Onderwerpen in dit GOR Rijk
weekbericht:
|
|
|
|
|
In het
weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk)
vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
|
|
|
|
|
|
Op maandag 12
mei heeft de GOR Rijk werkgroep Organisatie en Personeel
(O&P) een bijpraatsessie gehad van adviseurs van de
bestuurder rondom het dossier “Basisprogramma Rijksambtenaren”.
|
Dit programma is een uitwerking van een element uit het
regeerakkoord op het gebied van goed bestuur. In alle lagen van
de rijksdienst en op alle werkdomeinen is een andere werkwijze
nodig: opgavegericht, grenzeloos en vanuit samenwerking met de
samenleving, medeoverheden, uitvoering en toezicht om tot beleid
en maatregelen te komen die écht werken.
De houding en gedrag van de medewerkers en leiding(gevenden) zijn
hierbij heel belangrijk. Vertrouwen herstel je niet met nieuwe
wetten en regels alleen. Het vraagt ook om een andere manier van
werken: luisteren, je uitspreken, reflecteren op je handelen,
signalen oppikken en samen leren van fouten.
Daarvoor is vakmanschap nodig/ Daarom wordt geïnvesteerd in de
ontwikkeling van ambtenaren - onder meer via verplichte
opleidingen. Belangrijke thema's daarin zijn: respect voor de
rechtsstaat, werken volgens kernwaarden, leiderschap, en kennis
van digitale vaardigheden. Deze nieuwe manier van werken helpt de
overheid haar maatschappeilijke doelen voor de samenleving te
bereiken.
Een rijksbrede opleidingsstrategie, een sterkere positionering
van HR en de nodige doorzettingskracht zijn daarvoor onmisbaar.en
daarom wordt er actief gestuurd op leren en ontwikkelen.
De GOR Rijk houdt de vinger aan de pols voor de ontwikkeling van
deze nieuwe basisopleiding annex strategie (personele regeling)
en denkt graag mee in de context van dit dossier dat als
instemmingsplichtig, zoals bedoeld in de Wet op de
ondernemingsraden (WOR), wordt aangemerkt.
|
|
|
|
|
|
De
werkgroep moest even schakelen, want vanwege de viering van 10
jaar GOR Rijk op maandag 19 mei, is de vergadering met een week
vervroegd naar dinsdag 13 mei.
Er stonden behoorlijk wat onderwerpen op de agenda – te veel om
allemaal uitgebreid te bespreken. Daarom hieronder een greep uit
wat aan bod kwam:
Er is uitgebreid gesproken over de Algemene Bestuursdienst (ABD).
Eigenlijk zou aansluitend aan het overleg van de werkgroep
een gesprek met de ABD zijn over de hervormingsagenda van die
dienst. Dat gesprek werd helaas geannuleerd omdat er nog overleg
met de minister was geweest en het secretarissen-generaal overleg
(SGO) nog betrokken moest worden. De werkgroep heeft in een
eerder overleg aangegeven dat zij wil meepraten over de
veranderingen bij de ABD vanwege het belang dat de GOR Rijk aan
deze dienst hecht. De GOR Rijk is in afwachting van een
medezeggenschapskalender en de werkgroep gaat ervan uit op korte
termijn een uitnodiging van de ABD te ontvangen.
Ook kwam de rol van de medezeggenschap bij de benoeming van
bestuurders (volgens de WOR) aan bod. Ook kwam de rol van de
medezeggenschap bij de benoeming van bestuurders (volgens de WOR)
aan bod. De werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering is hierover in
gesprek met vertegenwoordigers van de bestuurder. Er blijken
tussen departementen flinke verschillen in hoe de medezeggenschap
wordt betrokken. De GOR Rijk pleit al langer voor een eenduidige
rijksbrede afspraak. Wordt vervolgd!
Verder werd kort gesproken over de spreiding van de
rijksdiensten. De werkgroep ziet hier een duidelijke rol voor de
GOR Rijk weggelegd en deelt de informatie die hij heeft gekregen
met de werkgroep Huisvesting zodat deze hiermee verder aan de
slag kan.
De taakstelling (ofwel de bezuinigingen op de Rijkdienst) werd
uiteraard ook besproken. De werkgroep wacht nog op een reactie op
het informatieverzoek dat de GOR Rijk in maart naar de bestuurder
stuurde. Tegelijkertijd ziet de werkgroep ook kansen: deze taakstelling
kan helpen om de rijksbrede bedrijfsvoering te verbeteren.
