Onderwerpen in dit GOR Rijk
weekbericht:
|
|
|
|
|
In het
weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk)
vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
|
|
|
|
|
|
Op
maandagochtend 17 maart ging de GOR Rijk werkgroep Rijksbrede
Bedrijfsvoering in gesprek met de directeur-generaal (DG) van de Algemene Bestuurs Dienst (ABD) en de
plaatsvervangend DG ABD. Vanuit het dagelijks bestuur van de GOR
Rijk was Cas als extra deelnemer aangeschoven.
De werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering heeft periodiek een
gesprek met de DG ABD omdat dit directoraat-generaal rijksbreed
verantwoordelijk is voor de werving en selectie van alle
leidinggevenden van salarisschaal 15 en hoger. Tevens is het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
waaronder de ABD valt, de formele werkgever van de leden van de Topmanagementgroep (TMG).
De GOR Rijk had al vaker met de DG ABD gesproken en de brief van
de minister van BZK over de verdere ontwikkeling van de ABD heeft
de interesse van de GOR Rijk, gezien de taak van de GOR Rijk met
betrekking tot het functioneren van de Rijksdienst (zie onder
andere het GOR Rijk weekbericht van week 23 van 2024).
In het Regeerprogramma staat een reeks maatregelen opgenomen om
de rechtsstaat te versterken en goed bestuur te bevorderen. In
dit kader wordt een hervormingsagenda uitgewerkt, gericht op een
versobering van de ABD. In dit overleg werd door de ABD een toelichting
gegeven op twee onderdelen die in die hervormingsagenda worden
bekeken, namelijk:
- (Gedeeltelijke)
decentralisatie van de dienstverlening voor ABD-functies;
- Inperken
dienstvervoer voor woon-werkverkeer (n.a.v. ingediende
Kamermotie).
De GOR
Rijk heeft aangegeven dat hij, vanuit zijn verantwoordelijkheid,
graag hierbij betrokken wil worden, los van formele instemmings-
of adviesverzoeken. De GOR Rijk hecht waarde aan een goed (en
effectief) functionerende Rijksdienst.
Afgesproken is dat door de ABD een routekaart wordt opgesteld
waarin ook aandacht zal zijn voor afstemming met de
medezeggenschap, zowel met de GOR Rijk als op OR-niveau. De
planning is dat door de minister van BZK aan het eind van Q2 van
2025 een brief wordt verzonden aan de Tweede Kamer over de
hervormingsagenda. De GOR Rijk wil daarom voor deze brief zijn
mening kenbaar maken.
Zowel de GOR Rijk als de ABD zien een duidelijke meerwaarde in
deze overleggen. In mei zal wederom een afspraak worden
ingepland.
|
|
|
|
|
|
Maandag
17 maart was een drukke dag voor de werkgroep Rijksbrede
Bedrijfsvoering. In de ochtend vond een gesprek plaats met de
Algemene Bestuursdienst (zie het bericht hier boven) en in de
middag een werkgroepoverleg.
In het werkgroepoverleg zijn weer een aantal onderwerpen
besproken. Zo is teruggeblikt op het gesprek met de
directeur-generaal (DG) ABD en op de GOR Rijk-ontwikkeldagen
(hierover ook meer te lezen in dit weekbericht) en de acties die
daaruit voortkomen. Tevens is vooruitgekeken naar het aankomende
gesprek van de werkgroep met de DG DOO, tevens voorzitter van de
Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR).
De bespreekpunten voor dat overleg zijn doorgenomen, waaronder
het GOR Rijk-initiatiefvoorstel betreffende de betrokkenheid van
de GOR Rijk bij de benoeming van (WOR-)bestuurders.
Uiteraard heeft de werkgroep gekeken naar de voortgang van de
geformuleerde speerpunten en is stilgestaan bij relevante
onderwerpen die in de ICBR-vergaderingen aan de orde zijn
geweest, zoals de taakstelling, een mogelijk rijksbreed
vacaturekader en de spreiding van de rijksdiensten.
Ook de Strategische Agenda Rijkdienst, die op 18 maart in de ICBR
wordt besproken, is doorgenomen. De werkgroep herkent een aantal
onderwerpen die in het verleden door de GOR Rijk zijn aangekaart
in deze agenda. De werkgroep wil graag in gesprek blijven over
deze en andere onderwerpen in de bedrijfsvoering. De taakstelling
biedt hiertoe ook mogelijkheden.
|
|
|
|
|
|
De visie
van de GOR Rijk is als volgt: "De GOR Rijk gaat voor een
rechtvaardige Rijksdienst waarin medewerkers met plezier hun
zinvolle werk voor de samenleving kunnen doen." Door de
implementatie van strategische medezeggenschap wordt hier hard
aan gewerkt.
