Bekijk onze website www.gorrijk.nl

Jaargang 2024, Nummer (week) 21, 24 mei 2024

 

In het weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.

 

Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR Rijk

 

 

Onderwerpen in dit GOR Rijk weekbericht:

Actueel
 
Werkgroep Inkoop
 
Interessante bijeenkomsten
 
ASpiratie Rijk 28 mei
 
Workshop OR en AI
 
Interessante links
 
Maak in vier stappen je eigen OR-reglement
 
Handreiking Impact maken op diversiteit & inclusie
 
Wist je dat?
 
Adviesrecht OR: Omgaan met een adviesaanvraag
 
Afzien van Advies kan, maar niets beslissen over een Instemming niet
 
GOR Rijk planning
 
Tegeltjeswijsheid
 

Actueel

Werkgroep Inkoop

Op 23 mei heeft de werkgroep Inkoop overleg gehad. De leden hebben het tijdens dit overleg vooral gesproken over de invulling die gegeven gaat worden aan de uitkomsten van de tweedaagse training die de werkgroep op 6 & 7 juni gaat volgen.

 

De eerste dag van de aanstaande training gaat de werkgroep in op inkoop zelf: ''hoe werkt het inkoopstelsel en wie zijn daarbij betrokken?'' Ook zal het gaan over informatieverschaffing, het gaat daarbij om uitleg van begrippen zoals: IUC, CDI, ICIA, Categorie en aanbesteding. Ook is deze dag bedoelt om elkaar beter te leren kennen. In de afgelopen paar maanden zijn er een aantal nieuwe leden bijgekomen. 

 

De tweede trainingsdagdag gaat er gekeken worden naar de (enorme) aanbestedingskalender. Hoe wil de werkgroep de problematiek met alle aanbestedingen gaan aanvliegen? Over de categorieplannen wil de werkgroep gaan nadenken en kijken hoe dit benaderd kan worden vanuit de medezeggenschap en hoe er meer betrokkenheid van beide kanten kan worden gerealiseerd. Ook wil de werkgroep tijdens de tweedaagse nadenken over efficiënt werken, plannen, commitment en het binnen halen van kennis. De leden kijken erg uit naar de tweedaagse en verwachten met mooie afspraken en besluiten naar huis te gaan.

 

De werkgroep is nog op zoek naar nieuwe leden die zich in het werkveld van inkoop bevinden. Dit vanwege de inhoudelijke kennis. Heb jij die kennis en lijkt het je leuk om deel te nemen aan de werkgroep? Meld je aan via ambtelijksecretariaatgorrijk@minbzk.nl

 

Interessante bijeenkomsten

ASpiratie Rijk 28 mei

ASpiratie Rijk is hét netwerk van ambtelijk secretarissen, adviseurs en andere ondersteuners van de medezeggenschap bij het Rijk. Vier keer per jaar ontmoeten de collega’s elkaar voor een informatieve sessie waarbij een onderwerp onder de loep wordt genomen. Het is altijd goed om op deze manier te leren van elkaar, elkaar te ontmoeten en te netwerken tijdens een gezellige lunch of borrel.

 

Op 28 mei is onze eerstvolgende bijeenkomt en dit keer gaan we het hebben over opleiding voor de AS, Marisca en Karin nemen ons mee in een interactief programma waarin we het gaan hebben over de ontwikkelmogelijkheden van de AS!

 

Wanneer: 28 mei 2024 15:00-17:00 inclusief borrel

Waar: Utrecht, kantoorgebouw de Knoop Croeselaan 14 en digitaal via Teams

 

Meld je aan voor deze bijeenkomst

 

Workshop OR en AI

Er lijkt geen toekomst denkbaar zonder dat Artificial Intelligence (AI) daar een grote rol in speelt. Met de lancering van ChatGPT is AI binnen korte tijd bekend geworden bij een breed publiek. Echter, AI omvat veel meer dan alleen chatbots. Tegenwoordig is AI onmisbaar in het dagelijks leven, denk aan zoekmachines zoals Google, sociale media en zelfrijdende auto’s. De verwachting is in ieder geval dat de impact op de werkvloer heel groot zal zijn. 

 

Talloze bedrijven zijn nu al op zoek naar mogelijkheden om kosten te besparen en de kwaliteit te verbeteren door middel van AI. Bij de implementatie van AI op de werkvloer is het medezeggenschapsproces van groot belang. De Ondernemingsraad (OR) heeft vaak een advies- of instemmingsrecht met betrekking tot de invoering van AI op de werkvloer. Dit dwingt de OR na te denken over belangrijke vragen.

