Onderwerpen in dit GOR Rijk
weekbericht:
|
|
|
|
|
In het
weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk)
vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
|
|
|
|
|
De GOR Rijk is jarig
|
Uitnodiging
Het is alweer tien jaar geleden dat de GOR Rijk werd opgericht om
de Rijksbrede medezeggenschap te vertegenwoordigen.
Een mooie mijlpaal die wij graag met jullie willen vieren.
Daarom organiseren we op maandag 19 mei, van 10.00 uur tot 16.30
uur, het Lustrum-evenement bij Hogeschool Domstad in Utrecht. Een
feestelijke dag vol interessante sprekers, interactieve sessies
en de gelegenheid om elkaar (weer) te ontmoeten.
We nodigen jou hier, als lid of Ambtelijk Secretaris van een OR/GOR/COR
of DOR binnen de Rijksoverheid, graag
voor uit! Ook je bestuurder is van harte welkom. Via
onderstaande knop schrijf je je in voor het evenement en kun je
een keuze maken uit de verschillende workshops. Doe dit
vóór vrijdag 2 mei in verband met de voorbereidingen en catering.
Aanmeldingen worden verwerkt op basis van binnenkomst en er is
helaas beperkte beschikbaarheid.
Je vindt het volledige programma en een beschrijving
van de workshops op onze website.
De
logistieke organisatie van het Lustrum-evenement is in handen van
VNG Connect. Vervolgcommunicatie ontvang je daarom vanuit hen.
Heb je vragen over je aanmelding? Neem
contact met ze op!
|
|
|
|
|
|
|
In weekbericht nr 16/2025 informeerden we jullie al
over een extra overlegvergadering die gepland zou worden rondom
de rijksbrede klachtenregeling en de bijbehorende
Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen (KCOO). Zowel de
bestuurder als de GOR Rijk hechten zeer aan een goede borging van
de belangen van medewerkers en dus was een extra overleg nodig om
zorgpunten te bespreken en te kijken of deze voldoende
geadresseerd zijn.
Op woensdag 23 april was het zover. Met het lange Paasweekend
achter de rug werd in een goede sfeer met elkaar gesproken over
deze zorgpunten. Door bestuurderszijde werden de gestelde vragen
beantwoord en werd aangegeven dat het belangrijk is om op korte
termijn tot instelling van de KCOO te komen. De GOR Rijk heeft
aangegeven zich na de overlegvergadering te beraden over het
vervolg.
Inmiddels heeft de GOR Rijk, na een interne afstemming, zijn
reactie aan de bestuurder kenbaar gemaakt op de klachtenregeling
en de daarmee samenhangende klachtencommissie. De reactie van de
GOR Rijk is een zogenaamd “Nee, tenzij” instemming. De GOR Rijk
heeft namelijk een aantal voorwaarden gesteld waaraan de
bestuurder moet voldoen voordat de KCOO klachten in behandeling
kan nemen.
De GOR Rijk ziet deze regeling vooral als een soort vangnet dat
aanwezig moet zijn. Maar de GOR Rijk is uitdrukkelijk van mening
dat vooral ingezet moet worden op het voorkomen van klachten en
dat er gewerkt moet worden aan het structureel verbeteren van de
sociale veiligheid. In dat licht zijn ook het initiatiefvoorstel
“sociale veiligheid” van de GOR Rijk en het eerdere voorstel
rondom de “HR-adviseur voor de medewerker” van groot belang.
Beide dragen bij aan een veiligere en meer ondersteunende
werkomgeving binnen het Rijk.
De reactie van de GOR
Rijk aan zijn bestuurder vinden jullie hier.
|
|
|
|

|
Deze
afbeelding is volledig met behulp van AI gegenereerd
|
|
|
Op
woensdag 16 april kwam de werkgroep IV-ICT bij elkaar in een dit
keer wat bijzondere setting. In het kader van een nauwere
samenwerking tussen de werkgroep IV-ICT en de werkgroep Privacy
is besloten om dit keer de overleggen van beide werkgroepen te combineren.
Onlogisch is dat niet: er is niet alleen overlap in de bezetting
maar ook in de onderwerpen. Bovendien spelen er momenteel veel
privacy onderwerpen en een gemeenschappelijke aanpak hiervan
levert interessante input op.
Verder heeft de werkgroep besloten voorbereidingen te gaan
treffen voor een heidag in het najaar. Hoe geven we invulling aan
onze prioriteiten? Hoe werken we samen, onderling en met de
organisatievertegenwoordigers, om onze doelstellingen te
bereiken? Bij deze en andere thema’s gaan we na de zomer
uitgebreid stilstaan.