Daarvoor is het onder andere nodig dat het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties meer gebruik maakt
van zijn coördinerende bevoegdheden zodat ook Rijksbrede
afspraken gemaakt kunnen worden.
|
|
|
|
|
|
Wat krijg je
als je bedrijfskleding, duurzaamheid en sociale impact in een
blender stopt? Een inspirerend bezoek, vol voorbeelden van hoe
circulair én maatschappelijk verantwoord ondernemen hand in hand
kunnen gaan.
|
Een delegatie van de werkgroep Inkoop van de GOR Rijk trok
onlangs naar de sociale onderneming BIGA groep in Zeist, waar ze
warm werden ontvangen door luitenant-kolonel Koert Jan Eefting,
categoriemanager bedrijfskleding Rijk.
Hij gaf een inkijkje in de wereld achter de rijksuniformen en
geloof ons: daar komt meer bij kijken dan alleen stof en
stiknaden. De categorie bedrijfskleding zorgt ervoor dat
medewerkers in het Rijk op tijd, goed gekleed én duurzaam voor de
dag komen. Ambitieus? Zeker: in 2050 moet de kleding 100%
circulair zijn. En dat alles binnen Europa, ook het recyclen.
Robert Jan Keiman, teamleider bij de BIGA Groep, vertelde
vervolgens over hun bijzondere rol als werkgever voor mensen met
een arbeidsbeperking. Met zo’n 500 medewerkers in dienst, vervult
BIGA een sleutelrol in het begeleiden van mensen naar passend werk.
Dit doen ze niet alleen voor de Rijksoverheid, maar ook voor de
regio, en met trajecten via de Participatiewet en het UWV. Hier
wordt werk gemaakt van werk!
Tijdens de rondleiding vielen onze monden open: tientallen
pallets vol gebruikte (en soms zelfs nieuwe) dienstkleding komen
hier dagelijks binnen. Wat nog goed is, wordt klaargemaakt voor
hergebruik. De rest wordt op creatieve wijze herboren: van ritsen
tot knopen, alles krijgt een tweede leven in bijvoorbeeld tassen,
wandpanelen of parkbankjes.
Dus… zit je binnenkort even uit te puffen op een parkbankje? Wie
weet rust je uit op een oud uniform van een collega van het Rijk.
Circulair comfort, noemen we dat!
Nieuwsgierig
geworden?
Neem een kijkje op de website van
remadeindustry voor een paar prachtige voorbeelden van
wat er zoal gemaakt wordt van oude dienstkleding, van tas tot
tafelpaneel, verrassend creatief!
Wil je meer weten over de BIGA Groep? Ga dan naar hun website en
ontdek hoe zij dagelijks werk maken van kansen voor iedereen.
|
|
|
|
|
|
De
competenties en ontwikkelmogelijkheden van OR-leden in beeld
gebracht.
|
Vanwege de grote belangstelling voor dit onderwerp staat er nog
een nieuwe infosessies op de planning, meld je nu aan!
Al enkele jaren is er de behoefte om de profielen van OR-leden in
kaart te brengen.
De Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) heeft daarom het
initiatief genomen om de taken en werkzaamheden te inventariseren
en zogenaamde referentieprofielen te creëren.
Deze referentieprofielen kunnen door leden van de medezeggenschap
gebruikt worden tijdens hun personeelsgesprekken, zodat ook de
opgedane ervaringen en ontwikkelde competenties van het
medezeggenschapswerk meegenomen worden.
Tijdens een online interactieve informatiesessie van de GOR Rijk
en O&P Rijk wordt een toelichting gegeven op het voor de
medezeggenschap ontwikkelde ‘Referentiekader’. Neem deel en
ontdek wat de tool voor jou en jouw loopbaanontwikkeling kan
betekenen. Zet jezelf nu op de eerste plaats en kom naar deze
infosessie.
Datum: Woensdag 25 juni 10.00-11.00 uur
Locatie: online via Webex
Kosten: gratis
Aanmelden doe je door een bericht
te sturen naar het Team Ambtelijk Secretariaat van de
GOR Rijk. Dan ontvang je van ons een agendaverzoek.
Bekijk ook de uitgebreide informatie over het
referentiekader op de website van de GOR Rijk.
Deze
bijeenkomst is alleen voor Rijksmedewerkers.
|
|
|
|

|
Bron:
Website SER.nl
|
|
|
SER-IEUS AAN
DE BAK MET ONGEMAK? Digitale sessie over omgang met
ongemakkelijke situaties.
|
Wie woont, werkt, sport en uitgaat in een diverse samenleving
komt in aanraking met allerlei meningen, perspectieven en
overtuigingen.