 

Wanneer ontstaat een advies- of instemmingsrecht bij AI precies? Waar moet de OR specifiek op letten bij advies- en instemmingsaanvragen met betrekking tot AI? En aan welke regelgeving moet AI binnen de organisatie voldoen? Wat zijn de sociale gevolgen op korte en lange termijn binnen uw organisatie? Deze vragen komen aan bod in de cursus De rol van de OR bij AI.

 

 

Datum: 25 juni 2024 9:30 - 12:30 uur

Locatie: BCN Utrecht

Kosten: €175,-

 

Inschrijven en meer informatie

Interessante links

Maak in vier stappen je eigen OR-reglement

Waar moet het OR-reglement allemaal aan voldoen?
Elke OR moet een OR-reglement hebben, zo zegt de Wet op de ondernemingsraden. Daarin staan de werkwijze van de OR, de zittingstermijn, de verkiezingsprocedure en de opvulling van tussentijdse vacatures. Over de werkwijze moet het OR-reglement in ieder geval vastleggen wanneer en hoe de OR bij elkaar komt, hoe de voorzitter en secretaris worden gekozen, wie de OR-vergadering bijeenroept, hoeveel leden minimaal aanwezig moeten zijn, hoe besluiten worden genomen en hoe, wanneer en aan wie de vergaderagenda en de notulen worden bekendgemaakt.

 

OR-verkiezingen
Een tweede belangrijk onderdeel van het OR-reglement is de vastlegging van de zittingstermijn. Daaruit volgt wanneer de OR-verkiezingen moet houden en of er daarbij wordt gekozen voor het personenstelsel of het lijstenstelsel. Welk stelsel is vaak afhankelijk van de omvang en structuur van de organisatie. Ook de invulling van tussentijdse vacatures en plaatsvervangers is vastgelegd in het OR-reglement

 

Maak gratis je eigen reglement
Zo’n reglement moet je natuurlijk wel actueel houden. Zelf een reglement opstellen of aanpassen is niet zo eenvoudig. Het moet natuurlijk aansluiten op de wensen van de OR en juridisch sluitend zijn. Om de OR te helpen, hebben de Sociaal Economische Raad en Performa OR de digitale tool ‘OR Reglement’ ontwikkeld. Daarmee kan je (gratis!) zelf je reglement maken. De tool is er voor reglementen voor de OR, PVT, COR en GOR. Met en zonder geoormerkte zetels en met en zonder kiesgroepen. De tool ‘OR Reglement’ is gebaseerd op het door de SER opgestelde en veelgebruikte Voorbeeldreglement ondernemingsraden.

 

Interessant? Bezoek de website

 

Handreiking Impact maken op diversiteit & inclusie

Veel werkgevers streven naar een diverse en inclusieve organisatie, maar worstelen met het omzetten van de inspanningen die ze hiervoor leveren naar tastbare impact. Het einddoel van een organisatie die écht divers en inclusief is, lijkt daardoor soms onbereikbaar. Om organisaties op weg te helpen met het concreet maken hiervan, presenteren Universiteit Utrecht, InclusieNL en SER Diversiteit in Bedrijf hun nieuwe onderzoeksresultaten die de kijk op het realiseren van impact met diversiteits- en inclusiebeleid (D&I) in nieuw daglicht zetten.

 

Terwijl veel organisaties zich voornamelijk richten op de verre stip aan de horizon, valt er juist aanzienlijke winst te behalen op korte termijn. Dat blijkt uit de handreiking Impact maken op diversiteit & inclusie: Een springplank naar duurzame verandering, waarin inzichten worden gepresenteerd die de onderzoekers over de afgelopen drie jaar hebben verzameld en geanalyseerd. Impact omvat meer dan het einddoel alleen. Het vereist aandacht voor de stappen ernaartoe; van het stellen van ambitieuze doelen tot het evalueren van het functioneren van medewerkers. Hier zijn organisaties zich nog niet altijd volledig van bewust tijdens de ontwikkeling en implementatie van diversiteits- en inclusiebeleid.

 

Bekijk de handreiking hier

Wist je dat?