Op 10 en 11 maart kwamen de (plv.) GOR Rijk-leden bij elkaar voor
twee interessante ontwikkeldagen in Den Bosch. Tijdens deze dagen
was er aandacht voor het jaarplan, de ontwikkeling van de
werkgroepen en de visie op de toekomst.
Op de eerste ontwikkeldag gaven de zes werkgroepen van de GOR Rijk
een toelichting op hun werkzaamheden, ontwikkelingen en plannen
voor het komende jaar. Zij gaven daarbij aan hoe hun prioriteiten
verbonden zijn met de thema’s en prioriteiten van de GOR Rijk.
Alle werkgroepen passen het strategisch werken toe op hun
werkzaamheden, waardoor er veel gestructureerder wordt gewerkt en
door heldere keuzes meer focus ligt op de belangrijkste
onderwerpen. Na de presentaties was er tijd om elkaar feedback te
geven. Samenwerking tussen de werkgroepen en aansluiting bij het GOR
Rijk-jaarplan kwamen hierin naar voren.
Na een dag werken genoten de GOR Rijk-leden van een zonnige
stadswandeling, onder andere langs de beroemde
Sint-Janskathedraal. Daarna was het tijd om na te praten tijdens
het diner.
De tweede ontwikkeldag begon met een presentatie van Han, manager
van het Team Ambtelijk Secretariaat van de GOR Rijk, die de
werkzaamheden van zijn team toelichtte. Het team AS voorziet in
advies, communicatie en ondersteuning. Een mooie taak, maar zeker
ook met een aantal uitdagingen, immers: "OR-leden komen en
gaan, maar het AS blijft bestaan!"
Ook was er deze dag aandacht voor scenariodenken, een methode die
helpt om verschillende toekomstbeelden te verkennen en hierop in
te spelen. De leden gingen hier creatief mee aan de slag en
maakten ook gebruik van AI om scenario’s uit te werken. Deze oefening
zorgde soms voor zeer interessante en ook grappige uitkomsten!
Ben je hier benieuwd naar? Bekijk de uitkomsten dan op onze
website. Een ander mooi voorbeeld van scenariodenken is te
vinden op de website van het CPB.
Het laatste onderwerp dat tijdens de ontwikkeldagen is besproken,
is de sociale en psychologische veiligheid. Dit zijn belangrijke
voorwaarden voor een veilige werkomgeving en een goede toepassing
van de visie. De GOR Rijk komt binnenkort met een initiatiefvoorstel
naar de bestuurder hierover.
Het waren fijne en leerzame dagen, mede door de begeleiding van
Winfried en Shirley van de Wissema Groep. Met nieuwe energie en
ideeën reisden de GOR Rijk-leden terug naar alle hoeken van
Nederland.
|
|
|
|

|
Chris,
lid van de werkgroep inkoop en de drijvende kracht /
initiatiefnemer, biedt het voorstel in de vorm van een lijvig
onderzoeksrapport, aan de bestuurder aan.
|
|
|
Maandag
2 maart heeft de GOR Rijk tijdens het artikel 24 overleg een
initiatiefvoorstel aan de bestuurder overhandigd. Eerder was hier
ook al kort over te lezen in ons weekbericht, maar we lichten het
graag nog wat verder toe.
Het betreft een voorstel om voor de komende aanbesteding te
kiezen voor de aanschaf van andere typen auto’s en het beheer en
gebruik er van anders in te vullen.
Dat kan een besparing opleveren van ten minste € 100 miljoen op
jaarbasis. Oftewel een voordeel ter grootte van 10 % van de
taakstelling!
En dat alles zonder concessies te doen aan klimaateisen. De
bestuurder gaat het voorstel bestuderen en overwegen. We zijn
zeer benieuwd naar zijn reactie.
|
|
|
|
|
|
Op
donderdag 6 maart kwamen vertegenwoordigers van diverse
ondernemingsraden bij de Rijksinspecties samen met een delegatie
van de GOR Rijk bijeen om te praten over de aankomende Kaderwet
Rijksinspecties. Dit gebeurde naar aanleiding van de
internetconsultatie over deze nieuwe wet.
