Op maandag 11 maart is de werkgroep Rijksbrede Inkopen via Webex weer bij elkaar gekomen. De werkgroep is actief aan de slag gegaan met de prioriteiten van de GOR Rijk zoals deze besproken zijn tijdens de ontwikkeldagen in Veldhoven. De onderstaande onderwerpen zijn besproken, hierover een korte update!
Taskforce
Onlangs is vanuit de inkoopwereld een taskforce genaamd “Terugdringen Bureaucratie en Regeldruk Inkoopdomein Rijksoverheid” gestart. Dat sluit naadloos aan bij de GOR Rijk prioriteit “Vereenvoudigen van processen, regelgeving en beleid”. De werkgroep heeft afgesproken contact te zoeken met de projectleider voor deze taskforce om te kijken hoe de twee partijen elkaar kunnen versterken. Het mes lijkt aan twee kanten te snijden wanneer de GOR Rijk vroegtijdig kan aangeven waar de primaire aandacht vanuit de medezeggenschap naar uitgaat. Op het vlak van de inkoop wordt dan voor de medezeggenschap de relatie met de bestuurder directer, overzichtelijker en minder bewerkelijk.
Ambtelijk vakmanschap
Een andere GOR Rijk prioriteit is “Ambtelijk Vakmanschap”. Vanuit de werkgroep wordt daar invulling aan gegeven door te richten op het verbeteren van de positie van medewerkers in de uitvoering. Dit ten aanzien van onderwerpen zoals autonomie, ontwikkelmogelijkheden, waardering/salaris, focus op kwaliteit en functieonderhoud.
Tweedaagse
Ook deze werkgroep van de GOR Rijk kampt met capaciteitsproblemen. De hoeveelheid werk vraagt om een grotere capaciteit. Of omgekeerd: een reductie van het werk. Tijdens een in juni te organiseren tweedaagse gaat de werkgroep in op hoe daar mee om te gaan. Tijdens de eerste dag richten de leden zich op voorlichting over de werking van het Rijksinkoopstelsel, de eigen werkprocessen en een stuk teambuilding. Op dag twee gaat men inhoudelijk aan de slag met de aanbestedingskalender, het stellen van prioriteiten en de werkverdeling. Twee dagen om naar uit te kijken!
|