Onderwerpen in dit GOR Rijk
weekbericht:
|
|
|
|
|
In het
weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk)
vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
|
|
|
|
|
|
Op maandag 2
juni vond de overlegvergadering van de GOR Rijk plaats. Dit keer
was het een bijzonder overleg, omdat de voorzitter van het
secretarissen-generaal Overleg (SGO) aan het eind van de
vergadering het position paper over de toekomst van de rijksdienst
presenteerde. Dat deed hij samen met de SG van BZK en de SG van
BZ.
|
Brief GOR
Rijk - Verzoek om meer informatie en taakstelling
Voorafgaand aan deze toelichting stonden er nog een aantal andere
onderwerpen op de agenda. Zo wees de GOR Rijk de bestuurder op
het nog openstaande informatieverzoek over het proces rondom de
taakstelling. De GOR Rijk is van mening dat die informatie
nodig is om inzicht te krijgen in de mogelijke gevolgen van
de taakstelling. De bestuurder heeft aangegeven dat de reactie
voor de zomer wordt gestuurd maar zegt dat ook zij niet alle
informatie kunnen geven of hebben.
Gebruik
Rijkspanden tijdens de NAVO-top
In juni 2025 is Den Haag gaststad van de NAVO-top, die
plaatsvindt op dinsdag 24 en woensdag 25 juni in het World Forum.
Ambtenaren wordt geadviseerd om die dagen zo veel mogelijk thuis
te werken of uit te wijken naar andere locaties buiten Den Haag.
De Haagse Rijksgebouwen blijven open, maar vanwege de verwachte
drukte in de stad wordt digitaal- en thuis werken gestimuleerd.
Medewerkers worden hierover tijdig en duidelijk geïnformeerd.
Meer informatie over de NAVO-top staat op Rijksoverheid.nl/navo2025 of op Denhaag.nl/navotop.
Terugkoppeling
uit ICBR en SGO
Ook gaven de bestuurders weer een korte terugkoppeling van de
overleggen van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering
Rijksdienst (ICBR) en het Secretarissen-Generaal Overleg (SGO).
Het gaat op dit moment onder andere over de hervorming van de ABD,
de betrokkenheid van de medezeggenschap bij benoeming
topambtenaren en over de werkwijze vacaturestelling.
Toelichting
position paper
De voorzitter van het SGO gaf samen met de SG’s van BZK en BZ een
toelichting op het position paper over de toekomst van de
rijksdienst. De GOR Rijk stelde daarbij verschillende vragen,
onder andere over de invulling van een vernieuwende
Rijksoverheid, het toekomstbeeld, de invoering van horizontale
sturing, en de aansluiting van de huidige structuur op
opgavegericht werken. Ook kwamen onderwerpen aan bod als de
bereidheid van departementen om hierin mee te gaan, het
terugdringen van beleidscomplexiteit en het zetten van concrete
stappen richting effectiever werken. De GOR Rijk waardeert het
dat de bestuurders dit paper hebben toegelicht. Wel werd
benadrukt dat de tekst kort en helder moet blijven, en dat het
belangrijk is om de medezeggenschap actief bij dit proces te
blijven betrekken.
|
|
|
|
|
|
Op 2 juni
vond een overleg plaats tussen de voorzitters van de
departementale ondernemingsraden (DOR) en de voorzitter van de
GOR Rijk.
|
Een
belangrijk onderwerp was de stand van zaken rond de taakstelling
per departement. De voorzitters gaven aan dat de samenwerking met
de bestuurders over het algemeen goed verloopt, maar dat er nog
veel onduidelijkheid is. Er is bij veel medewerkers behoefte aan
meer informatie, maar die is niet altijd beschikbaar. Ook werd de
vraag gesteld of de communicatie tussen ministeries soepel genoeg
verloopt; bijvoorbeeld als het gaat om wie nu precies welke
besluiten neemt.
Tijdens het overleg is afgesproken om een projectgroep op te
richten rondom het thema weerbaarheid. Dit om op hoofdlijnen te
bekijken wat er nodig is om het thema weerbaarheid in te vullen
als medezeggenschap. Er is een opdracht voor de projectgroep
geformuleerd waarmee zij in het eerste overleg op 19 juni aan de
slag gaan.
Daarnaast kwam ook de NAVO-top kort ter sprake. Het is belangrijk
dat medewerkers tijdig en duidelijk geïnformeerd worden over wat
dit betekent voor hun werkomgeving.
