Onderwerpen in dit GOR Rijk
weekbericht:
|
|
|
|
|
In het
weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk)
vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
Afgelopen week is er door omstandigheden geen
weekbericht verschenen. We hopen dat jullie ons niet te erg
hebben gemist! Deze week zijn we weer terug met een interessant
weekbericht.
|
|
|
|
|
|
In het
interne GOR Rijk overleg van maandag 7 april hebben de
portefeuillehouders Rutger en Maurits namens de bestuurder een
toelichting gegeven op het nieuwe kader Fysieke Werkomgeving Rijk
(FWR) en het Kader medezeggenschap. Dit was een nuttige kennissessie
waar veel vragen gesteld werden.
Naar aanleiding van de dialoogsessie van 31 maart werd tijdens
deze vergadering direct met twee onderwerpen geoefend met het
daadwerkelijk ‘de dialoog aangaan’.
Het eerste onderwerp was het Initiatiefvoorstel Sociale Veiligheid
binnen de Rijksoverheid.
De afgelopen periode is door de GOR Rijk gewerkt aan een
initiatiefvoorstel over sociale veiligheid. In eerdere
weekberichten hebben wij jullie daarover geïnformeerd.
In de vergadering is nog eens uitvoerig stil gestaan bij ons
voorstel en is gesproken over dit onderwerp, dat een samenhang
heeft met de Rijksbrede Klachtenregeling.
De GOR Rijk zal het initiatief voorstel tijdens de
overlegvergadering van 14 april aan de bestuurder aanbieden.
Duidelijk is wel dat dit onderwerp de komende periode
nadrukkelijk om aandacht zal (blijven) vragen.
Ook werd de dialoog gevoerd over de Rijksbrede klachtenregeling.
Er is veelvuldig overleg met de bestuurder geweest over de
Rijksbrede klachtenregeling maar dat heeft nog niet alle zorgen
van de GOR Rijk kunnen wegnemen.
Het is voor de GOR Rijk belangrijk dat er een aantal
verbeteringen in de regeling worden aangebracht. De GOR Rijk
vindt het ook belangrijk dat ingezet wordt op voorkoming van
klachten.
De regeling is een ultiem vangnet dat dan wel in orde moet zijn.
De GOR Rijk zal de discussie met de bestuurder voortzetten
hierover.
Kort zijn nog de onderwerpen Instemmingsverzoek E-mail- en
Chatarchivering en het Initiatiefvoorstel Wagenpark besproken.
Het laatste wordt gereed gemaakt om op de eerstvolgende
overlegvergadering (op 14 april) digitaal aan te bieden.
|
|
|
|

|
Bron:
Onbeperkte Denkers - League Rijk
|
|
|
Maandag
7 april heeft een afvaardiging van het Dagelijks Bestuur
(DB) van de GOR Rijk kennisgemaakt met de League Rijk.
De League of Extraordinary People is het netwerk voor en door
rijksambtenaren met een bijzonderheid. Zij zetten zich in voor
een inclusieve rijksoverheid.
En dat is veelomvattend. Het gaat bijvoorbeeld over inclusieve
sollicitatiegesprekken, een veilige werkomgeving, de
bespreekbaarheid van beperkingen en de toegang tot informatie.
Toegankelijkheid speelt ook een grote rol. Veel rijkspanden zijn
niet voor iedereen toegankelijk.
Het DB en de League hebben gekeken hoe ze elkaar zouden kunnen
helpen en hebben afgesproken vaker met elkaar om tafel te gaan
zitten.
Voor meer informatie kun je terecht op de website
van de Leugue Rijk: Onbeperkte Denkers.
|
|
|
|
|
|
In het GOR Rijk weekbericht nr 12/2025 hebben wij
jullie geïnformeerd over een bijeenkomst van de ondernemingsraden
van de Rijksinspecties. Het doel van deze bijeenkomst was om te
komen tot een concept-reactie over de Kaderwet Rijksinspecties.
De GOR Rijk heeft op basis van de opgestelde concept-reactie een
nota opgesteld en die als reactie op de internetconsultatie van
de concept wet ingediend.
De ondernemingsraden van de Rijksinspecties en de GOR Rijk vinden
het onder andere belangrijk dat, naast de onafhankelijkheid van
de inspecties, ook de onafhankelijkheid van de medewerkers
wettelijk geborgd wordt. Verder is aangegeven dat inspecties moeten
plaatsvinden op basis van risicoafwegingen en niet op basis van
financiële afwegingen.
