Bekijk onze website www.gorrijk.nl

Jaargang 2023, Nummer (week) 45, 13 november 2023

 

In het weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.

 

Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR Rijk

 

 

Onderwerpen in dit GOR Rijk weekbericht:

Deze week actueel
 
Overlegvergadering
 
Bijeenkomst Grenzeloos Samenwerken
 
Wist je dat?
 
Hoe gaat het nu met …..
 
Wetsvoorstel wijziging Banenafspraak
 
Interessante bijeenkomsten
 
Online Masterclass - Secure Base Leiderschap bij de Rijksoverheid
 
Interessante links
 
Van persoonlijke frustratie naar gezamenlijk resultaat in de OR
 
Arbovisie 2040: nul doden op werk door slechte arbeidsomstandigheden
 
Vervolg Dag van de Bedrijfsvoering 2023
 
GOR Rijk planning
 
Tegeltjeswijsheid
 

Deze week actueel

Overlegvergadering

Op 6 november was er een overlegvergadering tussen de GOR Rijk en de bestuurder. Helaas was de waarnemend bestuurder van de GOR Rijk, de SG van BZK Loes Mulder verhinderd wegens verplichtingen bij de minister. Zij werd vervangen door Eva Heijblom, de directeur-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie (DGDOO) die vanuit die rol tevens de plaatsvervangend bestuurder voor de GOR Rijk is.

 

Marien den Boer, programmacoördinator Hybride Werken, was voor de laatste keer aanwezig om een toelichting te geven op de ontwikkelingen binnen het Rijksprogramma Hybride Werken. Per 1 januari stopt dit Rijksprogramma en worden de activiteiten overgedragen in de lijn. Marien keek terug op de resultaten die het programma heeft opgeleverd  zoals onder andere de ontwikkeling van Rijkshubs, de beleidsvisie op Hybride Werken en ICT ontwikkelingen. Hij noemde de goede samenwerking met de medezeggenschap en het belang om ook in de toekomst aandacht te blijven besteden aan hybride werken. Dat het Rijksprogramma stopt wil niet zeggen dat er geen ontwikkelingen meer zijn op het gebied van hybride werken.

 

In de vergadering werd tevens een terugkoppeling gegeven over de ontwikkelingen op het gebied van de aankomende kabinetsformatie na de tweedekamer-verkiezingen op 22 november. De secretarissen-generaal hechten er aan om vooral aandacht te vragen voor het langetermijndenken. In hun gesprek met de directeuren van diverse planbureaus komt duidelijk de gezamenlijke wens naar voren om meer in te zetten op de lange termijn. In de brief die de secretarissen-generaal zullen sturen aan de informateur zal hier ook aandacht voor zijn. De plaatsvervangend bestuurder gaf aan dat het ook belangrijk is voor de GOR Rijk om zijn visie te geven in een brief aan de informateur. De werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering werkt al enige tijd aan deze brief.

 

De plaatsvervangend bestuurder heeft ook teruggekoppeld over de discussie die gevoerd is over het uiten van persoonlijke meningen door Rijksambtenaren. Dit onder andere naar aanleiding van de Extension Rebelion acties en de brieven die door ambtenaren zijn geschreven naar aanleiding van de uitgesproken onvoorwaardelijke steun van het kabinet aan Israël. De SG’s erkennen het belang van de meningsuiting van rijksambtenaren. Er wordt gewerkt aan een handleiding met voorbeelden die meer duidelijkheid moet geven over wat wel of juist niet wordt toegestaan. De SG’s erkennen ook het belang om dergelijke discussies met elkaar in de organisaties te voeren. Ruimte aan elkaar geven, luisteren naar elkaars standpunten en begrip voor elkaar te hebben zijn en blijven hierbij belangrijk.

 

Tenslotte is ook nog gesproken over het Kader uniforme basiseisen vertrouwenspersonen, de daarmee samenhangende klachtenregeling en de integriteitscommissies. De GOR Rijk heeft aan de bestuurder gevraagd om de samenhang en de verbinding tussen deze trajecten meer inzichtelijk te maken.