In de Kaderwet worden algemene principes, verantwoordelijkheden
en procedures vastgelegd voor de Rijksinspecties. De wetgever
heeft gezocht naar het juiste evenwicht tussen de
verantwoordelijkheid van de ministers en de onafhankelijkheid van
de inspecties. Belangrijk voor de onafhankelijkheid van de
inspecties is dat zij de mogelijkheid krijgen hun rapporten en
adviezen zonder tussenkomst van een ministerie of minister aan de
Tweede Kamer aan te bieden.
De GOR Rijk vertegenwoordigt de belangen van alle medewerkers
binnen het Rijk en dus ook die van de medewerkers van de
Rijksinspecties. De GOR Rijk heeft daarom aan de leden bij de Nederlandse Voedsel- en
Warenautoriteit (NVWA), de grootste inspectiedienst binnen
het Rijk, gevraagd om het voortouw te nemen bij het periodiek
organiseren van bijeenkomsten voor de Rijksinspecties. Een eerdere bijeenkomst met de Rijksinspecties
was een groot succes.
Het doel van deze bijeenkomst was om een reactie op te stellen en
deze in te dienen bij de opengestelde internetconsultatie. In een
goede werksfeer werden een aantal belangrijke aandachtspunten
geformuleerd die zowel de onafhankelijkheid en deskundigheid van
de organisatie als die van de inspecteurs moeten waarborgen.
Tegelijkertijd werd erkend dat de minister verantwoordelijk is en
werden de politiek-bestuurlijke verantwoordelijkheden versterkt.
Niet alle Rijksinspecties waren vertegenwoordigd op deze
bijeenkomst; vandaar dat is afgesproken dat de concept-reactie
ook nog met hen gedeeld zal worden. Daarna wordt de reactie
vastgesteld door de GOR Rijk. Na de inzending van de reactie op
de internetconsultatie zullen wij deze op onze website publiceren
en daarvan ook melding maken in het weekbericht.
|
|
|
|
|
|
De
overheid staat voor grote opgaven. Alleen met grootschalige
innovatie zullen we in staat zijn om een toekomstbestendige en
dienstbare overheid vorm te geven.
Dat gesteld, staat innovatie binnen de
overheid/overheidsorganisaties wel voldoende hoog op de
strategische agenda? Hoe ondersteun je de ontwikkeling van een
sterker innovatieklimaat, dat stimulerend is voor experimenteren
en innoveren? Welke rol speelt het (top)management daarbij? Zijn
organisaties bereid risico’s te lopen en om te gaan met mislukkingen
waarvan geleerd kan worden? Wordt innoveren ook strategisch
ingezet om maatschappelijke uitdagingen op te pakken? Welke
belemmeringen voor innovatie worden er in de praktijk ervaren en
wat kan daaraan gedaan worden.
De vraag is ook of er voldoende samengewerkt wordt op het vlak
van innovatie, zowel nationaal als internationaal en ook in
ketenverbanden? Wat zijn mooie voorbeelden van innovaties, die
inspirerend zijn? Tot slot: Hoe zou een optimaal
innovatie-eco-systeem van de overheid er uit moeten zien om de
toekomstbestendigheid van de overheid te ondersteunen? Over deze
vragen en vragen die in het verlengde hiervan liggen gaat dit
Reuringdebat.
Waar:
De Glazen Zaal, Den Haag
Wanneer:
Dinsdag 15 april 2025
Tijd:
Inloop 16:30 uur, start 17:00 uur, einde debat 18:30 uur,
sluiting zaal 19:30 uur.
Kosten:
Gratis
|
|
|
|
|
|
|
Jij wilt
doen waar je goed in bent. Het verschil maken in jouw werk. Met
al jouw talenten.
Daarvoor is het belangrijk dat mensen om jou heen weten wie jij
bent en wat jij kan.
Maar... weet jij eigenlijk hoe jij jezelf op de kaart zet?
De gratis leerlijn 'Zet jezelf op de kaart' van Werken
aan jouw toekomst: online van het A+O fonds Rijk is speciaal
samengesteld voor rijksmedewerkers die daarmee aan de slag
willen. Wil jij indruk maken met jouw unieke verhaal? Beter
leren omgaan met faalangst? Of je voorbereiden op een
sollicitatiegesprek? Dan zit je de komende maanden goed op de
online leeromgeving van het A+O fonds Rijk!