Tot slot is er aangegeven dat na dit overleg de GOR Rijk het
position paper gaat bespreken. Meer hierover lees je in het
bovenstaande bericht over de overlegvergadering.
|
|
|
|
|
|
Op 26 mei was
het weer tijd voor de interne vergadering van de GOR Rijk, in
hybride vorm, in Utrecht en digitaal met behulp van vergader-uil
‘’Joop’’.
|
Presentatie
Werkplek Managementsysteem
Voorafgaand aan het reguliere overleg van de GOR Rijk werden de
eerste resultaten gepresenteerd van het nieuwe Werkplek
Managementsysteem (WMS), het systeem dat de werkomgeving binnen
het Rijk moet optimaliseren. Martijn, Rutger, Martin en Paul
lichtten de verschillende elementen van het systeem toe,
waaronder het dashboard met actuele informatie over de bezetting
van werkplekken, de mogelijkheid voor collega’s om snel en
uniform werkplekken te reserveren, en de koppeling met bestaande
systemen. Er werd ook aandacht besteed aan het automatisch
vrijgeven van plekken bij no-shows en de uitgebreide
veiligheidsmaatregelen, inclusief de afronding van de DPIA en het
PAR-advies.
De GOR Rijk benadrukte het belang van het bespreken van
scenario’s rondom reserveringen en toegankelijkheid, dit
onderwerp wordt op 17 juni besproken in de ICBR. Daarnaast wordt
het plan verder uitgewerkt, waarbij de veiligheid en privacy van
het systeem centraal staan. De organisatiestructuur en ondersteuning
bij de openstelling van gebouwen blijven belangrijke
aandachtspunten.
Verslag en
lopende zaken
Naast de presentatie van het WMS (en de lunch) ging de reguliere
vergadering van start. Na het vaststellen van het verslag van de
vorige interne vergadering werd de strategie voor
professionalisering en jaarplannen besproken.
Op dit moment is er ook veel aandacht voor de taakstelling en de
effecten hiervan op het werk van de rijksmedewerkers. De GOR Rijk
werkgroep Effecten Taakstelling blijft zich richten op het in
kaart brengen van de impact op personeel en organisatie, waarbij
de rol van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) als coördinator wordt onderstreept.
Actuele
onderwerpen
Ook kwamen actuele onderwerpen aan bod, zoals het
instemmingsverzoek over email- en chatarchivering, dat op 17 juni
wordt besproken. Daarnaast ligt er een positief PAR-advies voor
het Rijksbreed Leermanagementsysteem en wordt gewerkt aan de
bespreking van de fysieke werkomgeving (FWR 3.0) en het Beter
Samen Werken (BSW)- traject van programma Open Overheid. GOR
Rijk-leden worden uitgenodigd mee te denken over het toekomstige
Rijksvacaturekader.
De vergadering sloot af met enkele punten ter voorbereiding op de
volgende overlegvergadering op 2 juni. De voorzitter van het SGO
(SG AZ) wil tijdens dit overleg graag het position paper van het
SGO over de toekomst van de rijksdienst toelichten aan de GOR
Rijk en daarover het gesprek voeren met de GOR Rijk. Hij doet dat
samen met de bestuurders SG BZK en de SG BZ.
De GOR Rijk erkent het toekomstbeeld in het position paper, maar
heeft daarover enkele opmerkingen. De GOR Rijk wil graag
meewerken en horen wat de verwachtingen zijn ten aanzien van de
uitvoering door de bestuurder. De leden zullen komende week
nadenken over eventuele ontbrekende zaken.
|
|
|
|
|
|
Op 24
juni is er weer een bijeenkomst van ASpiratie Rijk, hét netwerk
van ambtelijk secretarissen, adviseurs en andere ondersteuners
van de rijksbrede medezeggenschap.
Dit keer gaan we het hebben over artificial intelligence (AI) en
welke invloeden dit heeft op het werk van de AS. We gaan tijdens
deze bijeenkomst in gesprek met Jurriaan, AI-docent bij
RADIO die binnen het CIO-office van het ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties ook de unit AI aan het opbouwen is.
Ben jij ambtelijk secretaris, adviseur of andere ondersteuner van
de medezeggenschap bij het Rijk? Meld je dan aan voor de
eerstvolgende bijeenkomst van ASpiratie Rijk.
Waar:
digitaal
Wanneer:
24 juni 10:00 - 11:30 uur
Kosten:
gratis
|
|
|
|
|
|
|
De
competenties en ontwikkelmogelijkheden van OR-leden zijn in beeld
gebracht.
|
Al een aantal jaren is er de behoefte om de profielen van
OR-leden in kaart te brengen, de Groepsondernemingsraad Rijk
heeft het initiatief genomen om de taken en werkzaamheden te
inventariseren en zogenaamde referentieprofielen te creëren.
Bekijk alle informatie over het Referentiekader MZ
op onze website.
