Onderwerpen in dit GOR Rijk
weekbericht:
|
|
|
|
|
In het
weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk)
vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
|
|
|
|
|
|
Op
vrijdag 13 juni kwam de GOR Rijk werkgroep Rijksbrede
Bedrijfsvoering samen voor een open gesprek met onder andere de
waarnemend plaatsvervangend directeur-generaal (pDG) van de
Algemene Bestuursdienst (ABD). Het doel van het gesprek was
tweeledig. Enerzijds werd gesproken over de stand van zaken met
betrekking tot de kamerbrief van 28 maart van de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de versoberingen
binnen de ABD. Anderzijds werd gesproken over het
initiatiefvoorstel van de GOR Rijk waarin een aantal
aandachtspunten voor de hervorming van de ABD zijn genoemd en
waarin een aantal concrete voorstellen wordt gedaan.
Wat staat
er in die kamerbrief?
Kort samengevat gaat het over drie hoofdpunten:
- Minder
managementfuncties binnen de ABD;
- Terugschroeven
van functieroulatie binnen TMG;
- Versobering bij
het dienstvervoer voor TMG-leden.
De ABD
gaf aan dat de gesprekken met de minister hierover nog lopen. Er
is dus nog geen concreet nieuws, maar zodra er ontwikkelingen
zijn wordt de GOR Rijk zo snel mogelijk op de hoogte
gebracht en ook of er een formele rol voor de
medezeggenschap is weggelegd.
En wat
zegt de GOR Rijk?
Het voorstel van de GOR Rijk werd positief ontvangen. Het laat
duidelijk zien waar wij voor staan en kan de minister helpen.
Aangegeven werd wel dat op een aantal aspecten sprake zal zijn
van Politiek Primaat maar dat dat een goed gesprek niet in de weg
hoeft te staan. Belangrijk is om met elkaar in gesprek te blijven
en mee te blijven denken. Daarom hebben we afgesproken om
ongeveer vier keer per jaar samen te komen om de ontwikkelingen
binnen de ABD te bespreken. En als er tussendoor iets speelt? Dan
zoeken we elkaar gewoon op.
Waarom dit
zo belangrijk is
De werkgroep en de pDG waarderen deze open en eerlijke gesprekken
enorm. Transparantie en samenwerking maken dat we samen beter
kunnen sturen op wat er binnen de ABD gebeurt. Dus blijf vooral
kritisch, nieuwsgierig en betrokken. Dat helpt ons allemaal
vooruit!
|
|
|
|
|
|
Op 17
juni was er een bijeenkomst van de GOR Rijk over het Beleidskader
archivering e-mails. Het plan was om fysiek bij elkaar te komen,
maar door de NS-staking kon iedereen ook gewoon digitaal
aansluiten. En wat bleek? Het onderwerp leeft enorm, want er
waren veel mensen, zowel live als online. Ook voor de
bestuurderszijde was dit een mooie en verrassende opkomst.
Waarom is
dit beleidskader eigenlijk nodig?
Bestuurders legden uit dat e-mails van ambtenaren vaak
belangrijke informatie bevatten die onder de Archiefwet en de Wet open overheid valt. Dat betekent:
we moeten netjes voldoen aan de regels. Daarnaast is er hierbij
sprake van politieke druk en worden er kamervragen gesteld. De
huidige manier van e-mails bewaren is niet ideaal en voldoet
niet, daarom wil men het anders gaan aanpakken. Het doel?
Transparante besluitvorming, verantwoording én openheid.
Natuurlijk moet dat ook passen binnen de regels van de AVG, want privacy is superbelangrijk.
Technische
snufjes en regels
In het technische beraad werd ook een toelichting gegeven op de DPIA en de PAR-procedure (Privacy Adviseur
Rijk). Daarnaast werden er technische ontwikkelingen besproken
die medewerkers gaan helpen om e-mails beter te beheren en
archiveren.
En wat
vindt de GOR Rijk daarvan?
De GOR Rijk ziet het belang van stappen zetten op dit vlak, maar
twijfelt of de voorgestelde oplossing echt dé oplossing
is. Niet perfect dus. Maar, zo werd door bestuurderszijde
aangeven, wél een flinke verbetering vergeleken met hoe het nu
gaat. Bestuurder en GOR Rijk waren het er wel over eens dat er
samen een weg moet worden gevonden naar een passende oplossing.
Totdat die ideale oplossing er is, komt er een tussenoplossing.
Die moet in elk geval beter zijn dan wat we nu hebben en voldoen
aan alle wetten.
Mensenwerk
blijft key
Beide kanten zijn het erover eens: alleen technische oplossingen
zijn niet genoeg. Het draait ook om de mensen zelf, hun kennis,
gedrag én de ruimte en tijd die ze krijgen om dit goed te doen.
Tools helpen, maar zonder die menselijke factor komt het niet
goed.
Wat levert
zo’n bijeenkomst op?
Deze sessie zorgde voor meer begrip aan beide kanten en
benadrukte hoe belangrijk het is dat we nú stappen zetten. Het
gesprek hierover zal zeker nog de nodige inspanning van GOR Rijk
en de bestuurder vragen.
|
|
|
|
|
|
Kwartaaloverleg
DB GOR Rijk & SG BZK: informeel, open en vol goede ideeën
Zo’n vier keer per jaar komt het dagelijks bestuur (DB) van de
GOR Rijk informeel samen met de secretaris-generaal (SG) van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Het doel? In een
relaxte setting bijpraten over wat er speelt in de medezeggenschap.