Daarnaast is aandacht gevraagd voor de transparantie die in de
Kaderwet is opgenomen en wordt gepleit voor een versterking van
de rol van de Tweede Kamer. Tevens is aandacht gevraagd voor de
onafhankelijkheid van de Inspecteur-Generaal en een grotere rol
van de medezeggenschap bij de werving en selectie en bij het
benoemen van deze functionaris om de gewenste onafhankelijkheid
te borgen.
Je kunt de GOR Rijk reactie op de concept Kaderwet
Rijksinspecties lezen op de site van de GOR Rijk.
|
|
|
|
|
|
Stagediscriminatie
staat volop in de belangstelling. Initiatieven zoals het Stagepact mbo 2023-2027
en het Manifest
tegen Stagediscriminatie in het Hoger Onderwijs 2022-2026 onderstrepen
het belang van eerlijke kansen voor alle stagiairs.
Ook ondernemingsraden kunnen hierin een rol spelen. Volgens
WOR artikel 28.3 hebben zij de taak om gelijke behandeling te
bevorderen en discriminatie te signaleren en bespreekbaar te
maken binnen hun organisatie.
Met financiële steun van het A+O fonds Rijk onderzoeken Zeki
Arslan, Alfons Fermin en Peter Zwaga van het onderzoeksbureau
‘Fermin Onderzoek & Advies / Platform Sociale Binding’ hoe
OR-en binnen de Rijksoverheid kunnen bijdragen aan het tegengaan
van stagediscriminatie. Ze willen inzicht krijgen in de rol die
OR-en (kunnen) spelen en aan welke informatie en ondersteuning
daarbij behoefte is.
Hiervoor zijn ze op zoek naar OR-en die met hen in gesprek willen
gaan. Ook als jullie nog geen ervaring hebben met dit onderwerp,
is een gesprek waardevol: we bespreken niet alleen wat er al
gebeurt, maar ook welke kansen, uitdagingen en behoeften er zijn.
Wat houdt
deelname in?
De gevraagde inzet is beperkt tot een eenmalig (online) interview
van ongeveer een uur in de periode april – september. Volledige
privacy en gegevensbescherming zijn gegarandeerd. De resultaten
en aanbevelingen worden later met onder andere de OR-en gedeeld.
Wil je
bijdragen aan dit onderzoek?
Neem
dan contact met ons op!
Alfons Fermin | Fermin Onderzoek & Advies
Zeki Arslan | Platform Sociale Binding
|
|
|
|
|
|
De
pensioenplanner in MijnABP wordt vernieuwd. Er vinden wat
verbeteringen plaats die de planner gebruiksvriendelijker maken.
Vanaf 10 april (in de avond) is de vernieuwde pensioenplanner
zichtbaar.
Wat is er
nieuw?
Bij het openen van de pensioenplanner kun je er straks ervoor
kiezen om eerst een korte uitleg te krijgen. Er verschijnt dan
een pop-up met de mogelijkheid om stap voor stap door de
pensioenplanner te lopen. Ook op een later moment kan er voor
extra uitleg gekozen worden via de button ‘bekijk hoe het werkt’.
Het ABP heeft geluisterd naar de feedback van gebruikers en de
vormgeving op enkele plekken aangepast. De uiteindelijke opmaak
van de planner is afgestemd met een groep deelnemers. De werking
van de pensioenplanner blijft hetzelfde.
Voortgang
in beeld
Bovenaan de planner zie je straks precies in welke stap je jezelf
bevindt. Handig!
Datumselectie
aangepast
De manier waarop de gebruiker een datum selecteert, is aangepast.
Het is nu gebruiksvriendelijker.
Benieuwd
naar de vernieuwde planner?
Vanaf 10 april (in de avond) is de aangepaste pensioenplanner te
zien via MijnABP (inloggen met DigiD of eIDAS).
|
|
|
|

|
Bron:
Binnenlands Bestuur
|
|
|
Duizenden
rijksambtenaren ondertekenden een petitie die oproept om de
bezuinigingen op het rijk en het loondictaat te stoppen.
|
In korte tijd hebben meer dan 11.000 rijksambtenaren hun
handtekening onder de petitie ‘stop de bezuinigingen en het
loondictaat’ gezet. De handtekeningen zijn dinsdag overhandigd
aan de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken van de Tweede
Kamer.
Respect en
waardering
De petitie was gestart door de vakbonden FNV Overheid,
AC Rijksvakbonden, CNV en CMHF Overheid uit protest tegen de
regeringsplannen om meer dan een miljard euro te bezuinigen op de
rijkssector. Volgens bestuurder Yntse Koenen van FNV Overheid
verdienen ambtenaren juist respect en waardering voor hun werk en
kennis. ‘In plaats daarvan legt het kabinet hen een loondictaat
op. Zij krijgen als het aan Den Haag ligt 0 procent
loonsverhoging in 2026, terwijl ook voor hen de prijzen in de
supermarkten gewoon stijgen.’