In een tijd van grote maatschappelijke wendingen schuurt dit
regelmatig. Alhoewel dit behoorlijk vervelend kan voelen, is dit
ook een kansrijk moment om iets in beweging te zetten. De vraag
is dan wel: wat is jouw rol hierin en hoe ga je ermee om?
Wereldmuseum Amsterdam organiseert al jaren de programmareeks
'Ongemakkelijke gesprekken over sociale en culturele botsingen'. Hierover
verscheen recent het boek Ongemakkelijke gesprekken –
Survivalgids van vergadering tot familiefeest waarin
verschillende ongemaksexperts aan het woord komen. Sheralynn
Adriaansz en Rixt Hulshoff Pol, delen wat zij afgelopen jaren van
de soms confronterende gesprekken leerden.
Of je nu werkt als beleidsmaker, werkgever of ondernemer: wie
zich bezighoudt met diversiteit en inclusie krijgt vroeg of laat
te maken met ongemak. In gesprekken, in keuzes, in het handelen
zelf. Misschien herken je dat inmiddels als onderdeel van het
proces. Misschien ben jij inmiddels ook een ongemaksexpert. Wat
zijn jouw tips en triggers en waar worstel je nog mee? Welke
cases zijn geschikt om mee aan de slag te gaan? Door er samen
over te praten verzamel je de nodige moed en vind je steun bij
het creëren van verandering en wederzijds begrip.
Tip:
leg voor deze sessie iets roods en iets groens klaar, een paar
witte A4-jtes en een dikke stift.
Deze
inspiratiesessie wordt aangeboden door SER Diversiteit in
Bedrijf, met financiële ondersteuning van de Europese Unie, in
het kader van European Diversity Month. Met deze
sessie trappen we alvast af richting Diversity Day in oktober: het
jaarlijkse moment waarop werkgevers in heel Nederland zichtbaar
maken hoe zij werken aan een inclusieve werkvloer. Samen maken we
ruimte voor verschil – denk mee, laat je inspireren en zet een
volgende stap in jouw organisatie.
|
|
|
|
|

|
Bron:
Website Boomportaal.nl
|
|
|
Iedereen
kent de minister-president. Hij is de regeringsleider, voert het
woord bij belangrijke debatten en vertegenwoordigt de regering in
het buitenland.
Veel minder bekend is zijn ambtelijke ondersteuning. Daarvoor is
in 1947 het ministerie van Algemene Zaken (AZ) opgericht. Dat
staat onder leiding van een secretaris-generaal (SG). Over die
laatste gaat dit boek. De SG is de hoogste ambtenaar achter de regeringsleider.
Maar wie hij is, wat hij doet, hoe hij werkt en wat zijn invloed
is, dat is bij velen onbekend.
De hoogste ambtenaar begint met een schets van de rol van de
minister-president, de organisatie van AZ en de taak van de SG.
Het bevat voorts portretten van de elf SG’s die er sinds de
oprichting zijn geweest. Ingegaan wordt op hun persoonlijkheid, hun
manier van werken, hun invloed en hun verhouding met enerzijds de
premier en anderzijds de rijksdienst. In een apart hoofdstuk
worden hun collega’s in acht andere landen beschreven. In het
laatste hoofdstuk staat een aantal suggesties tot verbetering.
Dit boek is voor Rijksambtenaren gratis te lezen via de website van
LeesRijk.
|
|
|
|
|
|
Om als
ondernemingsraad (OR) of personeelsvertegenwoordiging (PVT) het
medezeggenschapswerk goed te kunnen doen, zijn faciliteiten
(middelen) nodig. Denk aan vergadertijd, het raadplegen van
deskundigen en het volgen van scholing. De SER biedt hier nu praktische
modelteksten voor aan.
|
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Sociaal
Economische Raad (SER) gevraagd om voorbeelden te
publiceren van afspraken tussen de OR/PVT en de ondernemer over
de faciliteiten van de OR/PVT. De minister vindt het belangrijk
dat het medezeggenschapswerk door de ondernemer ondersteund wordt
en dat belemmeringen voor lidmaatschap van een OR of PVT worden
weggenomen.
Modelteksten
voor faciliteiten OR/PVT
Het is handig om afspraken over faciliteiten schriftelijk vast te
leggen. Dat kan in een overeenkomst tussen
OR/PVT en de ondernemer (een ondernemingsovereenkomst).
Wil je hier als OR of PVT zelf mee aan de slag? De SER heeft
praktische modelteksten voor faciliteiten opgesteld.
In het document is met groen gemarkeerd welke keuzes je moet
maken.
