Onderwerpen in dit GOR Rijk
weekbericht:
|
|
|
|
|
|
|
In het
weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk)
vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.
Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR
Rijk
|
|
|
|
|

|
|
Bron:
Unsplash | dfy_seoul
|
|
Intern overleg GOR Rijk
|
Op maandag 27
oktober is de GOR Rijk bijeen gekomen voor een intern overleg in
Utrecht. Het overleg begon met een presentatie over de herijking
van het strategisch personeels- en organisatiebeleid voor het
Rijk (SPOB).
|
|
De presentatie werd gegeven door de managers Personeelsbeleid
Rijk en Organisatiebeleid Rijk van BZK/DGDOO. De presentatie ging
onder andere in op de randvoorwaarden van het SPOB. Dit gaat over
gezond en veilig werken, leiderschap en diversiteit en inclusie.
Op deze thema’s dienen nog stappen te worden gezet, maar de
ambitie is dat deze op termijn vanzelfsprekend zijn. Daarnaast
kent de P-kant twee focuspunten: leren en ontwikkelen en
technologie en innovatie. Voor de O-kant gelden de volgende twee
focuspunten: opgavegericht organiseren en gezamenlijke
bedrijfsvoering. Ook werd benoemd welke aansluiting het SPOB kent
met de strategische doelen van de Interdepartementale Commissie
Bedrijfsvoering Rijk (ICBR), strategische prioriteiten van het
SGO en de aanbevelingen uit het WRR-rapport “Deskundige
overheid”. Dit gaat bijvoorbeeld om een veerkrachtige organisatie
en ambtelijk vakmanschap.
Na de presentatie was er nog ruimte voor suggesties en vragen
vanuit de GOR Rijk leden. Er ontstond een goed gesprek en we
kijken uit naar het verdere verloop van de herijking van het
SPOB. Afgesproken is dat de GOR Rijk ook bij het vervolg
betrokken zal blijven.
Daarna gingen we verder met het intern overleg waar verschillende
onderwerpen aan bod zijn gekomen. Een paar belangrijke punten:
- Instemmingsverzoek
beleidskader emailarchivering en verwerken persoonsgegevens.
Er komt een brief met als inhoud: waar zijn we het over eens
en aan welke onderwerpen moet nog iets worden gedaan volgens
de GOR Rijk. Ook wordt er gevraagd om een procesafspraak
voor onvoorziene zaken.
- Bijpraatmoment
over de stand van zaken met betrekking tot een aantal
lopende advies- en/of instemmingstrajecten. Dit ging over
Xpert Suite (Arboverzuimapplicatie), Beter Samenwerken (BSM)
en het Leer Management Systeem (LMS).
Heb je
vragen of wil je meer weten? Neem dan contact op of houd het
weekbericht in de gaten!
|
|
|
|
|
.png)
|
|
Bron:
NS
|
|
|
|
Op vrijdag 17
oktober besprak de Werkgroep Inkoop met de projectleiders Leonie
en Franka van de pilot Privégebruik Mobiliteitskaart de evaluatie
van de twee gebruikersgroepen: SSC-ICT en de Onderwijsinspectie.
|
|
Door gewijzigde wetgeving kunnen werkgevers vanaf 2025
privéreizen per OV onbelast vergoeden of aanbieden, mits de kaart
ook zakelijk wordt gebruikt. Een belangrijk thema hierbij is de
privacy. In dat verband wordt het zogenaamd classificeren van
ritten een aandachtspunt.
Daarnaast is verkend welke extra faciliteiten (in de toekomst)
mogelijk zijn, zoals 1e klas reizen, OV-fiets of deelfietsgebruik
en hoe medewerkers zonder gsm van het werk – zoals bijvoorbeeld
bij Binnenwerk – moeten classificeren.
De pilot levert positieve ervaringen op. De mogelijkheid om privé
vrij te reizen met het OV wordt onderdeel van de
cao-onderhandelingen, in het kader van een duurzame cao en
aantrekkelijk werkgeverschap. Andere organisaties, zoals CSU,
Stedin, FNV, ABN AMRO en ING, zijn hierin al voorgegaan.
|
|
|
|
|

|
|
Bron:
Website Week van de integriteit
|
|
|
|
Van maandag
17 tot en met vrijdag 21 november is het de Week van de
Integriteit. Vijf dagen lang wordt stilgestaan bij een belangrijk
onderwerp: hoe we samen werken aan eerlijkheid, betrouwbaarheid
en respect binnen de Rijksoverheid. Want integriteit raakt ons
allemaal – of je nu in de uitvoering werkt en collega’s helpt aan
de balie, dossiers uitwerkt en advies geeft of beslissingen neemt
als leidinggevende.
|
|
Het thema van dit jaar is: “Integriteit – samen blijven we
scherp.” Daarbij gaat het vooral om de zakelijke kant
van integriteit. Denk aan duidelijke regels die voor iedereen
gelden. Hoe ga je om met vertrouwelijke informatie? Wat mag wel en
wat mag niet als je naast je baan een eigen bedrijf hebt? Hoe
zorg je dat werk en privé niet door elkaar lopen als je collega’s
ook je vrienden zijn? En wat doe je als er risico’s zijn van
misbruik of beïnvloeding, bijvoorbeeld door mensen van buitenaf?
Er is een gevarieerd programma gemaakt. Je kunt kiezen
uit inspirerende lezingen, praktische sessies en interactieve
workshops. Ook is er ruimte voor plezier: doe mee aan de
integriteitsquiz en test samen met collega’s je kennis. Veel
activiteiten zijn online, zodat je makkelijk kunt aansluiten –
waar je ook werkt. Kan je geen evenementen bijwonen of kan je
geen genoeg krijgen van integriteit? Dan staat er nog
een toolbox klaar
voor jou en je collega's.
|
|
|
|
|
|
|

