Onderwerpen in dit GOR Rijk
weekbericht:
|
|
|
|
|
In het
weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk)
vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
Volgende week is er geen weekbericht in verband
met de vakantie, op 16 mei zijn we terug.
|
|
|
|
|
Meld je
aan voor 12 mei
Wees er
snel bij! Vol = vol
Het is alweer tien jaar geleden dat de GOR Rijk werd opgericht om
de Rijksbrede medezeggenschap te vertegenwoordigen.
Een mooie mijlpaal die wij graag met jullie willen vieren!
Daarom organiseren we op maandag
19 mei, van 10.00 uur tot 16.30 uur, het
Lustrum-evenement bij Hogeschool Domstad in Utrecht. Een
feestelijke dag vol interessante sprekers, interactieve sessies
en de gelegenheid om elkaar (weer) te ontmoeten.
We nodigen jou hier, als
lid of ambelijk secretaris/adviseur van een OR/GOR/COR of DOR binnen
de Rijksoverheid, graag voor uit! Ook je bestuurder is van
harte welkom. Via onderstaande knop schrijf
je je in voor het evenement en kun je een keuze maken uit de
verschillende workshops. Doe dit vóór maandag 12 mei in
verband met de voorbereidingen en catering. Aanmeldingen worden
verwerkt op basis van binnenkomst en er is helaas beperkte
beschikbaarheid.
Je vindt het volledige
programma en een beschrijving van de workshops op onze website.
Uiteraard
zijn er geen kosten verbonden aan je deelname: wij trakteren!
De
logistieke organisatie van het Lustrum-evenement is in handen van
VNG Connect. Vervolgcommunicatie ontvang je daarom vanuit hen.
Heb je vragen over je aanmelding? Neem contact met ze op!
|
|
|
|
|
|
|
Het team
Ambtelijk Secretariaat van de Groepsondernemingsraad Rijk vervult
een belangrijke rol binnen de medezeggenschap. De teamleden
zorgen voor structuur, continuïteit en ondersteuning bij
vergaderingen en verslaglegging, planning, advisering en communicatie.
Om deze verantwoordelijkheid nóg beter vorm te kunnen geven,
heeft hele het team op dinsdag 29 april deelgenomen aan de
training Effectief Werken.
|
Het ondersteunen van een medezeggenschapsorgaan is veelzijdig en
vaak onvoorspelbaar werk: wisselende agenda’s, deadlines,
complexe stukken en ad-hoc verzoeken vanuit zowel de
ondernemingsraad als de bestuurder. Deze training bood praktische
tools om in deze dynamiek overzicht te houden en prioriteiten
beter te kunnen stellen en dus rust te creëren in de werkdag.
Denk aan technieken voor time-management, slim agendabeheer en
het herkennen van energielekken.
Toekomstgericht
en veerkrachtig
De medezeggenschap verandert, en daarmee ook de rol van de
OR-ondersteuners. De training Effectief Werken past ook binnen de
bredere ambitie van het Rijk om duurzaam inzetbaar te blijven.
Door nu te investeren in vaardigheden die het werk gemakkelijker,
slimmer en leuker maken, is het team beter voorbereid op de
uitdagingen van de toekomst.
Samen
sterker als team
Naast individuele vaardigheden was er ook aandacht voor
teamdynamiek. Hoe ondersteun je samen de GOR Rijk op een
uniforme, efficiënte en professionele manier? Door te oefenen met
communicatie, werkafspraken en taakverdeling heeft het team meer
onderlinge afstemming en samenwerking bereikt. Dat versterkt niet
alleen de onderlinge verbinding, maar verhoogt ook de kwaliteit
van de ondersteuning.
Professionele
groei in medezeggenschap
Met deze training investeert het team bewust in de eigen
professionele ontwikkeling. Ondersteuning van de GOR Rijk vraagt
om meer dan alleen praktische vaardigheden - het vereist inzicht
in processen, politieke sensitiviteit en het vermogen om
onafhankelijk én dienstverlenend te werken. De training helpt
daarbij, en geeft handvatten om met meer zelfvertrouwen en
structuur te werken.
