Bekijk onze website www.gorrijk.nl

Jaargang 2024, Nummer (week) 10, 7 maart 2024

 

In het weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.

 

Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR Rijk

 

 

Onderwerpen in dit GOR Rijk weekbericht:

Actueel
 
Artikel 24-overleg
 
Vierhoeksoverleg met bonden en bestuurder
 
Werkgroep Arbo - 'Visie op BHV in de hybride werkomgeving’
 
Werkgroep Inkoop richt zich op prioriteren, vervroegen en versnellen
 
ASpiratie Rijk
 
Interessante bijeenkomsten
 
Reuring!Café 26 maart: Een thuis in een land waar je niet mag bestaan
 
Interessante links
 
Socialeveiligheidrijk.nl voor als je ergens mee zit
 
Handboek OR & arbo
 
Wist je dat?
 
Het effect van mindfulness en positieve psychologie op de werkvloer
 
Kabinet maakt geen haast met CAO Rijksambtenaren
 
GOR Rijk planning
 
Tegeltjeswijsheid
 

Actueel

Artikel 24-overleg

Artikel 24 van de WOR bepaalt dat de bestuurder minstens twee keer per jaar een algemene gang van zaken bespreekt met de Ondernemingsraad. De ondernemer doet in dit kader mededeling over besluiten die hij in voorbereiding heeft met betrekking tot de aangelegenheden als bedoeld in de artikelen 25 en 27.

 

Om een paar voorbeelden te noemen van onderwepen die komende maanden de GOR Rijk tafel passen. De Rijksbrede klachtenregeling ongewenste omgangsvormen, de BHV in de hybride werkomgeving en een nieuwe Dienstverleningsovereenkomst met O&P Rijk|Bedrijfszorg.

 

Artikel 24 WOR is dan ook een van de middelen om “vroegtijdige betrokkenheid” van de medezeggenschap vorm te geven.

 

Ook heeft de bestuurder ons geïnformeerd over de zes prioritaire thema’s die in de ICBR zijn vastgesteld (Verdere verduurzaming Rijksdienst - Open en transparante Overheid - Aantrekkelijk werkgeverschap - Implementatie Hybride werken – ­en Wendbaarheid van de overheid: opgavegericht samenwerken). De bestuurder gaf daarbij aan dat gelet op de actualiteit het thema  “Sociale veiligheid”  de nodige aandacht verdient en ook zal krijgen.

 

Naast de Algemene gang van zaken werden ook een aantal reguliere onderwerpen besproken. Zo is met de bestuurder gesproken over de Handreiking ambtenaar en grondrechten - Ruimte én beperkingen en is gesproken over het instemmingsverzoek aanbesteding selectie rijksbrede traineeprogramma´s. Onderdeel van dat instemmingsverzoek was het gebruik van Game Based Assessment (GBA) bij de rijksbrede traineeprogramma’s. De GOR Rijk heeft aangegeven onder bepaalde voorwaarden hiermee akkoord te gaan.

 

 

Vierhoeksoverleg met bonden en bestuurder

Op 29 februari, schrikkeldag, was het vierhoeksoverleg tussen bonden en bestuurder. Een schrikkeldag komt maar een keer in de 4 jaar voor. Gelukkig is het Vierhoeksoverleg, een overleg tussen de Vakbonden, bestuurder/werkgever en de GOR Rijk wel vaker. Ondanks dat alle betrokkenen vanuit een andere positie in het overleg zitten is er veel overlap in wat ze willen bereiken. Met name een goede samenwerking tussen de vakbonden en de medezeggenschap, of dat nu op rijksniveau, op departementsniveau of op organisatieniveau is, heeft voor medewerkers een absolute meerwaarde. 

 

Roosterafspraken

De GOR Rijk heeft zijn zorgen uitgesproken over de gevolgen van de gemaakte ''roosterafspraken''. De GOR Rijk heeft diverse signalen gekregen dat er problemen zijn zowel van personele als van organisatorische aard. De GOR Rijk is geen partij in de afspraken maar heeft hier een signaalfunctie als medewerkers en/of organisaties in de knel komen.