De voorbeeldteksten zijn bedoeld als inspiratie. Van deze
voorbeeldteksten kan worden afgeweken zolang er geen strijdigheid
met de wet optreedt.
|
|
|
|

|
Bron:
Website SBI formaat.nl
|
|
|
“Ik
krijgt jeuk als jullie beginnen over formele adviezen!” Dat riep
een bestuurder tijdens een training met haar OR. Een van de
OR-leden reageerde scherp: “Dat kan wezen. Maar de OR is wel een
formeel orgaan. Daar kun je niet omheen.” Dat was een goede reactie.
Maar ik snap die bestuurder ook.
WOR artikel 25 noemt
een aantal ‘belangrijke’ besluiten waarbij de bestuurder
verplicht is om vooraf advies aan de OR te vragen. In het ideale
geval maken OR en bestuurder bij elke verandering vroegtijdig
afspraken over de wijze waarop de OR wordt betrokken. Dan kan de
OR op tijd meedenken en tevens is duidelijk of ook een formele
adviesaanvraag volgt.
In de praktijk zien we dat het vroegtijdig organiseren van
OR-inbreng niet altijd lukt. Het gebeurt regelmatig dat een OR te
horen krijgt dat een belangrijk besluit is genomen, zonder dat de
OR advies heeft gegeven. Als de OR van mening is dat dit besluit
volgens de WOR wel adviesplichtig is, ontstaat een ongemakkelijke
situatie. Mogelijk voelt de OR zich voor het blok gezet of
miskend. Wat is dan een goede strategie? De OR wil een rechte rug
tonen en tegelijk constructief blijven. Hoe doe je dat?
In het hele artikel op
de website van SBIFormaat worden handvatten gegeven.
|
|
|
|

|
Anne-Marie
Buis. Bron: website Rijksorganisatie voor Ontwikkeling,
Digitalisering en Innovatie
|
|
|
Ambtenaren
die aan ethische reflectie doen. Volgens rijksconsultant
Anne-Marie Buis is dat belangrijker dan ooit: ‘Juist in deze tijd
waarin democratische systemen wankelen en bedreigd worden, is
ethische reflectie broodnodig.’ Anne-Marie vertelt over haar
opdracht als rijksconsultant van Rijksorganisatie ODI bij het
rijksbrede Programma Dialoog & Ethiek
|
Over de
opdracht van Anne-Marie
Met de toeslagenaffaire als directe aanleiding startte in 2021
het Programma Dialoog & Ethiek. Het Programma Dialoog &
Ethiek werkt aan een open en veilige gesprekscultuur binnen het
Rijk, waarin reflectie op moreel- ethische kwesties vast onderdeel
van het werk is. Programmadirecteur Erik Pool vanuit DGDOO gaf
vier jaar geleden de opdracht aan rijksconsultant Anne-Marie om
het programma verder te helpen. Nu is Anne-Marie
programmamanager, en zijn er plannen voor een doorstart.
Anne-Marie: ‘Inmiddels werken we vanuit het kernteam met 12
collega’s aan deze opdracht. En dankzij 70 praktijkbouwers, zo’n
300 gespreksleiders en talloze wetenschappers, zoals ethici,
bestuurskundigen, praktisch en politiek filosofen, is de groep die
werk maakt van ethiek binnen de rijksoverheid nog veel groter.
Onze opdracht in de kern: het vergroten van het ethisch vermogen
van het Rijk. Toen we aan de slag gingen, merkten we dat die
opdracht veel breder was dan vooraf gedacht. Het gaat namelijk
over de fundamentele vraag: wat is de rol van de ambtelijke
dienst in relatie tot de politiek en de samenleving? Vanuit die
vraag kun je werken aan een beroepsethiek voor ambtenaren.’
Lees het hele artikel op de site van de
Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie.
|
|
|
|
- 19
mei Lustrumviering: 10 jaar GOR Rijk
- 20 mei
Overleg met GOR Rijk delegatie inzake AI
- 22 mei
Hocosta overleg
- 26
mei GOR Rijk vergadering
- 28
mei Overleg voorzitter ICIA met delegatie GOR
Rijk
- 2
juni Voorzittersoverleg: DOR-en en GOR Rijk
- 2
juni Overlegvergadering
- 3
juni Werkgroep Arbo
- 4
juni Werkgroep P-beleid voor de medezeggenschap
- 10
juni Overleg voorzitter CIO Beraad en delegatie
GOR Rijk
- 16
juni Werkgroep IV-ICT
- 16
juni Werkgroep Huisvesting
- 16
juni Werkgroep O&P
- 17
juni Bijeenkomst voor GOR Rijk over
emailarchivering
- 17
juni Werkgroep Inkopen en aanbesteden
- 17 juni
Kwartaalafspraak DB GOR Rijk met SG BZK
|
|
|
|
|
|
|