Een
geslaagde dag
De training Effectief Werken heeft het team niet alleen
praktische inzichten gebracht, maar ook nieuwe energie om met
kwaliteit, aandacht en plezier de medezeggenschap te blijven
ondersteunen. Het team Ambtelijk Secretariaat kijkt dan ook terug
op een leerzame en inspirerende training, en blijft zich inzetten
om strategische medezeggenschap bij het Rijk mogelijk te maken.
|
|
|
|
|
|
Een
delegatie van de GOR Rijk werkgroep Organisatie en Personeel
(O&P) heeft een goed gesprek gehad met de voorzitter van de
Interdepartementale Commissie Organisatie en Personeel (ICOP)
André Weimar, hoofd Personeelsbeleid Rijk Franny Schüle en bestuursadviseur
Wilmar Hagg.
Strategische
samenwerking
Dit overleg vindt met enige regelmaat plaats maar het was
inmiddels wel even geleden sinds de laatste bijeenkomst. Omdat er
wat nieuwe deelnemers waren is er ruimte genomen om samenwerking
nog eens te bespreken. Er is een gedeeld beeld dat deze
samenwerking kan worden verbeterd. Zo zal het helpen om te
investeren in vroegtijdige betrokkenheid van de GOR Rijk, met
name daar waar het de wederzijdse strategische speerpunten
betreft. Hierover hebben de deelnemers verschillende ideeën met
elkaar uitgewisseld.
De cyclus van dit gesprek is normaal gesproken tweemaal per jaar.
Gezien de nieuwe samenstelling en de wens om onze samenwerking
beter vorm te geven, is afgesproken om elkaar voor de zomer nog
een keer te ontmoeten en dan ook inhoudelijke dossiers op proces
en betrokkenheid van de medezeggenschap te bespreken.
Ontwikkeling
Rijksdienst
De voorzitter van de ICOP heeft de denkrichting van de
ontwikkeling van de Rijksdienst op hoofdlijnen toegelicht vanuit
de wens om adequater (responsiever) als Rijk te handelen bij
complexe maatschappelijke opgaven en daarbij de koppeling gelegd
met de DGDOO/Directie A&O. Voorbeelden daarvan zijn geschikte
condities in de bedrijfsvoering, maar ook de (benodigde)
ambtelijke vakbekwaamheid. De komende maanden zal dit onderwerp
terugkeren op de overlegtafels van de GOR Rijk.
|
|
|
|
|
|
Op 24 april
vond het commissiedebat over het functioneren van de Rijksdienst
plaats. Aanwezig waren de vaste Tweede Kamer commissie voor
Binnenlandse Zaken en de minister van het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Judith Uitermark.
Tijdens het debat werd de minister bijgestaan door de DGDOO, Eva
Heijblom, die tevens plaatsvervangend bestuurder voor de GOR Rijk
is.
|
Taakstelling/bezuinigingen
Centraal punt van discussie was de budgettaire taakstelling voor
de Rijksdienst (ongeveer 22%) die voortvloeit uit het
hoofdlijnenakkoord. De minister gaf aan dat de diverse ministers
zelf verantwoordelijk zijn voor de realisatie van de
taakstelling. Het doel moet zijn een toekomstbestendige en
efficiënte Rijksdienst, dus de ministers moeten hun eigen keuzes
maken. Verschillende fracties spraken hun zorg uit over deze
aanpak en riepen de minister op om haar coördinerende
bevoegdheden te gebruiken. Ook is gevraagd om na iedere
Ministeriële commissievergadering, die zijn drie keer per jaar,
geïnformeerd te worden over de voortgang.
Ook werd door de commissie het idee geopperd om een
Rijkscommissaris voor de Taakstelling te benoemen. De minister
gaf aan hier geen bezwaar tegen te hebben.
Ook de GOR Rijk heeft richting zijn bestuurder zorgen geuit, zie ons weekbericht nr
10/2025 en heeft daarom ook op 26 maart 2025 een
informatieverzoek bij de bestuurder neergelegd om meer
cijfermatig inzicht te krijgen. De bestuurder moet hier nog
schriftelijk op reageren.
Diversiteit
en representativiteit
In het commissiedebat werd ook stevig gediscussieerd over het
diversiteitsbeleid van de regering. De minister heeft een
toelichting gegeven op het beleid en het belang daarvan voor het
Rijk en de samenleving. Over diverse aspecten van het
diversiteitsbeleid zijn in het verleden gesprekken met de GOR
Rijk gevoerd aangezien de GOR Rijk het aanspreekpunt is voor de
invoering van rijksbrede regelingen.