 

Evaluatie beleidskader Extra Belonen

In de CAO Rijk zijn afspraken gemaakt over de evaluatie van het beleidskader Extra Belonen, ook vaker Bewust Belonen genoemd. In het overleg is een voorstel tot Evaluatie besproken waar zowel vakbonden, GOR Rijk en de bestuurder/werkgever bij zijn betrokken. De GOR Rijk is benieuwd naar de uitkomsten van die evaluatie.

 

Sociale veiligheid

Tenslotte is lang stil gestaan bij het onderwerp Sociale Veiligheid. Een onderwerp dat ze laatste periode vaker in de media is geweest en actueler is dan ooit. In ons laatste weekbericht (nr 8/2024) hebben we daar ook bij stil gestaan. Alle betrokken partijen onderschrijven en onderkennen het belang van Sociale Veiligheid en de noodzaak daar stevig op te acteren.

 

Door de vakbonden is onder andere verwezen naar de onveiligheid die er is bij het ministerie van VWS en de eis tot invoeren van een “noodknop” in dergelijke situaties. Ook werd verwezen naar de “personeelsraadgever” zoals die in de CAO Rij is afgesproken, een functionaris met doorzettingsmacht die direct toegang heeft tot de Secretaris-generaal.

 

De GOR Rijk heeft aandacht gevraagd voor een laagdrempelig en integraal systeem. Er zijn nu veel voorzieningen maar door de bomen dreigt men het bos niet meer te zien. Het lijkt allemaal zeer instrumenteel en procedureel met risico op te verdwalen in het systeem. De mensen moet weer centraal komen te staan in de wirwar van voorzieningen. De onlangs gepubliceerde website over sociale veiligheid is goede eerste stap daarin.

 

Ook bestuurder/werkgever is actief bezig met het thema sociale veiligheid. En spreekt dan ook nadrukkelijk uit hier in gezamenlijkheid stappen te blijven zetten. Er is van de kant van de bestuurder/werkgever een groot commitment en ambitie op dit onderwerp.

 

 

Werkgroep Arbo - 'Visie op BHV in de hybride werkomgeving’

Mede op verzoek van de GOR Rijk heeft er in opdracht van Directoraat-generaal Digitalisering en Overheidsorganisatie (DGDOO), een evaluatie plaatsgevonden met het doel de BHV toekomstbestendig te maken met het oog op het hybride werken.

 

De uitkomsten van deze evaluatie hebben o.a. geleid tot een visie en een plan van aanpak voor pilots hoe er ook in de toekomst een gezonde en veilige werkomgeving kan worden gecreëerd. Met als kern:
- Werken met een vaste groep (of kern van) BHV'ers die de basis vormen voor de dagelijkse operationele BHV-bezetting. Hierbij wordt gedacht aan BHV'ers die minimaal twee dagen of meer per week aanwezig zijn.
- Het optimaliseren van de zelfredzaamheid en veiligheidsbewustzijn van medewerkers.

Door middel van pilots, wil men onderzoeken of de visie in de praktijk toepasbaar is.
 
Als GOR Rijk hebben we meerdere keren aangegeven dat ook wij onderschrijven dat de collega's moeten werken in een gezonde en veilige omgeving, echter de voorgestelde route er naar toe niet geheel onderschrijven.

De GOR Rijk vindt de visie niet voldragen en is van mening dat de alternatieven onvoldoende zijn verkend. In de huidige visie bestaat het risico dat er te veel druk komt te liggen bij een kleine groep BVH’ers.

 

Daarnaast is door de werkgroep Arbo aangegeven dat het plan van aanpak voor de pilots ter instemming aan de GOR Rijk moet worden aangeboden.

In een overleg op 12 februari 2024 met een afvaardiging van bestuurderskant hebben we dit (opnieuw) meegedeeld. Er is toen afgesproken om een nieuwe bijeenkomst in klein verband te beleggen waar we samen gaan kijken hoe nu verder.

 

Dit overleg heeft afgelopen maandag, 4 maart, plaatsgevonden en na een goed gesprek kwam duidelijk naar voren dat beide partijen (vanzelfsprekend) hetzelfde willen, namelijk een goed werkende BHV organisatie waar de BVH’ers met veel plezier zich voor willen inzetten.

Afgesproken is dat er opnieuw, in samenwerking met de GOR Rijk, gekeken wordt naar het plan van aanpak en de uitwerking hiervan op de BHV organisatie.

