Onderwerpen
in dit GOR Rijk weekbericht:
|
|
|
|
|
In het weekbericht van de
Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) vind je de actuele
berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
In verband met de trainingsdagen
van Team AS zal er komende week geen weekbericht zijn.
Op 22 november zijn we terug!
|
|
|
|
|
GOR Rijk heeft een nieuwe
vicevoorzitter
|
|
Mijn naam is Iris Michel-van der Molen; ik ben
50 jaar. Op 22 oktober ben ik, bij tussentijdse verkiezingen,
gekozen als vicevoorzitter van de GOR Rijk. Daarnaast ben ik
voorzitter van de Departementale Ondernemingsraad van het
ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Klimaat
en Groene Groei. Mijn thuisbasis is de Rijksinspectie Digitale
Infrastructuur waar ik lid van de ondernemingsraad ben.
|
|
|
|
|
|
|
Ik voel een grote urgentie om het functioneren van
de overheid voor de samenleving te verbeteren. Dat is voor mij
ook de reden geweest om me actief in te zetten voor de
medezeggenschap. Ik geloof dat een goed functionerende
(overheids)organisatie ook goed voor de medewerkers zorgt.
In verbinding met anderen maak ik graag verschil. Ik heb een
sterk ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel: als je iets wil
veranderen, draag dan ook zelf bij.
Centrale thema’s waarmee ik mij actief bezighoud zijn:
politiek-ambtelijke verhoudingen, mensgericht leiderschap,
werkcultuur, ambtelijk vakmanschap en positionering van de
medezeggenschap. Als Groninger onderstreep ik het belang van het
besef dat we er als rijksambtenaar voor iedereen zijn.
Al 24 jaar werk ik vol overtuiging en met ontzettend veel plezier
bij de Rijksoverheid; ik heb bij verschillende ministeries
gewerkt, in de uitvoering, bij beleid en nu bij een rijksinpectie
die ook uitvoeringstaken heeft. Ik heb zowel in Den Haag als in
verschillende steden in ‘de regio’ gewerkt en heb ook actief
deelgenomen aan Europese beleidsontwikkeling in Brussel en
internationale dialoog in Genève.
Privé zet ik me volop in voor burgerparticipatie en samenspraak
ter versterking van de lokale democratie. Mooi om te zien hoe je
in een gemeenschap samen je leefomgeving positief kan veranderen;
lokaal is dat concreet tastbaar. Met mijn gezin geniet ik van het
wonen in het Groningse dorp Glimmen, in het prachtige Nationaal
Park Drentsche Aa.
|
|
|
|
|
|
De FNV heeft op 25 oktober een open brief gestuurd aan de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) over de invulling van
de 22% taakstelling die in het coalitieakkoord en het
regeerakkoord zijn opgenomen. De GOR Rijk heeft naar aanleiding
van deze brief aan zijn bestuurder, de secretaris-generaal van
BZK, een reactie geschreven waarin de GOR Rijk de
SG oproept om een open en reëel overleg met de medezeggenschap te
hebben. De GOR Rijk is van mening dat het gebruik van het
politiek primaat ongewenst is en zal zorgen voor onnodige onrust
in de organisatie. Tevens roept de GOR Rijk alle andere
medezeggenschapsorganen op deze zelfde boodschap aan hun
bestuurder te geven en vooral het gesprek aan te gaan over de invulling
van de taakstelling voor hun eigen organisatie. De Wet op de
Ondernemingsraden geeft de medezeggenschap daarbij voldoende
handvatten.
|
|
|
|
|
|
De werkgroep Inkoop van de GOR Rijk vaart een
vernieuwde koers, met een sterke focus op vroegtijdige
betrokkenheid en duidelijke prioritering. Deze aanpak
weerspiegelt een optimistische stap richting meer samenwerking en
een proactieve werkwijze.
Vroegtijdige betrokkenheid staat centraal omdat de GOR Rijk zo
écht impact kan maken op onderwerpen op momenten waar nog ruimte
is voor inbreng en aanpassing. Door vroeg aan tafel te zitten,
vergroten we onze invloed op beslissingen en dragen we actief bij
aan relevante inkoopprocessen.
Met prioritering richt de werkgroep zich bewust op de
belangrijkste onderwerpen. De omvang van het inkooplandschap is
groot en daardoor is het niet haalbaar om alles te behandelen.
Daarom kiest de werkgroep met zorg de onderwerpen waar de
medezeggenschap de meeste waarde kan toevoegen, de
zogenaamde ‘krenten uit de pap’.
Deze gerichte aanpak betekent dat de GOR Rijk veel zaken niet zal
behandelen, zodat de onderwerpen die er echt toe doen de volle
aandacht krijgen. Dit sluit mooi aan bij het streven van de GOR
Rijk om daadkrachtig en strategisch te werk te gaan.
Wat houdt deze aanpak concreet in? Eerder heeft de werkgroep een
aantal prioriteiten vastgesteld. Door deze prioriteitenlijst
naast de rijksbrede aanbestedingskalender en categorieplannen
neer te leggen, wordt bepaald welke aanbestedingen door de
werkgrioep in behandeling neemt. Daarnaast komen de
werkgroepleden maandelijks samen met de categoriemanagers om de
plannen, ideeën en aankomende aanbestedingen te bespreken. De komende
maanden staan gesprekken gepland met de managers van
verschillende categorieën: wagenparkbeheer in november, duurzame
inzetbaarheid in december, dienstkleding in januari en de
ICT-werkomgeving in februari. Afhankelijk van het onderwerp sluit
er telkens een lid van een andere GOR Rijk werkgroep aan voor de
aanvullende expertise.