|
|
Bron:
Unsplash | Headway
|
|
|
|
Wil je graag
netwerken met andere medezeggenschapsprofessionals en
opleidingsbureaus, én inhoudelijk meedenken hoe we de
medezeggenschap verder kunnen bevorderen door de krachten te
bundelen? SCOOR-RMZO nodigt je uit voor een bijeenkomst op
maandag 10 november 2025 van 13.30 tot 17.00 uur bij de SER.
Deelname is kosteloos.
|
|
Centraal staat de vraag: hoe brengen we door samenwerking tussen
SCOOR-RMZO, CBM en AMG de medezeggenschap verder? De Commissie
Bevordering Medezeggenschap van de SER heeft de taak om de
medezeggenschap te bevorderen. De SER is ook partij binnen de
Alliantie Medezeggenschap en Governance (AMG). SCOOR-RMZO is een
onafhankelijke stichting, maar is wel ondergebracht bij de SER.
De invalshoeken verschillen, maar alle drie spelen ze een
belangrijke rol binnen de medezeggenschap. Hoe kunnen we elkaar
inspireren, informeren en versterken in het algemeen en op het
gebied van scholing en advies in het bijzonder? Jouw denkkracht
wordt zeer op prijs gesteld.
|
|
|
|
|
|
|
.jpg)
|
|
Bron:
CMHF
|
|
|
|
Met ingang
van 1 januari 2027 wordt het nieuwe pensioenstelsel ingevoerd
voor deelnemers van het ABP. We spreken wel van “invaren” naar
het nieuwe stelsel. Over het nieuwe stelsel worden regelmatig
berichten gepubliceerd in diverse media. Deze berichten zijn niet
altijd correct, niet altijd van toepassing op de specifieke groep
waar jij toe behoort of niet van toepassing op het pensioenfonds
waar je deelnemer van bent.
|
|
Als je bijvoorbeeld rond de 40 jaar oud bent is de situatie bij
het invaren wezenlijk anders dan als je een stuk jonger of ouder
bent. Met name de groep rond de 40 jaar zou namelijk nadelige
gevolgen kunnen ondervinden door afschaffing van de huidige doorsnee-systematiek.
Om dat te voorkomen hebben sociale partners van het ABP
specifieke afspraken gemaakt.
Ken je deze afspraken? Weet je wat jou te wachten staat bij het
invaren en waar dat van afhangt? Weet je wat er verandert en wat
er gelijk blijft?
Pensioen lijkt misschien ver weg, maar het is reuze belangrijk.
Doelgroep:
deelnemers ABP rond de 40 jaar oud
Om jou, als deelnemer van het ABP van rond de 40 jaar oud,
correct te informeren over je pensioen-vooruitzichten,
organiseert het ABP samen met de CMHF-overheid een
voorlichtingsbijenkomst. Een pensioenvoorlichter van het ABP zal
een presentatie verzorgen, waarbij ook de gelegenheid bestaat om
vragen te stellen. De nieuwe, uitgewerkte pensioenregeling van
het ABP per 2027 is nog niet afgerond, maar we willen je wel al
meenemen in wat er gaat gebeuren.
Een
eerdere bijeenkomst (fysiek), kon helaas op het laatste moment
niet doorgaan. Daarom werd nu gekozen voor een online bijeenkomst
Waar: Online
Wanneer: Woensdag 12 november 2025
Tijd: 10.30 tot 12.00 uur
Kosten: Gratis; maximaal 200 deelnemers
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Topsturing: de vraagstukken is een
vernieuwd format waarin Paul-Jan Linker en Mattheus Wassenaar
iedere aflevering ingaan op een taai sturingsvraagstuk binnen
de overheid. Mattheus vanuit zijn ervaringen als topambtenaar
en Paul-Jan vanuit zijn ervaringen als organisatieadviseur.
Samen verkennen en analyseren zij een vraagstuk en komen ze met
mogelijke handvatten.
|
|
|
In deze aflevering
gaat het over het sturen op Sociale Veiligheid.
|
|
|
|
|
|
|
- 3
nov Overlegvergadering
- 5
nov Werkgroep P-beleid voor de medezeggenschap
- 6
nov Overleg voorzitter ICBR en delegatie GOR Rijk
- 10
nov Ontwikkeldagen GOR Rijk
- 11
nov Ontwikkeldagen GOR Rijk
- 17
nov Overleg bestuurder en werkgroep O&P Sociale Veiligheid
- 17
nov Werkgroep Rijksbrede bedrijfsvoering
- 17
nov Werkgroep O&P
- 19
nov Werkgroep P-beleid voor de medezeggenschap
- 20
nov Ontwikkeldag Ambtelijk Secretariaat
- 24
nov Intern overleg GOR Rijk
- 24
nov GOR Rijk Jaarafsluiting
- 25
nov Overleg voorzitter ICIA en delegatie GOR Rijk
- 25
nov Overleg voorzitter ICHF en delegatie GOR Rijk
- 25
nov Bijpraten DG ABD met delegatie GOR Rijksoverheid
- 27
nov Werkgroep Huisvesting
- 1
dec Voorzittersoverleg: DOR-en en GOR Rijk
-
1 dec Werkgroep O&P
-
2 dec Werkgroep Inkoop
-
3 dec Werkgroep P-beleid voor de medezeggenschap
|
|
|
|