Je kunt het hele artikel lezen op de site van Binnenlands Bestuur.
|
|
|
|
|
|
Heb jij
vragen over het “Referentiekader medezeggenschap”? Of misschien
wil je meer weten over wat dat eigenlijk is. Kom dan naar de
digitale inloopsessies over het referentiekader. We organiseren
er de komende tijd twee.
De GOR Rijk heeft het initiatief genomen om de taken en
werkzaamheden van leden van de medezeggenschap te inventariseren
en zogenaamde referentieprofielen te creëren. In het
referentiekader zijn de competenties en ontwikkelmogelijkheden
van OR-leden in beeld gebracht. Deze kun je als OR-lid gebruiken
bij je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Op de pagina op de site van de GOR Rijk vind je meer
info.
Er zijn twee mogelijkheden om een extra informatiebijeenkomst bij
te wonen:
Data:
Dinsdag 20 mei en woensdag 25 juni 2025
Locatie:
Online via Webex
Tijd:
10:00 uur - 11:00 uur
Kosten:
Gratis
Meld je aan door een bericht
te sturen naar het Team Ambtelijk Secretariaat van de GOR
Rijk. Dan ontvang je van ons een agendaverzoek.
Deze
bijeenkomst is alleen voor Rijksmedewerkers.
|
|
|
|

|
Bron:
Stichting van de Arbeid
|
|
|
Als lid
van de ondernemingsraad speel je een belangrijke rol in het
bieden van een sociaal veilige werkomgeving voor alle werkenden
in de organisatie. Hoe pak je deze rol zo goed mogelijk op? Hoe
kan de OR de signalen van de werkvloer op een goede manier ter
sprake brengen? En hoe stimuleer je dat het onderwerp ‘sociale
veiligheid op de werkvloer’ op de agenda blijft?
Om deze en andere vragen te beantwoorden heeft de Stichting van
de Arbeid vier landelijke bijeenkomsten voor OR-leden
georganiseerd op het gebied van sociale veiligheid. Drie
bijeenkomsten hebben inmiddels plaatsgevonden, de vierde en
laatste is op 25 juni. De bijeenkomsten zijn gefinancierd door
het ministerie van SZW en daardoor kosteloos te volgen.
In één dagdeel ontdek je welke rechten je als OR-lid hebt en hoe
je deze benut ten goede van een sociaal veilige werkomgeving.
Leer van ervaringsdeskundigen op het gebied van sociale
veiligheid binnen organisaties wat je als OR kunt doen als
meldingen niet serieus worden opgepakt. Schrijf jezelf nu
kosteloos in samen met collega OR-leden en eventueel je directie
en HR-adviseur voor een trainingsdag.
In één
dagdeel sociale veiligheid top of mind
Werkenden hebben recht op een sociaal veilige werkomgeving. Leer
in één dagdeel het onderwerp sociale veiligheid top of mind te
krijgen binnen uw organisatie onder andere aan de hand van deze
leervragen:
- Wat is sociale veiligheid en een sociaal veilige werkomgeving?
- Wat is gewenst, ongewenst en grensoverschrijdend gedrag?
- Wat is het belang van sociale veiligheid binnen organisaties?
En meer specifiek over hoe de OR haar impact kan vergroten in het
verbeteren van sociale veiligheid:
- Welke rechten heeft de OR en hoe kan ze deze op een optimale
manier benutten?
- Welke rol heeft de OR in het aanstellen van een
vertrouwenspersoon?
- Hoe kan de OR de signalen van de werkvloer op een goede manier
ter sprake brengen?
Datum:
Woensdag 25 juni 2025
Locatie:
Centraal Vakbondshuis van de FNV in Utrecht
Tijd:
13:00 uur - 17:00 uur
Kosten:
Gratis
|
|
|
|
|
|
|
Duurzame
inzetbaarheid (DI) is meer dan een trend: het is een structureel
thema dat vraagt om een gezamenlijke aanpak tussen OR, werkgever
en medewerkers. Als betrokkenen binnen de organisatie, vakbond,
werkgeversvereniging of branche heb je een belangrijke rol in het
stimuleren van gezond, veilig en toekomstbestendig werken. Maar
hoe zet je dit als ondernemingsraad effectief op de agenda binnen
jouw organisatie? Hoe zorg je dat dit een vast onderdeel wordt
van het beleid?