Discriminatie
en racisme op de werkvloer
De minister gaf aan dat zij ook een stevige aanpak van racisme
voorstaat; binnen de Rijksdienst is geen ruimte voor racisme.
De GOR Rijk deelt de zorgen van de minister. Medewerkers die
racisme ervaren kunnen binnenkort ook terecht bij de Rijksbrede
Klachtencommissie Ongewenste Omgangsvormen (KCOO). In ons weekbericht nr 17/2025
hebben we de stand van zaken hierover gemeld.
Hervorming
Algemene Bestuursdienst
De minister gaf ook een toelichting op de hervorming van de
Algemene Bestuursdienst (ABD) en met name de -mogelijjke-
verkleining van de ABD en welke meerwaarde dat volgens haar
heeft. De GOR Rijk is met de DG ABD in gesprek over deze
hervormingen (zie weekbericht nr
12/2025) en heeft op 13 mei aanstaande een
vervolggesprek met de ABD.
Handreiking
Grondrechten en de Dialoogreeks je uitspreken als ambtenaar
Tenslotte werd in het debat gesproken over de handreiking
“Ambtenaar en grondrechten: Ruimte én beperkingen”. De minister
gaf aan dat deze van het Rijksportaal is verwijderd omdat deze
niet door iedereen als behulpzaam werd ervaren en dat in
samenspraak met de medezeggenschap een reeks dialogen zijn
gestart (je uitspreken als Ambtenaar). De minister heeft
toegezegd de Tweede Kamer per brief te informeren over de
voortgang hiervan.
In de overlegvergadering van
14 april werd hier ook bij stilgestaan en besloten om
de reeks gesprekken voort te zetten.
Het hele debat is terug te kijken via de website
debatdirect.tweedekamer.nl.
|
|
|
|

|
Arre
Zuurmond en Zsolt Szabó Bron: website Open-Overheid.nl
|
|
|
Het is vier
uur, dinsdag 15 april. De ontvangstzaal van de aula in de
Koninklijke Bibliotheek in Den Haag stroomt vol met een
enthousiast publiek. Een goedgevuld programma staat klaar. De
boekpresentatie draait om de overhandiging van de eindrapportage
Dwars door de Orde van Arre Zuurmond, oud-regeringscommissaris
Informatiehuishouding, aan staatssecretaris Digitalisering en
Koninkrijksrelaties Zsolt Szabó. Voorafgaand aan de overhandiging
maakt Zuurmond de inhoud van het boek levend: hij spreekt met verschillende
ambtenaren en professionele uitvoerders over wat een responsieve
overheid voor hen betekent.
|
Het publiek is doordrongen van de opgave. “We zijn vaak nog bezig
een oude bureaucratie in nieuw beton te gieten”, vertelt
Zuurmond. “Op kleine schaal en binnen een beperkte marge is er al
een verandering gaande”, vertelt ook Eva Heijblom, directeur-generaal
Digitalisering en Overheidsorganisatie. Maar om een écht
responsieve en proactieve overheid waar te maken, is een grote
transformatie nodig.
Actie is
nodig
En dat zo’n transformatie nodig is, is ook te merken aan het
publiek. Niet alleen ambtenaren komen aan het woord, maar ook
professionele uitvoerders vertellen over de knelpunten die zij
dagelijks meemaken in het uitvoeren van hun werk. En daar moeten
we niet alleen over praten (en schrijven), maar écht in actie
komen.
Dit interessante artikel is te lezen op de
website van Open Overheid.
Ook het genoemde boek van Arre
Zuurmond is daar te downloaden.
|
|
|
|
|
|
Midden in de
wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog was de tijd rijp voor
andere arbeidsverhoudingen: medewerkers moesten kunnen meepraten
over het beleid van hun organisatie. De Wet op de
ondernemingsraden (WOR; 1950) gaf werknemers een stem in de
besluitvorming en zorgde voor democratisering op de werkvloer.
|
In diezelfde tijd werd ook de SER opgericht, een van de
belangrijkste adviesorganen van de regering en het platform voor
dialoog tussen werkgevers, werknemers en kroonleden. Zowel de WOR
als de SER waren cruciaal voor het herstel van het vertrouwen en
het bevorderen van samenwerking in de samenleving.