De leerlijn 'Zet jezelf op de kaart' bestaat uit acht modules en
een live-webinar die je volgt op Werken aan jouw toekomst:
online:
1. Hoe presenteer je jezelf met een uniek verhaal (podcast)
2. Een eerste indruk met impact (webinar)
3. Hard en soft skills (essential)
4. Verspilling van talent (webinar)
5. Assertiviteit (training)
6. Omgaan met faalangst (essential)
7. Klaar voor je sollicitatiegesprek (training)
8. Aandachtspunten bij non-verbale communicatie (essential)
BONUS: Live-webinar 'Pak je podium! Spreek uit wat je
morgen wilt bereiken' met Eva Brouwer. Op woensdag 16 april van
11:00 tot 12:00 uur leer jij hoe je jezelf echt op de kaart
zet.
Eva Brouwer is dé expert in spreken met impact. Worstel jij met
het overbrengen van jouw verhaal? Of met uitspreken waar jij
naartoe wilt? Eva geeft je praktische tips waarmee je direct aan
de slag kan.
Na het live-webinar weet jij welk verhaal je vertelt en hoe je
jouw verhaal goed structureert. Zodat jij, met jouw unieke
kennis, ervaringen en talenten eruit springt.
De leerlijn 'Zet jezelf op de kaart' wordt gratis
aangeboden door het A+O fonds Rijk en is exclusief voor
rijksmedewerkers te volgen tot en met woensdag 30 april 2025.
De losse modules zijn ook na die tijd nog beschikbaar in de
'Catalogus' van de online leeromgeving van het A+O fonds Rijk.
Ben je al een geregistreerde gebruiker op Werken aan jouw
toekomst: online? Dan kun je gelijk beginnen. Zo niet, volg dan eerst de stappen om je aan te melden op
de website van Werken aan jouw toekomst.
In 2025 is het algemene aanbod van Werken aan jouw toekomst:
online van het A+O fonds Rijk vernieuwd. Er zijn dus heel
veel nieuwe online modules te ontdekken. Neem een kijkje in
de 'Catalogus' van de online leeromgeving. Deze vind je in de
linkerbalk op de Homepagina. En ga aan de slag met webinars,
podcasts en trainingen over o.a. Microsoft Teams, samenvatten en
personal branding.
|
|
|
|
|
|
Hoe zorg
je ervoor dat je – naast mantelzorg – goed blijft presteren op je
werk zonder jezelf voorbij te lopen?
Voor veel mantelzorgers is dit een grote uitdaging. In de enquête
‘De Werkende Mantelzorger’ van het A+O Fonds Rijk wordt
onderzocht hoe dit beter kan en wordt samen op zoek gegaan naar
oplossingen die écht werken. Dit is hard nodig, want één op de
vier medewerkers combineert werk nu al met mantelzorg. En de druk
op de werkende mantelzorger neemt alleen maar toe. Jouw mening en
ervaringen zijn daarbij onmisbaar.
Door de enquête in te vullen laat je het A+O Fonds Rijk weten wat
jij nodig hebt om werk en mantelzorg beter te kunnen combineren.
Op basis van de knelpunten en behoeften die opgehaald worden,
helpt het A+O Fonds Rijk de arbeidsomstandigheden van werkende
mantelzorgers te verbeteren.
De enquête is volledig anoniem en duurt slechts enkele minuten.
|
|
|
|
|
- 24 maart
Werkgroep IV-ICT
- 24 maart
Werkgroep O&P
- 25 maart Overleg
voorzitter ICBR en delegatie GOR Rijk
- 25 maart
Kwartaalafspraak bestuurder met DB GOR Rijk
- 26 maart
Agendaoverleg met (wnd) Directeur A&O
- 31 maart Themadag
GOR Rijk
- 7
april Intern overleg GOR Rijk
- 9
april Werkgroep P-beleid voor
de medezeggenschap
- 14
april Overlegvergadering
- 15
april Overleg voorzitter ICOP en delegatie
GOR Rijk
- 16
april Overleg directeur O&P Rijk en
delegatie GOR Rijk
- 16
april Overleg voorzitter ICHF en delegatie
GOR Rijk
- 17
april Vierhoeksoverleg
- 22
april Werkgroep Privacy
- 22
april Werkgroep Arbo
- 22
april Werkgroep Inkopen en aanbesteden
- 24
april Overleg voorzitter ICIA en delegatie
GOR Rijk
|
|
|
|
|
|
|