 

Wordt vervolgd.

 

 

Werkgroep Inkoop richt zich op prioriteren, vervroegen en versnellen

Woensdag 6 maart zijn leden van de werkgroep Inkoop van de GOR Rijk Chantal van Schaagen en Jan van Nunen aangeschoven bij het zogenaamde portfoliomanagers-overleg. Dat is het maandelijkse overleg van de voorzitter van de Interdepartementale Commissie Inkopen en Aanbesteden (ICIA) met de drie portfoliomanagers.

 

Voor elk van de “inkoopgebieden” ICT, Facilitair en P&O is er een portfoliomanager. De GOR Rijk heeft het belang geschetst van vroegtijdige betrokkenheid bij voor de medezeggenschap relevante inkopen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zaken waar ambtenaren dagelijks rechtstreeks mee van doen hebben zoals de kantoorautomatisering, de openbaar vervoerkaart en bedrijfsrestaurants.

 

De komende maanden zijn de GOR Rijk-leden te gast bij portfolio-overleggen om samen vast te stellen welke categorieën en aanbestedingen dan de aandacht verdienen. Keerzijde hiervan is dat de GOR Rijk heel erg vaak “nee” moet zeggen. Dat is helaas onvermijdelijk. Gerelateerd aan de jaarlijks in totaal ongeveer voor 16 miljard euro aan inkopen, via duizenden aanbestedingen en offerte-trajecten, beschikt de GOR Rijk werkgroep Inkoop immers over een, in vergelijking tot het inkoopbudget, minuscule werkcapaciteit. Uiteraard blijven aspecten zoals veiligheid, privacy en arbo belangrijk. Eventueel laat de GOR Rijk het inhoudelijk over aan de daarvoor aangestelde deskundigen en richt zich meer op het checken of de verantwoordelijke personen zijn betrokken, de juiste procedures zijn gevolgd en de vereiste analyses zijn uitgevoerd.

 

Ook is bewustwording aan de orde gekomen. Belangrijk is dat inkopers bewust zijn van wanneer iets instemmings-/adviesplichtig is en dus de GOR Rijk vanaf het begintraject moet worden betrokken. Dit helpt voorkomen dat het proces vertraging oploopt. 

 

Tot slot: tijdig beschikken over contracten is erg belangrijk in inkoopland. Strak sturen op doorlooptijd is daarom een tweede natuur voor inkopers. De GOR Rijk komt de bestuurder hier in tegemoet door, daar waar mogelijk, snel te reageren en de lijntjes kort te houden.

 

ASpiratie Rijk

Op donderdag 29 februari was er weer een bijeenkomst van ASpiratie Rijk, hét netwerk van ambtelijk secretarissen, adviseurs en andere ondersteuners van de medezeggenschap bij het Rijk. Vier keer per jaar ontmoeten de collega’s elkaar voor een informatieve sessie waarbij een onderwerp onder de loep wordt genomen. Het is altijd goed om op deze manier te leren van elkaar, elkaar te ontmoeten en te netwerken tijdens een gezellige lunch of borrel.

 

Dit keer nam Johan Tamse samen met Marisca van Ommen de deelnemers mee in de wereld van creatieve vergadervormen. En zoals we gewend zijn van de bijeenkomsten van ASpiratie Rijk was het programma interactief en oefenden de deelnemers fysiek en digitaal met een drietal vernieuwende vergadervormen. Naast deze drie vormen zijn er nog veel meer vergadervormen, heb je interesse? Download de volledige lijst hier.

 

Na afloop was er voor de collega’s die fysiek aanwezig waren, de gelegenheid om tijdens de lunch nog even door te praten. Er waren mensen van uit diverse dienstonderdelen en verschillende plekken uit het land aanwezig, het was leuk om elkaar op deze manier te ontmoeten.

 

De volgende ASpiratie Rijk is op 28 mei en ben jij ambtelijk secretaris, adviseur of andere ondersteuner van de medezeggenschap en sta je nog niet op de verzendlijst van ASpiratie? Meld je dan via team Ambtelijk Secretariaat GOR Rijk, dan word je op de lijst gezet.