Geen formele besluiten, geen druk, gewoon een goed gesprek waarin
iedereen zijn ideeën kwijt kan.
Wat was
deze keer onderwerp van gesprek?
Het DB keek terug op een waardevol gesprek met de drie SG’s over het zogenoemde position paper.
De GOR Rijk wil graag vaker zo’n gesprek voeren en nauw betrokken
blijven bij de stappen die daarna gezet worden. Door de
bestuurder is aangegeven dat het ook voor hen een fijn gesprek
was en dat het goed is om gezamenlijk verdere stappen in de
ontwikkeling van de Rijkdienst te zetten.
Wat
gebeurt er nu?
De GOR Rijk gaat opnieuw een brief sturen aan de (in-)formateur
om hun standpunten te delen. De aankomende Tweede Kamer
verkiezingen en formatie zijn hét moment om dit te doen. Het
secretarissen-generaal Overleg (SGO) schrijft ook een brief
waarin aandacht zal zijn voor de ontwikkeling en toekomst van de
Rijkdienst. Uitgesproken wordt dat het goed zou zijn om elkaars
visie uit te wisselen, dat kan leiden tot versterking van de
boodschap.
Hoe is de
samenwerking?
Het DB en de bestuurder blikken terug op de samenwerking in de
afgelopen periode. Zowel de bestuurder als het DB vinden het
belangrijk dat goed naar elkaar geluisterd wordt, er inzicht is
in elkaars belangen en posities en dat we oplossingsgericht met
elkaar omgaan. Dat blijft soms best een uitdaging. Het vraagt
inzet en aandacht van iedereen, maar het is wél erg belangrijk.
En daar blijven ze dus samen aan werken, met open gesprekken om
met elkaar in gesprek te blijven.
Digitaal?
Ja, maar liever face-to-face
Beide kanten zien het grote voordeel van deze informele
overleggen. En ze vinden dat het niet beperkt moet worden tot een
digitaal overleg met een strakke agenda. Een goed, open gesprek,
het liefst fysiek, zorgt voor meer verbinding en een betere
sfeer.
|
|
|
|
|
|
Op 24
juni is er weer een bijeenkomst van ASpiratie Rijk, hét netwerk
van ambtelijk secretarissen, adviseurs en andere ondersteuners
van de rijksbrede medezeggenschap.
Dit keer gaan we het hebben over artificial intelligence (AI) en
welke invloeden dit heeft op het werk van de AS. We gaan tijdens
deze bijeenkomst in gesprek met Jurriaan, AI-docent bij
RADIO die binnen het CIO-office van het ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties ook de unit AI aan het opbouwen is.
Ben jij ambtelijk secretaris, adviseur of andere ondersteuner van
de medezeggenschap bij het Rijk? Meld je dan aan voor de
eerstvolgende bijeenkomst van ASpiratie Rijk.
Waar:
digitaal
Wanneer:
24 juni 10:00 - 11:30 uur
Kosten:
gratis
|
|
|
|
|
|
|
De
competenties en ontwikkelmogelijkheden van OR-leden zijn in beeld
gebracht.
|
Al een aantal jaren is er de behoefte om de profielen van
OR-leden in kaart te brengen, de Groepsondernemingsraad Rijk
heeft het initiatief genomen om de taken en werkzaamheden te
inventariseren en zogenaamde referentieprofielen te creëren.
Bekijk alle informatie over het Referentiekader MZ
op onze website.
Tijdens deze online interactieve informatiesessie kan je vragen
stellen over het voor de medezeggenschap ontwikkelde
‘Referentiekader’. Kom en ontdek wat de tool voor jou en jouw
eigen loopbaanontwikkeling kan betekenen. Zet jezelf nu op de
eerste plaats en kom naar deze infosessie.
Datum:
25 juni
Locatie:
online via Webex
Tijd:
10:00 - 11:00 uur
Kosten:
gratis
Aanmelden doe je door een bericht te sturen naar: ambtelijksecretariaatGORRijk@minbzk.nl,
dan ontvang je van ons een agendaverzoek.
Deze
bijeenkomst is alleen voor Rijksmedewerkers.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In het
boek ''Giftig gedoe op de werkplek'' geven de auteurs
tal van praktische tips en tools om giftig gedoe te voorkomen
en effectief te bestrijden. Een must-read voor iedereen die aan
de sociale en psychologische veiligheid binnen teams en
organisaties wil werken.
|
|
|
|
|
|
|
|
De
ondernemingsraad heeft op basis van artikel 27 WOR
instemmingsplicht op een aantal personele regelingen.
Dat betekent dat als de OR niet instemt, de bestuurder deze
regeling niet -zomaar- kan invoeren.
Hij moet dan vervangende instemming vragen bij de
kantonrechter. En dat is niet zomaar een gelopen race, dat
blijkt uit uitspraken van de rechter.
Lees het volledige artikel hier.
|
|
|
|
|
|
|
- 23
juni Werkgroep Privacy
- 23
juni Themadag GOR Rijksoverheid
- 25
juni Infosessie Referentiekader medezeggenschap
- 30 juni
GOR Rijk vergadering
- 2 juli
Werkgroep Referentiekader Medezeggenschap
- 3 juli
Heidag Team Ambtelijk Secretariaat
- 7 juli
Overlegvergadering
- 8 juli
Overleg voorzitter ICBR
- 9 juli
Werkgroep Referentiekader MZ
- 14 juli Heisessie
DB/AS
- 14 juli Overleg
voorzitter ICOP
|
|
|
|
|
|
|