Bekijk onze website www.gorrijk.nl

Jaargang 2024, Nummer (week) 3, 20 januari 2024

 

In het weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.

 

Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR Rijk

 

 

Onderwerpen in dit GOR Rijk weekbericht:

Actueel
 
Werkgroep Inkoop
 
Grensarbeiders en thuiswerken
 
Gesprek Handleiding ambtenaar en grondrechten, ruimte en beperkingen
 
Interessante bijeenkomsten
 
Boostersessie CyberSecurityBooster
 
Interessante links
 
Infographic: brief van het SGO aan de informateur
 
Wist je dat?
 
Maak als OR werk van sociale veiligheid op de werkvloer
 
SER: “Nieuw kabinet, creëer een nieuw en vereenvoudigd verlofkader.”
 
GOR Rijk planning
 
Tegeltjeswijsheid
 

Actueel

Werkgroep Inkoop

Op maandag 7 januari kwam de werkgroep Inkoop weer bij elkaar onder leiding van Jan. Het voornemen voor het nieuwe jaar is om vroeg betrokken te zijn bij de zogenaamde generieke inkoop. Dat gaat over producten en diensten die elk ministerie nodig heeft. Denk daarbij aan bijvoorbeeld auto’s, inhuur van interim-managers en mobiele telefoons. De generieke inkoop is ingedeeld in 22 productcategorieën en elke categorie kent een categoriemanager die met haar/zijn team inkoopt voor de gehele Rijksoverheid. De categorieën zijn gebundeld in drie portfolio’s: facilitair, ICT en P&O.


De vroege betrokkenheid van de medezeggenschap wordt gerealiseert door in gesprek te gaan met deze categoriemanagers onder andere over hun categorieplan, inkoopstrategie en aanbestedingskalender. Ook komen dan vragen als “zelf doen of uitbesteden?” en “hoe zijn de gebruikswensen van de ambtenaren meegenomen?” aan de orde. Daarom zal de werkgroep drie bijeenkomsten van een volle dag organiseren. Eén dag voor elke portfolio. Twee bijeenkomsten nog voor de zomervakantie en een daarna. Daaruit zullen de onderwerpen worden bepaald die relevant zijn voor de GOR Rijk. Gezien de enorme omvang van de rijksinkopen en de beperkte capaciteit van de werkgroep zal er echt moeten worden gewerkt met een strakke prioritering. Daarnaast is een goede timing erg belangrijk. Bij een te vroege betrokkenheid is het onderwerp van gesprek vaak te weinig uitgekristalliseerd. Een te late betrokkenheid leidt al snel tot “mosterd na de maaltijd”.


Met deze nieuwe aanpak zal de werkgroep komend jaar meer zicht, focus en invloed krijgen.

 

Grensarbeiders en thuiswerken

(Rijks)ambtenaren voorzien gevolgen niet (meer)...

 

Woensdag 17 januari vond er een gesprek plaats tussen de de vertegenwoordigers van BZK A&O arbeidsvoorwaarden en pensioen en een aantal leden van het dagelijks bestuur van de GOR Rijk om te bespreken waar Rijksambtenaren die over de Nederlandse grens wonen tegenaan lopen.

 

De situatie:
Nederland heeft met veel landen een Belastingverdrag. Dit is ter voorkoming van een dubbele heffing op inkomen/vermogen en ook zorgt het dat het voor een ieder duidelijk is wat de verplichtingen en rechten zijn.
Nu blijkt alleen dat Nederland en Duitsland een andere interpretatie hebben van het verdrag dat zij samen hebben opgesteld. Hierbij gaat het specifiek om het thuiswerken. Het Finanzamt (Duitse belastingdienst) geeft aan dat elk uur dat de ambtenaar thuiswerkt, dit belastingplichtig is in Duitsland. De Belastingdienst in Nederland geeft aan dat de ambtenaar voor Nederland werkt en dus alle uren, zowel thuis als op kantoor, belastbaar zijn in Nederland. Hierover heeft de rechtbank Zeeland – West Brabant in juli 2022 een uitspraak gedaan en hier heeft het Duitse Finanzamt gelijk aan gegeven. Zolang de zienswijze van de Belastingdienst (nog) niet is aangepast, wordt het salaris in Nederland volledig belast. Tot die tijd blijven deze ambtenaren in het ongewisse en worden zij (over een deel) over hun inkomen dubbel belast. Dit is een ongewenst nadelig effect die de ambtenaar draagt. De Belastingdienst heeft hoger beroep tegen de uitspraak aangetekend.

