Onderwerpen
in dit GOR Rijk weekbericht:
|
|
|
|
|
In het weekbericht van de
Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) vind je de actuele
berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
|
|
|
|
|
|
Beste collega’s,
Het nieuwe jaar is begonnen! Het dagelijks bestuur van de GOR
Rijk wenst jullie een gezond, inspirerend en succesvol
medezeggenschapsjaar.
In 2025 bouwen we verder aan de strategische medezeggenschap op
Rijksniveau. Hierin trekken we verder samen op met de bestuurder.
Wat betekent dit concreet.
De keuzes die wij dit jaar maken zijn gebaseerd op onze drie
thema’s Tegenwicht bieden, Professionalisering en Menselijke
Maat.
Wij kijken vooral naar hoofdlijnen en principes. Dit vraagt om
duidelijke, soms lastige, keuzes van de Medezeggenschap.
Het betekent dus ook dat we dingen níet oppakken.
Onze uitdaging is om keuzes te maken die andere lagen van
medezeggenschap – dicht bij de werkvloer – versterken en in hun
kracht zetten.
Onze Prioriteiten in 2025.
Behalve de Taakstelling geven wij in 2025 in ieder geval aandacht
aan Ambtelijk
vakmanschap, Vereenvoudiging van processen, beleid en regelgeving
en Sociaal Welzijn van medewerkers. De drie
thema’s van de GOR Rijk zijn ons uitgangspunt. Voor de GOR Rijk
blijven de kernwoorden: solidariteit, werken vanuit de bedoeling
en focus op de lange termijn van belang.
We willen dit samen met andere medezeggenschapsorganen oppakken.
Kortom 2025 belooft een uitdagend jaar te worden.
Met hartelijke groet,
Het
dagelijks bestuur van de GOR Rijk
|
|
|
|
|
|
Eind 2024 schreven een vijftigtal ambtenaren een
brandbrief waarin zij zich uitspraken over institutioneel
racisme, discriminatie en etnisch profileren binnen de
Rijksoverheid. Eén van de opdrachten voor de GOR Rijk is de
belangen van alle Rijksambtenaren te behartigen. De
medezeggenschap heeft een aantal belangrijke taken die gericht
zijn op het bevorderen van onder andere de naleving van de
arbeidsvoorwaarden, de arbeidsomstandigheden, gelijke
behandeling, arbeidsparticipatie en het tegengaan van discriminatie.
Op dinsdag 10 december 2024 heeft een delegatie van de
briefschrijvers samen met enkele leden van de GOR Rijk een eerste
bespreking gehad met de directie van P-Direkt over
(mogelijke/vermeende) onheuse bejegening door P-Direkt (en
indirect ook door bedrijfsartsen) richting rijksambtenaren. De
aanwezigen waren allemaal blij dat dit gesprek nu plaatsvindt om
over de inhoud van de brandbrief, een inhoudelijke discussie te
kunnen gaan voeren. Partijen zijn over en weer geïnteresseerd hoe
dergelijke ervaringen bij rijksambtenaren ontstaan, of ze terecht
zijn en wat er in de toekomst aan te doen valt. Aan de zijde van
de briefschrijvers is de anonimiteit doorbroken, zodat ook
daadwerkelijk met voorbeelden uit de eerste hand het gesprek
gevoerd kon worden. P-Direkt gaf aan blij te zijn met het contact
en heeft de signalen en ervaringen serieus genomen. Er is
toegelicht dat het P-Direkt-systeem geen gegevens over etniciteit
bevat en kent ook geen algoritmen op persoonskenmerken. In het
kader van controle op reisbewegingen verstrekt P-Direkt alleen
informatie over woonplaats en standplaats aan de controlerende
departement.
Voor P-Direkt is duidelijk geworden dat sommige signaleringen en
informatieverstrekking als onhandig en onnodig kunnen worden
ervaren. Zeker in een situatie waarin sprake is van een minder
goede relatie tussen leidinggevende en medewerker kan dit ongewenst
worden ingezet. P-Direkt heeft toegezegd om te kijken of en op
welke termijn veranderingen op deze punten mogelijk zijn.
Gesprekspartners hebben onderling afgesproken binnenkort een
nieuwe afspraak in te plannen. Tijdens de GOR Rijk
overlegvergadering op 2 december 2024 is gesproken over een
mogelijk eigen onderzoek vanuit bestuurderskant naar de
achtergronden van de brandbrief. De GOR Rijk houdt daarbij de
vinger aan de pols.
Mocht je als medewerker ongewenste
omgangsvormen ervaren en daarover een gesprek willen hebben,
neem dan contact op met de vertrouwenspersonen van jouw
organisatie. Meer informatie over sociale veiligheid is ook te
vinden op de speciale website van het Rijk.
|
|
|
|
|
|
Tijdens een in 2024 gehouden tweedaagse training
in Amersfoort heeft de GOR Rijk werkgroep Inkoop een “herstart”
gemaakt.