De werkgroepen IV-ICT en Privacy zijn ook blij om aan te kunnen
kondigen dat er vanuit deze werkgroepen een voorstel komt voor
een GOR Rijk themadag rond het onderwerp Artificial Intelligence
(AI). Een subgroepje gaat aan de gang om een concreet voorstel te
doen voor een interessante dag waarop kennis (wat is AI?), de
stand van zaken en inzichten ruim aan bod zullen komen. Wordt
vervolgd!
|
|
|
|
|
|
Opnieuw: voor
ondernemingsraden en teams binnen de Rijksoverheid
|
Over
sociale veiligheid is de afgelopen jaren veel gezegd en
geschreven. Ook binnen het Rijk. Er zijn inmiddels verschillende
programma’s om het onderwerp op de kaart te zetten. Maar hoe maak
je de vertaling van beleid naar de dagelijkse praktijk?
Zowel ondernemingsraden als teams kunnen hierin een belangrijke
rol spelen. Het A+O fonds Rijk ontwikkelde vorig jaar een project
specifiek voor ondernemingsraden. Dit jaar komt er een vervolg.
Nieuw is dat, naast ondernemingsraden, ook teams binnen het Rijk
zich kunnen aanmelden!
Wat houdt
het project in?
Dit project geeft deelnemers – of je nu een OR-lid bent of deel
uitmaakt van een team – op een laagdrempelige manier handvatten
om zelf de regie te nemen op het thema sociale veiligheid. De
signalerings- en schakelfunctie van teams en ondernemingsraden wordt
gestimuleerd, en je krijgt begeleiding bij het formuleren van
concrete acties richting collega’s en de organisatie. Met als
resultaat: eigenaarschap op het thema en een haalbaar actieplan
om sociale veiligheid op de werkvloer te bevorderen.
Een
pubquiz, werksessie en miniconferentie
Het project bestaat uit drie onderdelen die gericht zijn op
samenwerking, actieve participatie en het creëren van een zo
groot mogelijk draagvlak. Voorafgaand wordt in kaart gebracht
waar je als organisatie of binnen je team nu staat op het gebied
van sociale veiligheid. Wat is het huidige beleid? Welke
instrumenten en interventies zijn er al?
De drie onderdelen zijn:
- Een pubquiz. Met
jouw OR of team wordt gedurende een dagdeel een pubquiz over
sociale veiligheid gespeeld. Vooraf wordt kort afgestemd met
een vertegenwoordiging van de OR of het team waar de
accenten voor de pubquiz gelegd worden.
- Een werksessie.
De pubquiz levert input op voor een posterpresentatie waarin
knelpunten en behoeften worden samengevat. Tijdens een
werksessie wordt deze presentatie besproken en werkt iedere
OR of team aan een concreet actieplan.
- Een
miniconferentie. Er wordt afgesloten met een miniconferentie
voor alle deelnemende teams en or’s. Iedere deelnemende
groep presenteert het eigen actieplan en kan dit verder
aanscherpen met hulp van de andere deelnemers.
Wil je
als ondernemingsraad of als team deelnemen aan dit project? Meld je dan hier snel aan! Er is slechts plek voor
tien OR’s en vijf teams.
Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Stuur dan een mail naar het A + O fonds
Rijk!
|
|
|
|

|
Bron:
Website Haagse Beek
|
|
|
Ondernemingsraden
komen en gaan. De AS draait door. Ook nu het speelveld steeds
complexer wordt. Hoe blijf je als ambtelijk secretaris scherp?
Op 11 september organiseert Haagse Beek opnieuw een gratis bij te
wonen middagbijeenkomst, speciaal voor ambtelijk secretarissen!
Dit jaar gaat het bij De AS draait door om slimmer schakelen. Kom
je ook?
Als ambtelijk secretaris schakel je dagelijks. Tussen strategisch
meedenken en praktisch regelen. Tussen meeschrijven aan het
jaarplan en uitzoeken waarom het gedeelde bestand weer níet
opent. Of je nu adviseert, agendeert of archiveert – slim
schakelen houdt je scherp, en je OR in beweging.
Dit jaar zijn er drie workshops, verzorgd door Ritske van
der Heide, Jort Kamphuis en Huub Brinkhof. Ritske
is arbeids- en organisatiepsycholoog en ondersteunt diverse
ondernemingsraden, met een focus op werkplezier en effectief
(digitaal) samenwerken. Jort begeleidt ondernemingsraden van
overheidsorganisaties, vooral bij reorganisatieprocessen.
Daarnaast richt hij zich op vernieuwing en innovatie binnen de
overheid. Huub werkt al meer dan vijftien jaar als trainer, coach
en mediator bij onder andere ondernemingsraden en begeleidt teams
bij het oplossen van samenwerkingsvraagstukken. Daarbij is Huub
docent adviseurschap en coachvaardigheden bij AS-opleidingen.