 

En nu:
De vertegenwoordigers van BZK A&O arbeidsvoorwaarden en pensioen geven aan dat deze problematiek bekend is en dat dit ook voor andere ambtenaren (denk aan gemeente/provincie) gevolgen kan hebben. Er is nogmaals aangegeven dat er zorg is voor de ambtenaren die dubbel worden belast en voor de onwetende ambtenaar. Er is gesproken over ‘oplossingen’ voor de op korte termijn, denk hierbij aan informatie vanuit de werkgever, maar ook voor de lange termijn: ''wat als er straks wel een verplichting tot thuiswerken tot stand komt''?

 

Ook de situatie voor medewerkers die worden uitgezonden door Nederland (denk hierbij aan ambassademedewerkers en hun partners/kinderen) zijn besproken. Zij lopen tegen heel veel administratieve problematiek aan. Ook hierin zou de werkgever meer zorg mogen dragen voor deze medewerkers.

 

Het is wellicht een kleine groep ambtenaren binnen een grote groep, maar de gevolgen zijn enorm. Het Rijk wil een aantrekkelijk werkgever zijn en het bieden van hulp en informatie in deze situaties is een van de punten waar aan gewerkt kan worden.

 

Wordt vervolgd!


Mocht je collega’s kennen die in Duitsland woonachtig zijn, attendeer ze dan op het bovenstaande. Zijn er andere problemen waar Rijksambtenaren tegen aanlopen en woont de Rijksambtenaar buiten Nederland? Ook dan horen we het graag via ambtelijksecretariaatgorrijk@minbzk.nl.

 

Gesprek Handleiding ambtenaar en grondrechten, ruimte en beperkingen

In ons weekbericht nr 2/2024 hebben wij jullie geïnformeerd over de “Handleiding ambtenaar en grondrechten, ruimte en beperkingen” .

 

Deze woensdag vond een gesprek plaats tussen een delegatie van de GOR Rijk en de plaatsvervangend bestuurder. De GOR Rijk heeft zijn standpunt over de handreiking toegelicht en aangeven graag samen te willen werken aan een versie die meer rechtdoet aan de visie van de GOR Rijk. De GOR Rijk is niet tegen de handreiking maar heeft wel moeite met de toonzetting. Ambtenaren zijn ook burgers en artikel 10 van de Ambtenarenwet geeft ambtenaren dan ook de mogelijkheid om, binnen gestelde kaders, gebruik te maken van dit grondrecht.

 

De plaatsvervangend bestuurder heeft goed geluisterd naar de signalen van de GOR Rijk. Zij erkende ook signalen die de GOR Rijk in het gesprek heeft aangegeven en dat daar zeker op geacteerd zal worden. Zij gaf ook nadrukkelijk aan dat deze handreiking nog in ontwikkeling is en  nog geen “eindproduct” is. Met elkaar de discussie aangaan en de grenzen verkennen hoort bij het proces dat nu is opgestart met de publicatie van deze handreiking. Deze boodschap is wellicht niet bij iedereen aangekomen.

 

De GOR Rijk heeft ook een aantal voorstelen en adviezen gedaan. Zo heeft de GOR Rijk onder andere voorgesteld om de AGFA-commissie te benaderen over de handreiking en vooral de dialoog met de medewerkers aan te gaan. De GOR Rijk wil ook betrokken blijven bij de verdere ontwikkeling van de handreiking. De plaatsvervangend bestuurder heeft hier positief op gereageerd.

 

Tenslotte heeft de GOR Rijk aandacht gevraagd voor de Sociale Veiligheid binnen de Rijksdienst. Deze handreiking is een klein onderdeel ervan. Je kunnen uitspreken op- en in je werk en het geven van feedback, zowel positief als opbouwend, zonder dat je daar negatief op aangesproken wordt en het serieus genomen worden zijn belangrijke elementen binnen de Sociale Veiligheid.

 

Dit thema zal de komende periode zeker actueel blijven. De GOR Rijk zal jullie via onze weekberichten dan ook regelmatig informeren over de recente ontwikkelingen.