De "Sociale Partners Samen voor Duurzame Inzetbaarheid"
(SPDI) betreft een uniek samenwerkingsverband van:
- AWVN (Algemene
Werkgeversvereniging Nederland);
- FNV (Federatie
Nederlandse Vakbeweging) en
- CNV (Christelijk
Nationaal Vakverbond).
SPDI heeft een tweetal trainingen ontwikkeld:
- Duurzame
inzetbaarheid en de rol van de OR
- Train de trainer:
duurzame inzetbaarheid voor ondernemingsraden
Deze
interactieve trainingen bieden praktische tools om hier direct
mee aan de slag te gaan.
Wat leer
je?
-De invloed van de OR op duurzame inzetbaarheid – Hoe benut een
ondernemingsraad zijn
advies- en instemmingsrecht effectief?
-De DI-scan als praktisch hulpmiddel – Krijg inzicht in de 7
thema’s van duurzame
inzetbaarheid en bepaal speerpunten voor jouw organisatie.
-De rol van arbeidsverhoudingen – Hoe werk je samen met HR,
management en sociale
partners om DI te verankeren in beleid?
-Concreet aan de slag – Gebruik cao-afspraken, wetgeving (zoals
de WOR) en best practices
om duurzame inzetbaarheid binnen jouw organisatie
vorm te geven.
Voor wie?
OR-leden, werknemers- en werkgeversvertegenwoordigingen,
bestuurders, beleidsmedewerkers en trainers die DI in
organisaties willen versterken en/of kennis over DI effectief
willen overbrengen.
Wanneer?
Voor OR-leden heeft SPDI de training Duurzame inzetbaarheid en de
rol van de OR.
Op donderdag 22 mei staan er twee trainingen gepland.
De eerste training is bedoeld voor OR-leden uit alle sectoren.
De tweede training is speciaal bedoeld voor OR-leden uit de bouw-
en metaalsector.
1. Eerste training van 09:30 – 12:00 uur. Je kunt
je aanmelden via dit aanmeldformulier.
2. Tweede training van 13:00 – 16:30 uur. Je kunt
je aanmelden via dit aanmeldformulier.
Voor (potentiële) trainers van ondernemingsraden, werknemers- en
werkgeversvertegenwoordigers, bestuurders en beleidsmedewerkers
hebben we de train de trainer ontwikkeld. Er staat nog één
training gepland:
Online sessie: 23 september 2025 09:30 -12:00 uur. Je kunt
je aanmelden via dit aanmeldformulier.
Waarom
meedoen?
Deelnemers aan eerdere sessies waren enthousiast over de direct
toepasbare aanpak:
“Dit geeft inzicht in wat duurzame inzetbaarheid kan zijn en
biedt mogelijkheden voor het gesprek tussen de OR-leden onderling
en met de bestuurder.”
“De DI-scan helpt om snel speerpunten te bepalen en structureel
aandacht te vragen voor dit onderwerp.”
Of je nu als OR-lid invloed wilt uitoefenen op HR-beleid of als
trainer anderen wilt begeleiden in dit thema – deze workshops
geven je de kennis en tools die je nodig hebt.
Deelname
aan de trainingen is kosteloos in verband met subsidie van het
ministerie van SZW.
|
|
|
|
- 14
april Overlegvergadering
- 15
april Overleg voorzitter ICOP en delegatie GOR
Rijk
- 16
april Overleg directeur O&P Rijk en delegatie
GOR Rijk
- 16
april Overleg voorzitter ICHF en delegatie GOR
Rijk
- 16 april
Werkgroep IV-ICT en Werkgroep Privacy
- 17
april Kennismaking/overleg Categoriemanager
software met
delegatie
werkgroep Inkopen en Aanbesteden
- 22
april Werkgroep Privacy
- 22
april Werkgroep Arbo
- 22
april Werkgroep Inkopen en aanbesteden
- 28
april Bijeenkomst cluster Personeel (Werkgroep
O&P)
- 28
april Voorzittersoverleg: DOR-en en GOR Rijk
- 28
april Werkgroep O&P
- 7
mei Werkgroep P-beleid voor de
medezeggenschap
- 8
mei Kennismaking/overleg
Categoriemanager Vakkennis en
Persoonlijke
ontwikkeling met delegatie werkgroep Inkopen en Aanbesteden
- 12 mei
Werkgroep IV-ICT
- 12
mei Werkgroep O&P
- 13
mei Werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering
- 16
mei Werkgroep Inkopen en aanbesteden
|
|
|
|
|
|
|