Onderwerpen
in dit GOR Rijk weekbericht:
|
|
|
|
|
In het weekbericht van de
Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) vind je de actuele
berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
|
|
|
|
|
V.l.n.r.: Eva Heijblom DGDOO, Robert Jans
voorzitter GOR Rijk, Vincent Roozen SG BZK, Chantal van
Schaagen secretaris GOR Rijk, Judith Uitermark
minister BZK, Iris Michel lid GOR Rijk, Johan Veld Lid GOR Rijk
|
|
|
Ook op het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) is er pas een nieuwe minister begonnen:
Judith Uitermark. Op haar uitnodiging
heeft de GOR Rijk afgelopen dinsdagmiddag kennis gemaakt met de
minister.
Het was een prettig gesprek waarin we een aantal actuele
onderwerpen hebben besproken. Onder andere:
De komende najaarsdialogen met
waarin je het vrijelijk kunnen uitspreken als ambtenaar centraal
staat. Ook is gesproken over de taakstelling om het aantal
ambtenaren terug te brengen alsook de signalen vanuit de uitvoering die nog
onvoldoende de ambtelijke top en de minister bereiken.
De minister heeft ook met ons gesproken over de politieke
ambtelijke verhoudingen en wat het belang is van een goede
samenspraak en daarin het goede voorbeeld.
Ook hebben we de minister geïnformeerd over het komende
initiatiefvoorstel over m.b.t. sociale veiligheid en integriteit.
Tot slot hebben we samen besproken dat wij elkaar blijven
informeren en op welke wijze we dit gaan doen.
|
|
|
|
|
|
De Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering
Rijksdienst (ICBR) is het hoogste besluitvormingsorgaan op het gebied
van de organisatie en de bedrijfsvoering van het Rijk. Bij de GOR
Rijk houdt de werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering zich bezig met
de onderwerpen die bij de bedrijfsvoering actueel zijn.
Op 23 september was er weer een overleg van de werkgroep met veel
onderwerpen om te bespreken. Als eerste kijkt de werkgroep met
tevredenheid terug op het gesprek van 9 september met de
directeur-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie (DGDOO)
tevens voorzitter van de ICBR, Eva Heijblom, in het weekbericht 37 kon je hier al over lezen. Naast
deze terugblik is gesproken over de door de werkgroep
geformuleerde drie speerpunten: ontwikkeling/aanpassingen van de
Algemene Bestuursdienst (ABD), betrokkenheid van de
medezeggenschap bij benoemen van (top-) bestuurders en de
vereenvoudiging van beleid en regelgeving. Over deze speerpunten
heeft de werkgroep ondertussen gesprekken gehad met de
directeur-generaal van de ABD en de directeur-generaal
Digitalisering en Overheidsorganisatie (DGDOO) en zij willen
graag hierover actief in gesprek blijven met de werkgroep. Het
speerpunt ''vereenvoudiging van beleid en regelgeving'' past
natuurlijk goed in de discussie over de aangekondigde
taakstelling en de werkgroep gaat hierover een discussiestuk
schrijven als initiatiefvoorstel richting de bestuurder.
Ook het voorstel tot sluiting van kantoorpanden tijdens de
kerstperiode en de kamerbrief over de spreiding van de
Rijksdiensten waren onderwerp van gesprek. De Werkgroep ziet in
beide onderwerpen een rol voor de medezeggenschap weggelegd en
zal zich de komende periode zeker niet hoeven te vervelen. In
oktober zal de werkgroep kennismaken met de nieuwe
directeur-generaal van de ABD en in november is er weer een
regulier kwartaaloverleg met de voorzitter van de ICBR. Meer
informatie en updates lees je natuurlijk zo snel als mogelijk via
het weekbericht.
|
|
|
|
|
|
Op 24 september 2024 was er weer een bijeenkomst
van ASpiratie Rijk, hét netwerk van ambtelijk secretarissen,
adviseurs en andere ondersteuners van de rijksbrede
medezeggenschap.
Meestal staan deze bijeenkomsten in het teken van ontmoeting en
kennisoverdracht maar dit keer werd er hard gewerkt aan de
voorbereiding van een landelijke ASpiratie Rijk bijeenkomst die
in 2025 gaat plaatsvinden. Het programma van deze landelijke
ASpiratie Rijk-dag moet, naast een hoop gezelligheid, deelnemers
nieuwe perspectieven bieden en ook de mogelijkheden van innovatie
laten verkennen.
Ideeën die werden geopperd voor de invulling van deze dag waren:
- Inspirerende
gastsprekers;
- Taakgerichte
workshops;
- Nadenken
over nieuwe technologieën;
- Break-out
sessies voor gerichte discussies waarbij iedereen actief kan
bijdragen.