Deze herstart kenmerkt zich door:
- Een
scope die bestaat uit de 22 inkoopcategorieën. Dit betreft
algemene inkoop ten behoeve van de gehele Rijksoverheid;
- Het
selecteren en prioriteren van aanbestedingen die belangen
van de medezeggenschap raken;
- Het
zodanig vroeg betrokken zijn dat onderwerpen nog
bespreekbaar zijn. Dit realiseren we door gesprekken te
voeren met categoriemanagers.
Helaas moest de werkgroep afscheid nemen van
enkele leden. Ook via deze weg wil de GOR Rijk hen bedanken voor
hun inzet de afgelopen jaren. Recent zijn er vier nieuwe
werkgroepleden gestart en is ook adviseur medezeggenschap
Danielle terug om de werkgroep te adviseren en ondersteunen.
Gelukkig werd haar werk tijdelijk waargenomen door Antoinette,
die binnenkort na haar tijdelijke werkzaamheden weer afscheid
neemt van het ondersteuningsteam.
In de eerste helft van 2025 staan fysieke gesprekken op de planning
met de categoriemanagers van duurzame inzetbaarheid,
dienstkleding, vervoer & verblijf, ICT werkomgeving,
catering, software, vakkennis, inhuur professionals en energie.
Veel van deze onderwerpen hebben raakvlakken met andere GOR Rijk
werkgroepen. Als dat het geval is sluiten ook leden van andere
werkgroepen aan bij deze gesprekken.
De werkgroep heeft elke maand een digitale bijeenkomst en enkele
keren per jaar komt men een dagdeel fysiek bijeen om de
zogenaamde Rijksbrede aanbestedingskalender door te nemen. De
tweedaagse training is zeer goed bevallen en de werkgroep is van
plan deze ook in 2025 weer te organiseren.
Tot slot is de relatie van inkoop met de taakstelling
interessant. In totaal geven we Rijksbreed zo’n 16 miljard euro
uit aan geleverde producten en diensten. Ongeveer 4 miljard
daarvan loopt via de categoriemanagers. Tijdens de besprekingen
met de categoriemanagers zal daarom ook worden gekeken naar
mogelijke besparingen.
Alle leden hebben veel zin in het werken conform de nieuwe
aanpak. En de werkgroep hoopt zo, op inkoopvlak, in korte tijd te
veranderen van een reactieve medezeggenschap naar een
strategische en participerende medezeggenschap.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werk jij binnen jouw organisatie met AI-systemen
of ga je ermee aan de slag? Dan heb je vast gehoord over de
AI-verordening die onlangs is aangenomen.
In dit webinar (60m minuten) wordt stil gestaan bij de
belangrijkste bepalingen van de AI-verordening. Hoe is deze wet
ontstaan, welke regels zullen (binnenkort) gelden voor
AI-gebruik binnen jouw organisatie en welke acties zijn nodig
om compliant te blijven?
Het webinar is hier terug te kijken.
|
|
|
|
|
|
|
|
Februari 2025 is weer de Maand van de Medezeggenschap. Heel
deze maand staat in het teken van de belangrijke positie die
medezeggenschap inneemt in vele organisaties. Als lid van de
ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging kun je aan
interessante activiteiten deelnemen.
Bekijk het
hele programma hier.
|
|
|
|
|
|
|

|
Bron: mr-online.nl
|
|
|
Hoogleraar arbeidsrecht en kroonlid van de SER
Ruben Houweling oppert in een interview op ser.nl dat voor het
adviesrecht voor de ondernemingsraden bij de overheid mogelijk
een lichtere variant moet worden afgesproken. De SER, en dan met
name de Commissie Bevordering Medezeggenschap, is om advies
gevraagd door de vorige minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid (SZW) hoe er met het politiek primaat moet worden
omgegaan.
Lees het hele artikel hier.
|
|
|
|
|
|
Een nieuw jaar betekent een nieuwe gratis leerlijn
van Werken aan jouw toekomst: online van het A+O fonds Rijk! En
niet zomaar één. De zorgvuldig geselecteerde modules helpen je om
meer uit je (werk)dag te halen. Onder andere door slimme
gewoontes aan te leren, goed te plannen en handige tools in te
zetten.
Op kantoor, thuis of waar je ook aan het werk bent. In deze
leerlijn ontdek jij hoe je je werk efficiënter en aangenamer
maakt met tips die je iedere dag toepast. En privé komen die ook
van pas!
Ben je al een geregistreerde gebruiker op Werken aan jouw
toekomst: online? Dan kun je gelijk beginnen. Zo niet, volg dan snel de stappen op de website van Werken aan jouw
toekomst.
|
|
|
|
- 20
januari Werkgroep Huisvesting
- 20
januari Werkgroep Rijksbrede bedrijfsvoering
- 24
januari Werkgroep Inkopen en aanbesteden
- 27
januari GOR Rijk vergadering
- 29
januari Werkgroep P-beleid voor de medezeggenschap
- 3
februari GOR Rijk overlegvergadering
- 10
februari Sessie Rijk Sociale veiligheid
- 11
februari Werkgroep P-beleid voor de medezeggenschap
- 13
februari HoCoSta overleg
- 14
februari Mediatraining DB-leden
|
|
|
|
|
|
|