Tijdens deze online interactieve informatiesessie kan je vragen
stellen over het voor de medezeggenschap ontwikkelde
‘Referentiekader’. Kom en ontdek wat de tool voor jou en jouw
eigen loopbaanontwikkeling kan betekenen. Zet jezelf nu op de
eerste plaats en kom naar deze infosessie.
Datum:
25 juni
Locatie:
online via Webex
Tijd:
10:00 - 11:00 uur
Kosten:
gratis
Aanmelden doe je door een bericht te sturen naar: ambtelijksecretariaatGORRijk@minbzk.nl,
dan ontvang je van ons een agendaverzoek.
Deze
bijeenkomst is alleen voor Rijksmedewerkers.
|
|
|
|
|
|
De
Vereniging voor OverheidsManagement (VOM) kondigt in samenwerking
met Agenda Stad de 128ste editie van het Reuring!Café aan. Dit
keer met als thema:
Veranderen doe je samen! De lessen van 10 jaar City Deals
“Als je doet wat je deed, krijg je wat je al had”. De grote
vraagstukken waar wij voor staan, vragen om andere benaderingen.
Benaderingen van meer samenhangend en meer samenwerkend! Want
vraagstukken zitten niet meer in een organisatiedoosje of een
beleidskoker. Agenda Stad doet dat nu 10 jaar. En het leert dat
oplossingen in goede samenwerking van veel partners tot stand
kunnen komen. Dat kon door te pionieren in overheidsland; een
land dat niet houdt van buiten de lijntjes kleuren; een land dat
risicomijden tot motto heeft gemaakt.
In dit Reurincafé gaat het niet specifiek over Agenda Stad, maar
over de weerstand in de overheid tegen grenzen opzoeken en
verleggen, over het veranderen van binnenuit, over meer
samenwerken tussen overheden, over de voor- en nadelen van binnen
of buiten de staande organisatie opereren, over innoveren in het
hart van het Rijksbeleid, over de kwetsbaarheid van een aanpak
als Agenda Stad, en over het belang van luizen in de pels en
olifanten in de porseleinkast. Reuring!Café richt zich op
het informeel samenbrengen van ambtenaren, betrokken burgers,
mensen uit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.
Meer informatie kun je lezen op de
website van de VOM.
Aanmelden voor dit Reuring!Café doe je daar ook.
|
|
|
|
|
|
Het is alweer
tien jaar geleden dat het Rijksbrede medezeggenschapsorgaan van
start ging, de GOR Rijk is 10 jaar! Een mooi moment om samen stil
te staan bij wat is bereikt én om elkaar te ontmoeten in een
feestelijke sfeer, dit deden we op 19 mei!
|
📸
Gelukkig hebben we de foto's nog! 📷
Bekijk de foto's (en meer!) van ons lustrum-evenement: 10 jaar
GOR Rijk vanaf nu op onze website!
Heb je naar aanleiding van ons evenement nog vragen? Mail ons dan
gerust: ambtelijksecretariaatgorrijk@minbzk.nl
en bezoek onze website: www.gorrijk.nl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ja, we
weten het — het klinkt misschien een tikje cliché, maar 2024
was echt weer een bijzonder medezeggenschapsjaar. Er gebeurde
veel, we leerden nog meer, en we stonden weer volop in contact
met collega’s uit alle hoeken van het Rijk.
Informatie ophalen én delen is voor ons belangrijk. Daarom
nemen we je via dit jaarverslag graag mee in wat we allemaal
hebben gedaan. Geen droog verslag vol jargon, maar een kijkje
achter de schermen van de GOR Rijk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat
vind jij? Bij de GOR Rijk zijn we op zoek naar jouw mening.
Regelmatig stellen wij een vraag om een beeld te krijgen hoe
ambtenaren bepaalde onderwerpen ervaren.
|
|
|
|
|
|
|
|
- 10
juni Overleg voorzitter CIO Beraad en delegatie
GOR Rijk
- 16
juni Werkgroep IV-ICT
- 16
juni Werkgroep Huisvesting
- 16
juni Werkgroep O&P
- 17
juni Bijeenkomst voor GOR Rijk over
emailarchivering
- 17
juni Werkgroep Inkopen en aanbesteden
- 17 juni
Kwartaalafspraak DB GOR Rijk met SG BZK
- 23
juni Werkgroep Privacy
- 23
juni Themadag GOR Rijksoverheid
- 25
juni Infosessie Referentiekader medezeggenschap
- 30 juni
GOR Rijk vergadering
- 2 juli
Werkgroep Referentiekader Medezeggenschap
- 3 juli
Heidag Team Ambtelijk Secretariaat
|
|
|
|
|
|
|