 

Bijeenkomst Grenzeloos Samenwerken

Maandag 6 november had het team van ‘Grenzeloos Samenwerken’ een bijeenkomst waarin er onder andere werd gesproken over de rol van Rijksambtenaren bij uitvoeringsinstanties die nauw in contact staan met de samenleving. Voor deze sessie waren er drie sprekers uitgenodigd. Zij gaven het team, vanuit hun expertise, waardevolle inzichten.

Secretaris van de GOR Rijk, Chantal van Schaagen, was ook een van deze sprekers.


"Vanuit mijn kennis en ervaring in verschillende functies in de uitvoering waarin ik werk(te) en mijn rol in de medezeggenschap op verschillende niveaus (D)OR en GOR Rijk), mocht ik als gast aansluiten bij een sessie van het programmateam GrenzeloosSamenwerken. Het programma laat onder andere zien dat er steeds meer bewustwording is dat we het als Rijksoverheid anders moeten doen.

Rijksmedewerkers die werken met burgers en/of organisaties zijn de ogen en oren om signalen op te pikken. Zij werken met een ‘eindproduct’. Hoe mooi zou het zijn wanneer de eindgebruiker juist aan de start van het proces verschijnt om mee te denken om de eerder opgevangen signalen (kennis en kunde) te delen. Dat voorkomt vele reparaties achteraf en hopelijk ook het leed en frustratie bij de burger en organisaties. Wil je iets anders aan het eind, dan zal je aan het begin moeten beginnen is mijn motto."

 

Het was een mooie en inspirerende middag waarbij uitgebreid werd stilgestaan bij welke plaats je welk effect kunt creëren. 

 

Lees meer over het programma Grenzeloos samenwerken op hun LinkedIn-pagina

Wist je dat?

Hoe gaat het nu met …..

Het team Ambtelijk Secretariaat, wat de ondersteuning doet van de GOR Rijk, heeft een aantal weken terug (tijdelijk) afscheid moeten nemen van adviseur medezeggenschap Karin van de Rovaart. Zij koos voor een nieuwe uitdaging in de vorm van een detachering. Op dit moment is Karin aan het werk bij de DOR-en van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Hoe gaat het nu met haar? Hieronder volgt een persoonlijk bericht van Karin:

 

“Zeven weken geleden begon ik aan een nieuwe uitdaging bij EZK en LNV. Vanuit het bureau medezeggenschap adviseer ik beide DOR-en. De bedoeling is de medezeggenschap binnen deze departementen te professionaliseren. Een mooie klus waar ik meer dan graag mijn bijdrage aan lever. Ik heb in deze zeven weken grote bewondering gekregen voor de (tijdelijke) collega’s van het bureau die het afgelopen jaar met zoveel verloop en vertrek van ervaring te maken hebben gehad. Toch wisten zij veel werk te verzetten.

 

Met een jong, nieuw en vast team willen we als bureau de processen borgen en de inhoudelijke adviestaken meer prioriteit geven. Ook bewondering voor het enthousiasme van OR en DOR-collega’s die zich met hart en ziel inzetten voor het werk van de medezeggenschap en daarmee voor hun Rijkscollega’s bij EZK en LNV. En wat voel ik me thuis in de medezeggenschap! De ervaring en kennis die ik onder andere bij de GOR Rijk heb opgedaan, helpen enorm om de EZK/LNV-collega’s van dienst te zijn. En wat leuk dat jongere collega’s zich aangetrokken voelen tot de medezeggenschap, zowel leden als adviseurs. Ik zie ambities om medezeggenschap vorm te geven: een initiatiefvoorstel over integriteit en sociale veiligheid, stappen om het bureau medezeggenschap te ontwikkelen en actieve betrokkenheid bij het P&O-jaarplan.


Als adviseur medezeggenschap ervaar ik het belang van het hebben, onderhouden en inzetten van een netwerk. Want dat zorgt er voor dat het werk van de medezeggenschap wordt versterkt en herkend, zowel door de bestuurder(s), de Rijkscollega’s als ook de medezeggenschapper zelf. Waar die ook aan het werk is.
Laten we elkaar blijven vinden! Tot ziens of mails."

 

Wetsvoorstel wijziging Banenafspraak

In de afgelopen drie jaar is de gezamenlijke jaarlijkse doelstelling niet gehaald als het gaat over het inzetten van mensen die verder van de arbeidsmarkt af staan, de mensen met een zogenaamde arbeidsbeperking.