Aan het eind van de inspiratiesessie hebben een aantal mensen
zich al enthousiast aangemeld voor het organisatieteam van deze
dag.
De volgende ASpiratie Rijk-bijeenkomst is een
‘’pepernoten-borrel’’ om het jaar gezellig af te sluiten op 3
december vanaf 15:00 uur. Meer informatie over locatie en
aanmelden volgt nog via het weekbericht en op onze website.
|
|
|
|
|
Reuring!Café -
Grenzen en mogelijkheden
|
De Vereniging voor OverheidsManagement
(VOM) kondigt in samenwerking met het Openbaar Ministerie
de 122de editie van Reuring!Café
aan:
De nieuwe koers van het Openbaar Ministerie:
Grenzen en mogelijkheden
Het Openbaar Ministerie vaart een nieuwe koers.
Een koers, die tot doel heeft meer te presteren en beter te
verantwoorden. Hierover gaat dit Reuringdebat,
dat zij samen met het OM organiseren. Het past bij het
meer-en-beter-verantwoorden-beleid van het huidige College van
het OM; verantwoorden wat wel en ook wat niet wordt gedaan.
De bankgasten van dit Reuring!Café
zijn:
- Wim
Saris, Directeur-Generaal Dienst Justitiële Inrichtingen
- Jordi
l´Homme, advocaat/partner, Kotter L’Homme Plesman Advocaten
Datum: 8 oktober
Tijd: Inloop
vanaf 16.30 uur, start 17.00 uur en Indische rijsttafel na
afloop.
Locatie:
De Glazen Zaal, Den Haag
Meer informatie en aanmelden? Klik hier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Generatieve AI is populair en ook onderwerp van
gesprek binnen de overheidsorganisatie. Wat zijn de mogelijkheden
en risico’s? Heeft het invloed op de werkplek of hoe we met
elkaar werken? Op dit moment zijn rijksorganisaties
aan de slag met pilots om te kijken wat het voor ons kan
betekenen en hoe hiermee te werken. Of gaan we in de toekomst
meer werken met VR brillen? Eva is op werkbezoek geweest in de
Verenigde Staten en deelt haar ervaringen. Digitalisering zal
een blijvende rol hebben in de toekomst.
In de podcast spreekt Tjip de Jong
met Eva den Dunnen-Heijblom DGDOO en Yntse
Koenen bestuurder FNV overheid.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ben jij IT’er/IV’er? Of
werkzaam als HR-professional of leidinggevende binnen de IT of
IV? Heb je iets met leren en ontwikkelen? Dan wil I-vakmanschap
graag jouw mening als expert over inzicht in carrièrestappen voor
I-professionals: I-Groeipaden.
I-Groeipaden zijn een onderdeel van het Kwaliteitsraamwerk
Informatievoorziening (KWIV) en gaan over loopbaanperspectief. Ze
geven I-professionals inzicht in hun doorgroeimogelijkheden naar
andere rollen, HR-professionals bij het selecteren van kandidaten
voor (toekomstige) profielen, en leidinggevenden extra houvast
bij de ontwikkeling van hun medewerkers.
I-vakmanschap wil de I-Groeipaden aan de hand van vijf
KWIV-profielen toetsen tijdens een interactieve online sessie van
maximaal 90 minuten. Hier zoomen ze in op de
doorgroeimogelijkheden per profiel en bekijken ze of dit in lijn
is in met jouw ervaringen en expertise.
Ben je leidinggevende, recruiter of
HR-/L&O adviseur? Voor jullie organiseren zij een sessie
waarin we de toepassing van de I-Groeipaden voor werving en de
ontwikkeling van I-professionals willen toetsen. Meld je aan.
Mocht je nog vragen hebben, mail dan naar kwiv@rijksoverheid.nl.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De zomer is helaas al voorbij... Maar we hebben
er wel van genoten toch?!
|
|
|
|
|
|
- 30
september GOR Rijk vergadering
- 4
oktober Werkgroep Inkoop
- 7
oktober Werkgroep Informatievoorziening/ICT
- 7
oktober Overlegvergadering
- 8
oktober DB/Team AS heidag
- 9
oktober Werkgroep Personeelsbeleid voor de medezeggenschap
- 9
oktober Werkgroep Huisvesting
- 9
oktober Tweehoeksoverleg
- 14
oktober Werkgroep Arbo
- 15
oktober Werkgroep Organisatie&Personeel
- 16
oktober Vierhoeksoverleg
|
|
|
|
|
|
|