 

Interessante bijeenkomsten

Reuring!Café 26 maart: Een thuis in een land waar je niet mag bestaan

Het thema van dit Reuring!café is:

 

''Een thuis in een land waar je niet mag bestaan''


Niemand kan zonder thuis. Een dak boven je hoofd, voldoende geld om van te leven en het diepe besef dat je erbij hoort. Voor mensen zonder verblijfspapieren staat dit onder druk. Zonder papieren mag je er niet zijn en niet écht meedoen in onze samenleving. Deze mensen worden niet gezien, en staan altijd aan de zijlijn. Maar ze zijn er wel en dragen hun steentje bij: denk aan arbeidsmigranten zoals hulpen in de huishouding en nanny’s. Maar ook aan Dreamers: jongeren die hier al hun hele leven zijn zonder verblijfspapieren. Kansfonds is met veel partners bezig voor iedereen een thuis te organiseren: een dak boven je hoofd, voldoende geld om van te leven en het gevoel dat je erbij hoort en mee mag doen in de samenleving.  

 

Wat betekent het voor deze mensen, en voor onze samenleving, als zij wel mee mogen doen? Wat betekent het als je, zolang je in Nederland bent, wél een veilig dak boven je hoofd hebt? Dat je kan voorzien in je eigen levensonderhoud, of verder kan studeren? En wat levert het de samenleving op, als de levens van deze mensen niet langer stilgezet worden? Daarover gaat het in dit Reuringdebat.

 

De bankgasten van dit Reuring!Café zijn:

  • Rutger Groot Wassink, wethouder Amsterdam
  • Frank van Gool, directeur Kafra Housing en directeur Otto Workforce
  • Dominique Nientker, directeur Human Aid Now

 

 

Datum: 26 maart 2024

Locatie: De Glazen Zaal, Den Haag en online

Tijd: Inloop vanaf 16.30 uur, start 17.00 uur en Indische rijsttafel na afloop!

Kosten: gratis

 

Meld je nu hier aan

Interessante links

Socialeveiligheidrijk.nl voor als je ergens mee zit

Word jij op jouw werk weleens gepest, buitengesloten, gediscrimineerd of (seksueel) geïntimideerd? Voel jij je soms onbegrepen? Of heb je als omstander vervelende dingen meegemaakt en wist je niet goed wat te doen? Kijk dan eens op socialeveiligheidrijk.nl.

 

Deze website is voor alle rijksambtenaren die hulp zoeken om het onderwerp sociale veiligheid in brede zin bespreekbaar te maken, of op zoek zijn naar beknopte achtergrondinformatie. Je vindt er bijvoorbeeld een overzicht van hulpbronnen en loketten voor wanneer je ergens mee zit. Maar er staan ook filmpjes over verschillende thema’s die je met  je collega’s kunt bespreken.

 

Voor vertrouwenspersonen en gespreksleiders bij het Rijk heeft de site aparte pagina’s om ook hén in hun rol te ondersteunen. Voor deze pagina’s kun je op de site eenmalig toegang aanvragen. Eenmalige toegang geldt ook voor de specifieke informatie van een departement over sociale veiligheid. Iedereen met een mailaccount bij de Rijksoverheid krijgt toegang tot de informatie van de verschillende departementen.

 

Handboek OR & arbo

Waarom is arbo zo belangrijk voor de OR? Goede arbeidsomstandigheden zijn een van de meest besproken onderwerpen in elke ondernemingsraad. En terecht, want weinig is zo belangrijk als de zorg voor een goede veiligheid en gezondheid van medewerkers. Dat gaat niet alleen over hun fysieke veiligheid en gezondheid, maar ook psychosociale arbeidsbelasting. En over duurzame inzetbaarheid en hybride werken, die ook hun weerslag hebben op het arbobeleid. De OR is daarbij de schakel tussen bestuurder en werkvloer.

Met het ‘Handboek OR & arbo’ kan je als OR ervoor zorgen dat goede arbeidsomstandigheden onderdeel worden van het organisatiebeleid. Je krijgt inzicht in alle OR-rechten bij arbo. Je ontdekt wat de rol van de OR is bij de risico-inventarisaties en -evaluatie (RI&E) en het verzuimbeleid. En je leert hoe de OR een betere gesprekspartner wordt voor de bestuurder. Dit boek bevat veel praktische tips, checklists en voorbeelden, zodat de rol van OR bij arbo concreet wordt.

