Onderwerpen in dit GOR Rijk
weekbericht:
|
|
|
|
|
In het
weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk)
vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
|
|
|
|
|
|
Op
maandag 24 februari verzamelden de GOR Rijk-leden zich in Utrecht
voor het tweede interne overleg van 2025. Naast het reguliere
overleg was er ook aandacht voor de voorbereiding van het artikel
24-overleg met de bestuurder dat op 3 maart plaatsvindt.
Op de agenda stonden uiteraard weer een aantal belangrijke
onderwerpen. Door de werkgroep Organisatie en Personeel van de
GOR Rijk is een toelichting gegeven op het Initiatiefvoorstel
Sociale Veiligheid dat door hen is opgesteld. De afgelopen
overlegvergadering was een zogenaamde “benen op tafel sessie”
over dit onderwerp en de werkgroep heeft daarna een werk- en
inspiratiesessie met een aantal betrokken beleidsmedewerkers
gehad. Ook de pubquiz over sociale veiligheid leverde
belangrijke input op voor het initiatief. Na de toelichting en
een brede discussie was de conclusie dat alle GOR Rijk-leden het
initiatiefvoorstel van harte steunen. Sociale veiligheid is een
van de speerpunten van de GOR Rijk.
Dezelfde werkgroep heeft ook geïnformeerd over de stand van zaken
met betrekking tot de Rijksbrede klachtenregeling. Hierover is
reeds maanden overleg met de bestuurder. De GOR Rijk maakt zich
zorgen over een goede inbedding van de klachtenregeling en de
bijdrage hiervan op het welzijn van de rijksmedewerkers.
Tijdens de vergadering werd verder gesproken over de taakstelling
en het slimmer inkopen door de overheid. Door de werkgroep Inkoop
van de GOR Rijk is een notitie uitgewerkt en gepresenteerd die
aangeeft dat aanzienlijke besparingen mogelijk zijn bij de inkoop.
Dit slimmer inkopen kan een belangrijke bijdrage leveren aan het
halen van de taakstelling die door het kabinet als gevolg van het
coalitieakkoord aan het Rijk is opgelegd.
Op 3 maart aanstaande vindt er een artikel 24-overleg met de bestuurder plaats
waarin wordt besproken welke advies- en instemmingsaanvragen de
komende zes maanden te verwachten zijn. De GOR Rijk heeft in een
informeel overleg aangegeven dat hij dan ook bijgepraat wil
worden over de stand van zaken met betrekking tot de
taakstellingen (denk hierbij onder andere aan de voorjaarsnota)
en een doorkijk wil naar wat de ontwikkelingen zijn op de langere
termijn. De GOR Rijk hecht immers ook waarde aan een
toekomstbestendige Rijksdienst.
|
|
|
|
|
|
Op 11
februari organiseerde de bestuurder een Arbodag in het
Rijkskantoor De Koop in Utrecht. Er was een uitgebalanceerd
programma opgesteld, met als start een interactieve discussie
tussen Vincent Roozen (SG bij BZK) en Robert Jans (voorzitter GOR
Rijk).
Zij bespraken vragen die door de aanwezigen gesteld werden via de
interactieve Mentimeter-app. Het was input voor een levendige
discussie over Arbogerelateerde onderwerpen, waarbij actuele
thema’s zoals sociale veiligheid en de actualisatie van de RI&E’s de meeste aandacht kregen. “Je mag
zijn wie je bent” aldus Vincent en dit werd door Robert stellig
beaamd.
Daarna vond een ‘Work-out’ plaats, waarbij iedereen los kon komen
om daarna weer te aarden. Arbo is tenslotte van ons allemaal, bij
alles wat we doen, een gezond lichaam en een gezonde geest zijn
voor iedereen belangrijk. Met een uitgebreide netwerklunch en
twee rondes workshops was er voor iedereen wat te halen op deze
dag.
De afsluiting van de dag werd verzorgd door bioloog Patrick van
Veen. Hij liet zien wat mensen van apen kunnen leren, hoe
hun gedragingen werken en welke overeenkomsten er zijn tussen de
aap en de mens.