 

Interessante bijeenkomsten

Boostersessie CyberSecurityBooster

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nodigt de Rijksambtenaren uit om deel te nemen aan een serie webinars over Cyber Security.


Je kan je gratis aanmelden en de  interviews met specialisten zijn gratis te bekijken en terug te kijken als je een e-mailadres opgeeft.

 

Bekijk de website van CyberSecurityBooster.

Interessante links

Infographic: brief van het SGO aan de informateur

Namens de secretarissen-generaal (SG’s) is op vrijdag 12 januari een brief gestuurd aan informateur Ronald Plasterk, deze brief en een mooie infograpic zijn nu ook online te bekijken. Ook de GOR Rijk zal komende week namens de medezeggenschap een brief sturen aan de informateur met hierin belangrijke aandachtspunten.

 

Klik hier of op de bovenstaande afbeelding voor de PDF.

 

Naar aanleiding van de brief ontstond een mooie en levendige discussie. De Regeringscommissaris Informatiehuishouding is ook in de pen geklommen en reageert via een brief op het stuk van de SG's en de ontstane discussie. De reflectie van de regeringscommissaris Informatiehuishouding op SG-brief lees je hier.

Wist je dat?

Maak als OR werk van sociale veiligheid op de werkvloer

Over sociale veiligheid is het afgelopen jaar veel gezegd en geschreven. Ook binnen het Rijk. Er bestaan inmiddels verschillende programma’s om het onderwerp op de kaart te zetten. Maar hoe maak je nu de vertaling van beleid naar werkvloer? Als schakel tussen bestuurder en medewerkers kan de ondernemingsraad hierbij een cruciale rol spelen. A+O fonds Rijk heeft daarom een project ontwikkeld specifiek voor ondernemingsraden.

 

Meer informatie? Bekijk de flyer.

 

SER: “Nieuw kabinet, creëer een nieuw en vereenvoudigd verlofkader.”

De SER adviseert het nieuwe kabinet om de huidige verlofregelingen te bundelen en onder te brengen in een nieuwe Wet maatschappelijk verlof met drie pijlers: zorg voor kinderen, zorg voor naasten en persoonlijk verlof. Ook stelt de SER in het advies Balans in maatschappelijk verlof voor om de huidige regelingen te vereenvoudigen en meer balans in de financiering te brengen.


Met deze voorstellen wordt een toekomstbestendige verlofstructuur gecreëerd. Verlof dat eenvoudig en overzichtelijk is geregeld levert voor de werkgever minder geregel en administratieve last op en de belemmeringen voor het opnemen van verlof door werknemers worden verminderd. Het kan verder prestaties en motivatie van werknemers bevorderen en het ziekteverzuim verminderen. De voorstellen dragen ook bij aan het bevorderen van de noodzakelijke wendbaarheid van bedrijven. De voorgestelde evenwichtige financieringswijze vergroot het draagvlak onder werknemers en werkgevers, die nu vooral de kosten van verlof betalen.

 

Download de infographic ''balans in maatschappelijk verlof''.

 

Bron: SER.nl
 

GOR Rijk planning

 

Het overzicht wordt niet gegarandeerd op volledigheid.

   

22/23 januari

GOR Rijk tweedaagse training

24 januari

Tweehoeksoverleg

29 januari

GOR Rijk vergadering

30 januari

Vierhoeksoverleg

5 februari

Werkgroep IV ICT

5 februari

Overlegvergadering

7 februari

Voortgangsoverleg Open op orde

12 februari

Werkgroep ARBO

13 februari

Werkgroep p-beleid voor de medezeggenschap

14 februari

Stuurgroep Hybride werken

15 februari

Overleg voorzitter ICIA en delegatie GOR Rijk

 

Tegeltjeswijsheid

 

Wil je jezelf aan- of afmelden voor het ontvangen van het GOR Rijk  weekbericht? Stuur dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk.

 

Voeg ons ook toe aan jouw netwerk op LinkedIn: www.linkedin.com/in/gorrijk

 

Wil je een werkgroep of vergadering bijwonen of heb je interesse in een bepaald onderwerp en wil je hier over spreken met een GOR Rijk-lid? Stuur ook dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk, dan brengen we je graag in contact met de juiste persoon.

 

Bijdragen voor het weekbericht die we uiterlijk donderdag vóór 12:00 uur ontvangen, kunnen dezelfde week nog geplaatst worden.