 

Bestel het boek hier voor €32,50.

Wist je dat?

Het effect van mindfulness en positieve psychologie op de werkvloer

Mindful Rijk en TNO doen onderzoek naar Mindfulness en Positieve Psychologie op de werkvloer. De trainingen Bewust Ambtelijk Vakmanschap (i.s.m. Grenzeloos Samenwerken) en Mindful Werken bij de Rijksoverheid laten een aantoonbaar effect zien op het ervaren van meer prettige emoties.

 

Door je meer bewust te zijn van onprettige emoties en deze de ruimte te geven, kun je adequater omgaan met emoties. Op de lange termijn helpt dit bij het ervaren van meer prettige en minder onprettige emoties.

 

In aansluiting daarop is het Broaden And Build model van wetenschapper Barbara L. Fredrickson interessant. In dit model suggereert Barbara dat het ervaren van prettige emoties het bewustzijn verbreedt. Dit moedigt nieuwe gedachten en activiteiten aan en het openstaan voor relaties. Op langere termijn heeft dit effect op ander gedrag, nieuwe vaardigheden en het opbouwen van psychologische hulpbronnen. Dit zorgt weer voor een betere gezondheid en het ervaren van zingeving.

 

Ben jij benieuwd hoe je binnen een organisatie de menskant van organisatieverandering kunt vormgeven? Stuur dan een e-mail naar mindfulrijk@rijksoverheid.nl. Organisaties kun je tenslotte niet veranderen maar het gedrag van de mensen die erin werken, mogelijk wel. Samen kunnen we ons inzetten voor een toekomstbestendige Rijksoverheid met wendbare, bevlogen medewerkers.

 

Kabinet maakt geen haast met CAO Rijksambtenaren

In ons weekbericht nr 8/24 hebben wij jullie geïnformeerd dat de vakbonden aangedrongen hebben op snelle cao-onderhandelingen zodat dat rijksmedewerkers zo snel mogelijk gecompenseerd worden voor de inflatie en een stevige loonsverhoging krijgen in een nieuwe cao. Ook de staatssecretaris wilde de snelheid erin houden en proberen in maart de onderhandelingen af te ronden. Om de onderhandelingen echt te starten moet het kabinet (de ministerraad) daarmee instemmen en de staatssecretaris (Van Huffelen, BZK) het mandaat geven.

 

De vakbonden hadden de verwachting dat in het kabinetsberaad van 1 maart deze instemming en mandaat verleend zou worden. Dat is echter niet gebeurd. Ook op 8 maart staat dit niet op de agenda van de ministerraad.

 

De vakbonden hebben ondanks dat vanaf 19 maart hun agenda vrijgemaakt voor de cao-onderhandelingen om in maart alsnog afspraken te komen. Het is wachten op de werkgever Rijk.

GOR Rijk planning

 

Het overzicht wordt niet gegarandeerd op volledigheid.

   

11 maart

Werkgroep Huisvesting

11 maart

Werkgroep Organisatie&Personeel

11 maart

Werkgroep Inkoop

18 maart

GOR Rijk vervolgsessie Veldhoven

21 maart

Voortgangsoverleg Open op orde

21 maart

Gesprek GOR Rijk met (DG) ABD

25 maart

Werkgroep Privacy

25 maart

Werkgroep Bedrijfsvoering

25 maart

Werkgroep Arbo

26 maart

Werkgroep P-beleid voor de MZ

27 maart

Stuurgroep Hybride werken

 

 

Tegeltjeswijsheid

 

Wil je jezelf aan- of afmelden voor het ontvangen van het GOR Rijk  weekbericht? Stuur dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk.

 

Voeg ons ook toe aan jouw netwerk op LinkedIn: www.linkedin.com/in/gorrijk

 

Wil je een werkgroep of vergadering bijwonen of heb je interesse in een bepaald onderwerp en wil je hier over spreken met een GOR Rijk-lid? Stuur ook dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk, dan brengen we je graag in contact met de juiste persoon.

 

Bijdragen voor het weekbericht die we uiterlijk donderdag vóór 12:00 uur ontvangen, kunnen dezelfde week nog geplaatst worden.