Deze vernieuwde aanpak biedt een mooie kans om als werkgroep
optimaal en met enthousiasme bij te dragen aan een efficiënte en
effectieve inkoop binnen het Rijk!
Doe mee en
versterk onze werkgroep Inkoop!
We willen graag het tempo verhogen en onze impact vergroten door
voortaan twee gesprekken per maand te voeren. Dit ambitieuze doel
vraagt echter om extra capaciteit. Nu er onlangs drie leden de
werkgroep hebben verlaten wegens pensioen, andere baan, etc, zijn
we op zoek naar enthousiaste buitenleden om ons team te
versterken!
Ben jij bekend met de wereld van medezeggenschap en/of inkoop, en
lijkt het je interessant om ons te helpen bij deze belangrijke
maar vooral leuke taak? Dan nodigen we je van harte uit om
contact op te nemen! Als buitenlid van de werkgroep Inkoop speel
je een waardevolle rol, ook zonder lid te zijn van de GOR Rijk.
Samen werken we aan een effectievere en proactieve inkoopaanpak
binnen het Rijk.
Interesse gewekt of heb je vragen zoals uren die je hiervoor kunt
inzetten? Neem gerust contact op via AmbtelijksecretariaatGORRijk@minbzk.nl
We horen graag van je!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De
competenties en ontwikkelmogelijkheden van OR-leden zijn in
beeld gebracht.
Al een aantal jaren is er de behoefte om de profielen van
OR-leden in kaart te brengen, de Groepsondernemingsraad Rijk
(GOR Rijk) heeft het initiatief genomen om de taken en
werkzaamheden te inventariseren en zogenaamde
referentieprofielen te creëren.
|
|
|
|
|
Tijdens deze online interactieve informatiesessie wordt een
toelichting gegeven op het voor de medezeggenschap ontwikkelde
‘Referentiekader’. Kom en ontdek wat de tool voor jou en jouw
eigen loopbaanontwikkeling kan betekenen. Zet jezelf nu op de
eerste plaats en kom naar deze infosessie op 21 november.
Datum:
21 november 2024
Locatie:
online via Webex
Tijd:
13:00-14:00 uur
Kosten:
gratis
Aanmelden doe je door een bericht te sturen naar: ambtelijksecretariaatGORRijk@minbzk.nl,
dan ontvang je van ons een agendaverzoek.
Deze
bijeenkomst is alleen voor Rijksmedewerkers.
|
|
|
|
|
|
Vereniging De Nieuwe Ambtenaar (VDNA) organiseert
de conferentie: Blij met het regeerprogramma?!
Mark Frequin en Roel Bekker, beide autoriteiten die goed bekend
zijn met de vraagstukken, zullen een inleiding verzorgen en deelnemen
aan de conferentie.
Datum:
29 november 13 – 15 uur
Locatie:
Sky Lobby BZK Turfmarkt 147 Den Haag
Tijd:
13:00 - 15:00 uur
Kosten:
gratis
Meld je aan voor de conferentie op info@nieuweambtenaar.nl
Conferentie staat open voor belangstellenden die geen lid zijn
van de VDNA.
Na afloop biedt de VDNA je een borrel aan.
VDNA, een
beroepsvereniging voor rijksambtenaren, publiceerde onlangs een
8-punten programma om het de ambtenaar mogelijk te maken
zijn/haar werk vakkundig te doen. Al eerder reageerde zij op
het hoofdlijnrenakkoord.
|
|
|
|
|
Wintercafé voor
ondernemingsraden in de sector Overheid
|
|
De winter komt eraan en dat betekent tijd voor
reflectie en vooruitkijken! SBI-formaat nodigt je van harte uit
voor het gratis Wintercafé op 3 december van 10.00 tot
12.30 uur (met aansluitend gezamenlijke lunch) op het
prachtige Landgoed Zonheuvel.
Ondernemingsraden in de overheidssector staan voor unieke
uitdagingen. In een ontspannen sfeer worden deze belangrijke
thema’s besproken. Dit is hét moment om in gesprek te gaan met
collega’s, je stem te laten horen over onderwerpen die ons
allen raken en om onze werkomgeving beter en veiliger maken.
|
|
|
|
Bron: SBIformaat.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Harm de Boer werkt voor Dienst Justitiële
Inrichting (DJI) binnen het Ministerie van Justitie en
Veiligheid. Hij is lid van de departementale ondernemingsraad
van de Rijk Justitiële Jeugdinrichtingen. Van daaruit is hij
doorgekozen naar de centrale ondernemingsraad van Dienst
Justitiële Inrichting, waarbinnen iedere OR binnen DJI
vertegenwoordigd is. Harm vertelt ons meer over hoe dit in
elkaar steekt en hoe de medezeggenschap binnen de overheid
werkt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AS-magazine is het magazine voor de ambtelijk
secretaris en adviseur medezeggenschap.
Met deze maand onder andere:
- In
the spotlight: Ellen Hendriks en Willy Post – werken
ook na hun pensioen nog als ambtelijk secretaris
- Langs
de meetlat: Jaap Jongejang – directeur bestuurder
stichting SBI
|
|
|
|
|
|
|
|
- 11
november DB/Team AS overleg
- 11
november Werkgroep O&P
- 12
november Werkgroep Personeelsbeleid voor de medezeggenschap
- 12
november Werkgroep Arbo
- 13/14
november Trainingsdagen Team AS
- 18
november Werkgroep Huisvesting
- 18
november Werkgroep Inkoop
- 19
november Startsessie Dagelijks bestuur
- 20
november Werkgroep Personeelsbeleid voor de medezeggenschap
- 21
november Infosessie Referentiekader medezeggenschap
- 21
november Klachtenregeling en -commissie ongewenste
omgangsvormen
|
|
|
|
|
|
|