Om het aantrekkelijker te maken voor werkgevers om zich in te zetten voor het bieden van werk aan mensen met een arbeidsbeperking wordt de quotumregeling waarschijnlijk vereenvoudigd. Deze regeling voorziet nu in de mogelijkheid om werkgevers te beboeten als ze geen of te weinig banen bieden. Het wetsvoorstel wil dat omdraaien in een beloning voor die werkgevers die wél banen hebben gerealiseerd.

 

Zo komt er een meer positief systeem dat werkt met een ‘inclusiviteitsopslag’, een opslag op de verplichte loonheffing die de werkgever betaalt ten behoeve van het Arbeidsongeschiktheidsfonds, voor werkgevers die het quotum niet halen en een bonus voor werkgevers die dat wél doen.


De aantallen banen die specifiek voor de marktsector (100.000) en voor de overheid (25.000) zijn bepaald komen te vervallen in het wetsvoorstel. Voortaan worden die getallen bij elkaar opgeteld en zijn overheid en bedrijfsleven samen verantwoordelijk voor het resultaat. Deze maatregel is wel afhankelijk van nog niet gespecificeerde realisaties bij de overheid.


Het is nog niet bekend wanneer de Tweede Kamer het wetsvoorstel in behandeling neemt. De beoogde ingangsdatum van de wijzigingen is 1 januari 2025. Het wetsvoorstel is te vinden op de website van de Tweede Kamer.

Interessante bijeenkomsten

Online Masterclass - Secure Base Leiderschap bij de Rijksoverheid

Leiderschap heeft enorme invloed op het werkplezier van de medewerkers, of zij zich betrokken voelen, fouten durven maken, actief mee durven denken of juist stilletjes hun werk doen en niet meer dan dat. Het bepaalt vaak of ze bij je blijven of op zoek gaan naar iets anders. Zoals het Engelse gezegde gaat: ‘People join companies, but leave bosses.’

Verschillende onderzoeken tonen aan dat leiderschap vanuit de menselijke maat leidt tot een hogere betrokkenheid en bevlogenheid, waarbij medewerkers meer werkplezier ervaren en de kwaliteit van het werk toeneemt.

Op donderdag 30 november van 10:00-12:00 uur organiseert de Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie een online masterclass ‘Secure Base Leiderschap bij de Rijksoverheid’. Dit kan je helpen de volgende stap te zetten in je ontwikkeling als leidinggevende.

 

Wanneer: 30 november 10:00-12:00 uur

Waar: online

Kosten: gratis

Aanmelden gaat via dit formulier.

 

Meer informatie kun je vinden op de site van deze Rijksorganisatie.

Interessante links

Van persoonlijke frustratie naar gezamenlijk resultaat in de OR

Komt de volgende casus je bekend voor als het gaat om teamsamenwerking in de OR? Je wil als OR-lid een goede vertegenwoordiger zijn voor alle medewerkers van de organisatie, maar je krijgt het idee dat een collega OR-lid een beetje de kantjes er vanaf loopt door eerder voor eigen belang dan voor de organisatie en medewerkers in de OR te zitten.

 

Ingewikkeld om dit ter sprake te brengen, want het is een OR-lid met een sterke mening en een goede babbel die geen interesse toont in andermans standpunt. Ook andere OR-leden lijken er ogenschijnlijk last van te ondervinden (je hoort ze zuchten en ziet de ogen rollen). Na afloop van het zoveelste overleg waarin je gefrustreerd bent over de negatieve invloed, bespreek je nog even met een andere OR-collega hoe dit gedrag bespreekbaar te maken. Van die collega krijg je wel bijval dat ze het herkent, maar dat het toch geen zin heeft dit gedrag bespreekbaar te maken, laat staan aan te pakken.

 

Gevolg: je vertrouwen in effectieve samenwerking van de OR als team daalt, je verliest betrokkenheid bij het werk in de medezeggenschap en als je eerlijk naar jezelf bent, neem je ook geen verantwoordelijkheid meer om die OR-collega te bevragen op diens bedoeling (‘Dat moet de voorzitter maar doen, hoor’). De besluitvorming en effectiviteit van de OR staan onder druk doordat de samenwerking gefrustreerd wordt.

 

Lees het gehele artikel van Huub Brinkhof op de site van Haagse Beek.