Het was een geslaagde dag, er is weer veel geleerd over Arbo en
het was goed om over dit belangrijke onderwerp het gesprek met
elkaar te voeren.
|
|
|
|
|
|
Een
responsieve overheid is een overheid die naast de burger staat in
plaats van ertegenover. Dit vraagt om het vermogen van ambtenaren
om in te schatten hoe zij van betekenis kunnen zijn voor de
inwoners van Nederland. Dit betekent dat de overheid niet bureaucratisch,
verkokerd en reactief mag zijn, maar zich proactief opstelt. Een
overheid die werkt in de actualiteit en samen met
maatschappelijke actoren werkt aan opgaven. Het vraagt om
vertrouwen in burgers en maatschappelijke actoren. Het vraagt om openheid
en transparantie. Het gaat niet om informatiehuishouding in
engere zin, maar om het geheel van de overheid. De vraag die in
het Reuring!-debat centraal staat is of die responsieve ambtenaar
al bestaat.
Gasten zijn deze keer:
- Arre Zuurmond,
Regeringscommissaris Informatiehuishouding
- Inge van
Gansewinkel, Ambtenaar van het jaar 2024
- Mirko Noordegraaf, Professor voor
Public Management en hoofd van het departement aan de
Utrecht University School of Governance
- Annemarie
Drahmann, Universitaire Hoofddocent, Leiden
University
Datum: 18 maart
Locatie:
De Glazen Zaal | Den Haag
Tijd:
Inloop vanaf 16:30 uur, start 17:00 uur,
einde debat 18:30 uur
Meer informatie vinden betreffende over bijeenkomst en jezelf
aanmelden kan op de website van de Vereniging voor
Overheidsmanagement (VOM).
|
|
|
|
|
|
Ben je
geïnteresseerd in welke onderwerpen er in de Tweede Kamer op de
agenda staat betreffende de rijksambtenaren of de Rijksdienst?
Dan kun je dat voor zowel de plenaire vergaderingen als voor de
commissievergaderingen via de website van de Tweede Kamer bekijken!
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken is daarbij voor
rijksambtenaren het meest interessant.
Het is ook mogelijk om, bijvoorbeeld voor de commissie
Binnenlandse Zaken, een e-mail attendering te krijgen. Dit kun je
doen door te kiezen voor de commissievergaderingen, een periode
aan te geven en te kiezen voor de betreffende commissie.
Rechtsboven klik je dan op het icoontje (cirkel met streepjes er
in).
Zo is daar te lezen dat op 24 april tussen 13:00 – 17:00 uur het
commissiedebat Functioneren Rijksdienst plaats vindt. Wil je dit
debat volgen? Meld je dan aan om fysiek aanwezig te zijn, of
volg de livestream die bij elk debat vermeld staat.
|
|
|
|
|
|
Het is
de bedoeling dat er nog dit jaar een register komt voor
functionarissen voor de gegevensbescherming (FG’s). Dat meldt het
ministerie van Justitie en Veiligheid. Het moet de kwaliteit van
de functie én naleving van de AVG ten goede komen.
De algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is alweer sinds
2018 van toepassing. Sommige organisaties vinden de regels uit de
privacywet niet zo makkelijk te doorgronden en het
aanstellen van een FG kan hier zeker bij helpen. Een FG
houdt namelijk binnen de organisatie toezicht op het
toepassen en naleven van de AVG (toolbox). Daarnaast kan deze –
als sleutelfiguur in de interne en externe AVG-communicatie –
drempels om actie te ondernemen verlagen. Of zoals het ministerie
het zelf zo mooi zegt: ‘handelingsverlegenheid doorbreken’.
Lees het hele artikel op de website van Rendement Online
|
|
|
|
- 3 maart
Overlegvergadering
- 10 en 11
maart GOR Rijk Ontwikkeldagen
- 12 maart
Werkgroep P-beleid voor de medezeggenschap
- 13 maart Overleg
voorzitter BVA beraad en delegatie GOR Rijk
- 13 maart Overleg
inzake catering met afvaardiging werkgroep Inkoop GOR Rijk
- 17 maart Overleg
DG ABD met delegatie GOR Rijk
- 17 maart
Werkgroep Huisvesting
- 20 maart
Aspiratie Rijk
- 21 maart
Werkgroep Inkoop
- 24 maart
Werkgroep IV-ICT
- 24 maart
Werkgroep O&P
- 25 maart Overleg
voorzitter ICBR en delegatie GOR Rijk
- 25 maart
Kwartaalafspraak bestuurder met DB GOR Rijk
- 26 maart
Agendaoverleg met (wnd) Directeur A&O
- 31 maart Themadag
GOR Rijk
|
|
|
|
|
|
|