Op 11 september ben je welkom in de Kunstkamer in Utrecht van
12.30 tot 16.30. De dag begint met een gezamenlijke lunch waar je
je vakgenoten beter kunt leren kennen, om vervolgens tijdens de
workshops de verdieping op te zoeken. De dag wordt afgesloten met
een borrel. Wil jij zeker zijn van een plek? Geef je dan alvast
op via de website van Haagse Beek! Zij houden je dan per mail
op de hoogte.
|
|
|
|
|
|
Ben jij
IT-er of IV-er binnen het Rijk en klaar om een volgende
loopbaanstap te zetten? KWIV (Kwaliteitsraamwerk
Informatievoorziening) heeft nu een verbeterde webapplicatie
waarmee je jouw loopbaan vormgeeft.
De applicatie is gebruikersvriendelijker en je kan de app nu ook
op je telefoon bekijken. Je vindt
er I-loopbaanpaden voor meer dan de helft van de
IT- en IV-profielen. Deze laten in één oogopslag zien welke
KWIV-profielen logische vervolgstappen zijn. Wil je meer senior
worden in je huidige rol? Maak dan gebruik
van I-leerkaarten. Ze geven je een overzicht van
de trainingen, opleidingen, workshops en e-learnings die
aansluiten op jouw KWIV-profiel.
Ook voor HR-adviseurs, recruiters of leidinggevenden van
I-professionals zijn de I-loopbaanpaden en I-leerkaarten handig.
Ze geven snel en gemakkelijk inzicht bij werving,
loopbaanontwikkeling en P-gesprekken.
KWIV is ontwikkeld in opdracht van CIO-Rijk (BZK). Het raamwerk
zorgt ervoor dat IT-ers en IV-ers digitaal snel, transparant en
veilig kunnen blijven werken. Ontdek wat KWIV
voor jou kan betekenen.
|
|
|
|

|
Bron:
Linkedin
|
|
|
Het
medewerkerstevredenheidsonderzoek, vaak afgekort als MTO, is al
jaren een vast instrument binnen organisaties. Het idee is
simpel: een enquête onder alle medewerkers, vaak eens per twee of
drie jaar, waarin zij anoniem hun mening kunnen geven over thema’s
zoals interne communicatie, management en samenwerking. De
resultaten worden geanalyseerd, gepresenteerd en moeten leiden
tot verbeteracties. Klinkt goed in theorie, maar in de praktijk
schiet het MTO vaak tekort.
Waarom
werkt het MTO niet?
Op papier lijkt het een logische aanpak: je vraagt medewerkers
naar hun mening en gebruikt die input om verbeteringen door te
voeren. Maar er zitten fundamentele problemen in deze methode die
ervoor zorgen dat de impact minimaal blijft.
Je leest het hele
artikel van Marcel Daems op Linkedin.
|
|
|
|
|
|
Focus op
politieke sensitiviteit, analytisch vermogen en samenwerking
|
Ambtenaren
vormen de ruggengraat van het openbaar bestuur. Zij ontwikkelen
beleid, voeren besluiten uit en zorgen ervoor dat overheden goed
functioneren. Maar hoe beleven ze hun eigen vakmanschap in een
tijd waarin politieke polarisatie, werkdruk en digitalisering hun
werkomgeving drastisch veranderen? Krijgen ze voldoende ruimte om
hun expertise en professionaliteit in te zetten, of lopen ze
juist tegen interne en externe belemmeringen aan?
Om deze vragen te beantwoorden, is door Ambtenarenpanel een grootschalige
raadpleging uitgevoerd onder 1.601 ambtenaren. De resultaten
geven een duidelijk beeld van een beroepsgroep die haar rol als
cruciaal beschouwt, maar tegelijkertijd worstelt met politieke
druk, beperkte middelen en een gebrek aan erkenning binnen hun
organisatie.
Je leest het hele
artikel op de website van het Ambtenarenpanel.
|
|
|
|
- 28
april Bijeenkomst cluster Personeel (Werkgroep
O&P)
- 28
april Voorzittersoverleg: DOR-en en GOR Rijk
- 28
april Werkgroep O&P
- 7
mei Werkgroep P-beleid voor de
medezeggenschap
- 8
mei Kennismaking/overleg
Categoriemanager Vakkennis en Persoonlijke ontwikkeling
met delegatie werkgroep Inkopen en Aanbesteden
- 12 mei
Werkgroep IV-ICT
- 12
mei Werkgroep O&P
- 13
mei Werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering
- 16
mei Werkgroep Inkopen en aanbesteden
- 19
mei Lustrumviering: 10 jaar GOR Rijk
- 20 mei
Overleg met GOR Rijk delegatie inzake AI
- 22 mei
Hocosta overleg
- 26
mei GOR Rijk vergadering
- 28
mei Overleg voorzitter ICIA met delegatie GOR
Rijk
|
|
|
|
|
|
|