Adviesrecht OR: Omgaan met een adviesaanvraag

De OR en PVT hebben verschillende bevoegdheden. Het adviesrecht is waarschijnlijk één van de meest gebruikte rechten voor ondernemingsraden. Iedere OR of PVT krijgt wel eens een adviesaanvraag. Hoe gaat je hiermee om? Bij het adviesrecht komen de verschillende stappen tijdens een adviesprocedure aan de orde. In de checklist Adviesrecht OR zetten we ze voor je op een rij:

  1. Zorg dat de adviesaanvraag van de bestuurder schriftelijk wordt ingediend bij de OR. Dat moet ook volgens de WOR (artikel 25).
  2. Bepaal in overleg met de bestuurder welke termijn redelijk is om te reageren op de adviesaanvraag. Dit is wel afhankelijk van de complexiteit van het onderwerp en de beschikbaarheid van de benodigde (extra) informatie om als OR of PVT goed advies te kunnen geven.
  3. Beoordeel de adviesaanvraag op de wettelijk verplichte informatie. Je kijkt dan naar wat het voorgenomen besluit is en waarom dit besluit genomen moet worden. Ook de gevolgen voor het personeel en de maatregelen die worden genomen om negatieve gevolgen te bestrijden zijn van belang.
  4. Beoordeel of de OR (externe) deskundige hulp nodig heeft om de adviesaanvraag te kunnen behandelen. (artikel 16 en 22 van de WOR)
  5. Bepaal je strategie. Welke doelen wil je bereiken en bedenk of u een concept-advies wilt uitbrengen of dat je direct een advies geeft. Ook is het goed om te kijken of de adviesaanvraag opgesplitst moet worden in verschillende onderdelen om zo deeladviezen te geven.
  6. Zijn er ook instemmingsplichtige onderwerpen in de adviesaanvraag?
  7. Is er een strategisch plan aanwezig en heeft de OR deze ontvangen? Vraag schriftelijk om ontbrekende informatie en om verheldering van onduidelijkheden. Geef daarbij de datum aan waarop het antwoord ontvangen moet zijn.
  8. Bespreek in de overlegvergadering met de bestuurder het voorgenomen besluit en probeer het wensenlijstje van de OR om te zetten in concrete toezeggingen die worden opgenomen in het verslag van de vergadering.
  9. Bepaal in de eigen vergadering het standpunt van de OR en stel gezamenlijk het uit te brengen advies vast.
  10. Beoordeel het definitieve besluit van de bestuurder op overeenkomsten en afwijkingen van het uitgebracht advies en bespreek met elkaar de gebruikte argumenten.

 

Deze checklist komt uit het Praktische checklistboek voor de OR. Dit boek van Marian van der Pol en Wanne van den Bijllaardt staat vol praktische lijstjes over de bevoegdheden van de OR, de werkwijze, het overleg met de bestuurder, arbo en de communicatie met de achterban.

 

Afzien van Advies kan, maar niets beslissen over een Instemming niet

In het Adviesrecht kan je als OR afzien van advies. Dan moet je dan wel overwogen doen natuurlijk.

 

Redenen om van advies af te zien kunnen zijn:

  • De OR heeft het te druk;
  • Het betreft een aanvraag met geen tot weinig impact;
  • Het is een herhaling van eerdere veranderingen die nu op dezelfde manier uitgevoerd gaan worden, etc.

Het is wel verstandig om in een overlegvergadering aan de bestuurder te melden - en dat ook te notuleren - dat de OR niet zal adviseren in deze casus en waarom niet.

 

Onlangs besloot een OR om een voorgelegd Instemmingsverzoek niet van een Ja of Nee te voorzien. Later bleek dat de impact op medewerkers van die gewijzigde regeling er toch was. Wat te doen? Wat kan je dan nog?

 

Lees hier de Q&A over het verschil tussen 'Afzien van advies' en 'Geen reactie geven op een Instemming'. De tekst in de WOR is in de eerste regel van Artikel 25 en 27 anders geformuleerd, en dat is niet voor niks zo.
 

GOR Rijk planning

 

Het overzicht wordt niet gegarandeerd op volledigheid.

   

27 mei

GOR Rijk vergadering

28 mei

ASpiratie Rijk

3 juni

Werkgroep IV ICT

3 juni

Werkgroep Huisvesting

3 juni

GOR Rijk overlegvergadering

10 juni

Werkgroep Bedrijfsvoering

12 juni

Werkgroep Arbo

 

 

Tegeltjeswijsheid

 

Wil je jezelf aan- of afmelden voor het ontvangen van het GOR Rijk  weekbericht? Stuur dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk.

 

Voeg ons ook toe aan jouw netwerk op LinkedIn: www.linkedin.com/in/gorrijk

 

Wil je een werkgroep of vergadering bijwonen of heb je interesse in een bepaald onderwerp en wil je hier over spreken met een GOR Rijk-lid? Stuur ook dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk, dan brengen we je graag in contact met de juiste persoon.

 

Bijdragen voor het weekbericht die we uiterlijk donderdag vóór 12:00 uur ontvangen, kunnen dezelfde week nog geplaatst worden.