 

Arbovisie 2040: nul doden op werk door slechte arbeidsomstandigheden

Het kabinet wil dat niemand meer overlijdt door slechte arbeidsomstandigheden. Daarvoor is een trendbreuk nodig: een fundamentele verbetering in de manier waarop werkgevers, werknemers en de overheid omgaan met arbeidsomstandigheden. Dat schrijft minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in de Arbovisie 2040, die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Nu overlijden jaarlijks ongeveer 4000 mensen door hun werk.

 

Alle werkenden in Nederland hebben het recht om gezond en veilig te werken. We willen dat mensen geen gezondheidsklachten door hun werk krijgen, ook niet na hun pensioen. Daarom zijn goede arbeidsomstandigheden belangrijk.

 

In de Arbovisie 2040 komt het kabinet met een aantal oplossingsrichtingen. Zo verkent het kabinet hoe met boetes én beloningen werkgevers gestimuleerd kunnen worden in preventie te investeren. Ook bevordert het kabinet het opstellen van een goede Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), met maatregelen om risico’s te verkleinen. Op dit moment heeft slechts de helft van de werkgevers deze wettelijk verplichte inventarisatie gedaan, en van die helft mist 30% belangrijke risico’s.

 

Om het voor startende ondernemers, vooral in het MKB, makkelijker en laagdrempeliger te maken komt er een start-RI&E met preventie als uitgangspunt. De start-RI&E moet wel aangevuld worden tot een volledige RI&E om aan de wettelijke verplichting te voldoen. Verder wordt de verantwoordelijkheid van werkgevers of opdrachtgevers en opdrachtnemers (zoals zzp’ers) bij werken in een keten beter geregeld. 

 

Je kunt de Kamerbrief van de minister en de Arbovisie 2040 lezen op de site van Open Overheid.

 

Vervolg Dag van de Bedrijfsvoering 2023

In het GOR Rijk weekbericht van week 42 hebben wij een terugkoppeling gegeven van de Dag van de Bedrijfsvoering 2023, die als thema had ‘Klaar voor de toekomst: wendbaar en waardenvol werken in de bedrijfsvoering’.

 

Tijdens deze dag werden er verschillende workshops gegeven, was er een informatiemarkt en waren er inspirerende sprekers. Inmiddels is de 'Goodiebag' van deze dag beschikbaar. Bekijk ook het sfeerfilmpje dat gemaakt is in opdracht van het programma Denk Doe Duurzaam.

 

Op naar de dag van de Bedrijfsvoering 2024!

GOR Rijk planning

 

Het overzicht wordt niet gegarandeerd op volledigheid.

13 november

Werkgroep IV ICT

13 november

Debattraining (plv.) GOR Rijk leden

13 november

Werkgroep Inkopen en aanbesteden

14 november

Overleg voorzitter ICHF en delegatie GOR Rijk

15 november

Agendaoverleg directeur A&O met DB GOR Rijk

15 november

Kleine werkgroep Arbo

15 november

Werkgroep Hybride Werken

16 november

Overleg directeur O&P Rijk met GOR Rijk delegatie

20 november

Werkgroep O&P

21 november

Werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering

27 november

GOR Rijk vergadering

27 november

Eindejaarsbijeenkomst GOR Rijk

4 december

Overlegvergadering

12 december

Kwartaalafspraak DB GOR Rijk met bestuurder (SG BZK)

13 december

Kleine werkgroep Arbo

13 december

Voortgangsoverleg IHH (Open op Orde)

18 december

Werkgroep IV ICT

20 december

Werkgroep Hybride Werken

Tegeltjeswijsheid

 

Wil je jezelf aan- of afmelden voor het ontvangen van het GOR Rijk  weekbericht? Stuur dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk.

 

Voeg ons ook toe aan jouw netwerk op LinkedIn: www.linkedin.com/in/gorrijk

 

Wil je een werkgroep of vergadering bijwonen of heb je interesse in een bepaald onderwerp en wil je hier over spreken met een GOR Rijk-lid? Stuur ook dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk, dan brengen we je graag in contact met de juiste persoon.

 

Bijdragen voor het weekbericht die we uiterlijk donderdag vóór 12:00 uur ontvangen, kunnen dezelfde week nog geplaatst worden.