75 jaar later staan we opnieuw voor fundamentele opgaven.
Klimaatverandering, technologische revoluties, arbeidsmarktkrapte
en geopolitieke verschuivingen vragen een grote verbouwing van
Nederland en ook van Europa. We moeten onszelf opnieuw uitvinden
– economisch en sociaal. Van nieuwe verdienmodellen en
organisatievormen tot nieuwe combinaties van werken, leren en
zorgen. We moeten voor grondstoffen minder afhankelijk worden van
landen als China en Rusland.
Lees het hele artikel op
de website van de Sociaal Economische Raad (SER).
|
|
|
|
|
|
De Stichting
van de Arbeid pleit ervoor de fiscale belemmering om verlof onder
te brengen bij een derde partij (bank,
pensioenuitvoeringsorganisatie of beleggingsinstelling) weg te
nemen. In de praktijk blijkt het namelijk lastig te zijn om
gespaard verlof mee te nemen naar een andere werkgever als de
werknemer van baan wisselt. Ook loopt een werknemer het risico
gespaarde verlofdagen kwijt te raken als de werkgever failliet
gaat
|
Dit schrijft de Stichting van de Arbeid In een brief aan de
staatssecretaris van Financiën en aan de minister van Sociale
zaken en Werkgelegenheid. Volgens afspraken tussen het kabinet en
sociale partners in het Pensioenakkoord van 2019, is in 2021 de
mogelijkheid van het fiscaal vriendelijk sparen van
bovenwettelijke verlofdagen uitgebreid van maximaal 50 weken naar
maximaal 100 weken.
Lees het hele artikel op
de website van de Stichting van de Arbeid.
|
|
|
|
|
|
De
competenties en ontwikkelmogelijkheden van OR-leden in beeld
gebracht.
|
Vanwege de grote belangstelling voor dit onderwerp staan er twee
nieuwe infosessies op de planning, meld je nu aan!
Al enkele jaren is er de behoefte om de profielen van OR-leden in
kaart te brengen.
De Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) heeft daarom het
initiatief genomen om de taken en werkzaamheden te inventariseren
en zogenaamde referentieprofielen te creëren.
Deze referentieprofielen kunnen door leden van de medezeggenschap
gebruikt worden tijdens hun personeelsgesprekken, zodat ook de
opgedane ervaringen en ontwikkelde competenties van het
medezeggenschapswerk meegenomen worden.
Tijdens een online interactieve informatiesessie van de GOR Rijk
en O&P Rijk wordt een toelichting gegeven op het voor de
medezeggenschap ontwikkelde ‘Referentiekader’. Neem deel en
ontdek wat de tool voor jou en jouw loopbaanontwikkeling kan
betekenen. Zet jezelf nu op de eerste plaats en kom naar deze
infosessie.
Datum: Dinsdag 20 mei 10.00-11.00 of woensdag 25 juni
10.00-11.00 uur
Locatie: online via Webex
Kosten: gratis
Aanmelden doe je door een bericht
te sturen naar het Team Ambtelijk Secretariaat van de
GOR Rijk. Dan ontvang je van ons een agendaverzoek.
Bekijk ook de uitgebreide informatie over het
referentiekader op de website van de GOR Rijk.
Deze
bijeenkomst is alleen voor Rijksmedewerkers.
|
|
|
|
- 7
mei Werkgroep P-beleid voor de medezeggenschap
- 8
mei Kennismaking/overleg Categoriemanager
Vakkennis en Persoonlijke ontwikkeling met delegatie
werkgroep Inkopen en Aanbesteden
- 12 mei
Werkgroep IV-ICT
- 13
mei Werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering
- 13
mei Bijpraten van afvaardiging GOR Rijk
delegatie door ABD
- 16
mei Werkgroep Inkopen en aanbesteden
- 19
mei Lustrumviering: 10 jaar GOR Rijk
- 20 mei
Overleg met GOR Rijk delegatie inzake AI
- 22 mei
Hocosta overleg
- 26
mei GOR Rijk vergadering
- 28
mei Overleg voorzitter ICIA met delegatie GOR
Rijk
- 2
juni Voorzittersoverleg: DOR-en en GOR Rijk
- 2
juni Overlegvergadering
- 4
juni Werkgroep P-beleid voor de medezeggenschap
|
|
|
|
|
|
|