Op donderdag 6 en vrijdag 7 juni waren de heidagen van de GOR Rijk-werkgroep Inkoop. Acht leden van de werkgroep gingen aan de slag in het Mercure hotel in Amersfoort.
Donderdagochtend stond in het teken van voorlichting over het zogenaamde inkoopstelsel van de Rijksoverheid. Daarbij is de werkgroep ingegaan op de organisaties, functies, overleggen, processen en procedures die er bestaan in “Rijksinkoopland”. Ook was er aandacht voor de belangrijker wordende randvoorwaarden bij inkoop. Denk daarbij aan de impact op het klimaat, sociale duurzaamheid, innovatie en diversiteit & inclusie.
Ook stond de werkgroep stil bij de enorme sommen geld die er worden uitgegeven. Wist je dat we met elkaar voor zo’n 16 miljard euro inkopen? Het begrip ''categorie'' kreeg bijzondere aandacht. Dat is een groep producten en/of diensten die elk departement nodig heeft en we daarom inkopen vanuit één plek voor de gehele Rijksoverheid. Het Rijk kent in totaal 23 categorieën. Denk daarbij bijvoorbeeld aan bedrijfskleding, de inhuur van uitzendkrachten of de ICT werkomgeving. In de middag bespraken de leden de zogenaamde categorieplannen en aanbestedingskalender en hebben ze stil gestaan bij wat het goede moment is om betrokken te worden bij een aanbesteding. Dat blijkt heel vroeg te liggen: wanneer de bestuurder het voorgenomen besluit neemt om iets aan te schaffen.
Tussen de bedrijven door was er tijd om elkaar beter te leren kennen. Elkaar kennen en op elkaar kunnen bouwen zijn belangrijk in een werkgroep.
Op vrijdagochtend werd er ingegaan op de voor de medezeggenschap relevante criteria om een keuze te maken uit de verschillende onderwerpen. De werkgroep kan tenslotte bij lange na niet al het werk dat op hun pad komt oppakken. Streng selecteren is daarom onvermijdelijk.
De volgende afspraken zijn gemaakt:
-
De werkgroep gaat zich focussen op aanbestedingen met een grote impact op: privacy en veiligheid, werkprocessen, ICT (hard en software), ARBO en huisvesting.
-
Ze gaan zorgen voor tijdige betrokkenheid bij aanbestedingen.
-
Ze gaan starten met gesprekken met categoriemanagers.
-
Elke drie maanden gaan ze elkaar fysiek zien om de nieuwe aanbestedingskalender door te nemen en het werk te verdelen.
-
Eens in de vier weken overleggen ze digitaal.
-
Twee keer per jaar hebben ze een gesprek met de CPO.
-
Ze gaan proberen zich te versterken en uit te breiden met buitenleden met bij voorkeur kennis en/of ervaring in de inkoop of bedrijfsvoering.
Alle deelnemers waren zeer tevreden over de tweedaagse training en bevelen het elke GOR Rijk-werkgroep van harte aan.
|