Bekijk onze website www.gorrijk.nl

Jaargang 2024, Nummer (week) 11, 19 april 2024

 

In het weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.

 

Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR Rijk

 

 

Onderwerpen in dit GOR Rijk weekbericht:

Actueel
 
Onderzoek naar Goed Opdrachtgeverschap
 
Werkgroep Huisvesting
 
Werkgroep Rijksbrede Inkopen
 
In gesprek met de voorzitter ICHF
 
GOR Rijk en Jong Rijk
 
Interessant
 
Theatervoorstelling over AI op de werkvloer
 
Een driesnijdend zwaard: bureaucratie, ambtenaren en vrijheid
 
Medezeggenschap in breed perspectief
 
Microlearnings: Een zachte landing
 
Wist je dat?
 
Herbruikbare bekers op kantoor
 
Vlog: In het huis van de AC Rijksvakbonden
 
GOR Rijk planning
 
Tegeltjeswijsheid
 

Actueel

Onderzoek naar Goed Opdrachtgeverschap

Op dit moment wordt er een onderzoek gedaan naar de vraag of en hoe het Rijk haar rol als grote opdrachtgever aan externe arbeidskrachten naar behoren invult door het onderzoeksbureau Significant Public met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) als opdrachtgevers. Dit onderzoek wordt het onderzoek naar ''Goed Opdrachtgeverschap'' genoemd en de voortgang en resultaten van het onderzoek zijn op drie momenten voorgelegd aan een brede klankbordgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de ministeries van BZK en SZW, de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, de centrale medezeggenschap van het Rijk en de academische wereld. Namens de GOR Rijk zit Jan van Nunen in de klankbordgroep.

 

Aanleiding voor dit onderzoek zijn Kamervragen over onderbetaling van ingehuurde werknemers voor juridische ondersteuning bij de Rijksoverheid. Specifiek gaat het om het naleven van wettelijke bepalingen rond ‘gelijke beloning’ van externe arbeidskrachten. Belangrijkste wet in dit verband is de WAADI (Wet Allocatie Arbeidskrachten door Intermediairs). Nevendoel van het onderzoek is te achterhalen hoe het verantwoordelijk of “goed” opdrachtgeverschap bij de inhuurcategorieën kan worden verbeterd. Het gaat dan om de volgende drie categorieën: ‘Uitzendkrachten en Arbeidsparticipanten’, ‘ICT-professionals Rijk’ en ‘Inhuur Professionals’.

 

Het onderzoek richt zich op zowel de theorie (“hoe zou het moeten”) als de praktijk (“hoe gaat het daadwerkelijk”). In een veldonderzoek zijn 23 casussen uitvoerig onderzocht. Voorlopige conclusie luidt als volgt: “In het veldonderzoek was betaling van het juiste loon niet in alle gevallen met zekerheid vast te stellen, en er waren afwijkingen – Waadi-naleving kan afgaand op dit onderzoek niet als vanzelfsprekend worden beschouwd”.

 

De bal ligt nu bij het ministerie van SZW die conclusies en vervolgstappen formuleert en als antwoord voorlegt aan de Tweede Kamer.
 

 

Werkgroep Huisvesting

Op maandag 11 maart vond voor het eerst in lange tijd weer een overleg van de werkgroep huisvesting plaats. De werkgroep had stilgelegen om logistieke redenen en er waren ook inhoudelijke overwegingen. In de afgelopen periode is achter de schermen de discussie over de betrokkenheid van de GOR Rijk bij het huisvestingsdossier weer losgebarsten; gezien de aard van deze discussie is ervoor gekozen de volledige GOR Rijk daar direct over te informeren. Ondertussen waren er geen onderwerpen als adviesaanvragen of instemmingsverzoeken die de werkgroep moest voorbereiden. De werkgroep wil graag informeren over een aantal lopende en aanstaande onderwerpen:

 

De opstelling van de masterplannen

De huisvestingsplannen voor de middellange termijn voor de Rijksoverheid zijn in een laatste fase. Bij die opstelling wordt een rekeneenheid gebruikt – de werkplekfactor – om te bepalen welke onderdeel van de Rijksoverheid hoeveel kantoor krijgt. Deze rekeneenheid valt onder het politieke primaat. De bestuurder zal de GOR Rijk echter wel uitnodigen zijn zienswijze op deze werkplekfactor te geven.

 

FWR 3.0

De discussie tussen bestuurder en GOR Rijk over de Fysieke Werkomgeving Rijk 3.0 (FWR 3.0) ligt al een tijdje stil. Deze FWR 3.0 legt de werkpleknormen vast, dat zijn de criteria waaraan de inrichting van Rijkskantoren moet voldoen. Deze FWR heeft een directe werking op de arbo-omstandigheden en is daarmee instemmingsplichtig.

 

Handreiking medezeggenschap

Regelmatig komen er signalen dat lokale bestuurders onvoldoende rekening houden met de lokale medezeggenschap. Er is dan ook afgesproken dat de bestuurder en de GOR Rijk de handreiking medezeggenschap gezamenlijk tegen het licht gaan houden en bijwerken. De GOR Rijk streeft daarbij naar een kader; betrekken van medezeggenschap is immers niet iets vrijblijvends.

 

Werkgroep Rijksbrede Inkopen

Op maandag 11 maart is de werkgroep Rijksbrede Inkopen via Webex weer bij elkaar gekomen. De werkgroep is actief aan de slag gegaan met de prioriteiten van de GOR Rijk zoals deze besproken zijn tijdens de ontwikkeldagen in Veldhoven. De onderstaande onderwerpen zijn besproken, hierover een korte update!

 

Taskforce

Onlangs is vanuit de inkoopwereld een taskforce genaamd “Terugdringen Bureaucratie en Regeldruk Inkoopdomein Rijksoverheid” gestart. Dat sluit naadloos aan bij de GOR Rijk prioriteit “Vereenvoudigen van processen, regelgeving en beleid”. De werkgroep heeft afgesproken contact te zoeken met de projectleider voor deze taskforce om te kijken hoe de twee partijen elkaar kunnen versterken. Het mes lijkt aan twee kanten te snijden wanneer de GOR Rijk vroegtijdig kan aangeven waar de primaire aandacht vanuit de medezeggenschap naar uitgaat. Op het vlak van de inkoop wordt dan voor de medezeggenschap de relatie met de bestuurder directer, overzichtelijker en minder bewerkelijk.

 

Ambtelijk vakmanschap

Een andere GOR Rijk prioriteit is “Ambtelijk Vakmanschap”. Vanuit de werkgroep wordt daar invulling aan gegeven door te richten op het verbeteren van de positie van medewerkers in de uitvoering. Dit ten aanzien van onderwerpen zoals autonomie, ontwikkelmogelijkheden, waardering/salaris, focus op kwaliteit en functieonderhoud.

 

Tweedaagse

Ook deze werkgroep van de GOR Rijk kampt met capaciteitsproblemen. De hoeveelheid werk vraagt om een grotere capaciteit. Of omgekeerd: een reductie van het werk. Tijdens een in juni te organiseren tweedaagse gaat de werkgroep in op hoe daar mee om te gaan. Tijdens de eerste dag richten de leden zich op voorlichting over de werking van het Rijksinkoopstelsel, de eigen werkprocessen en een stuk teambuilding. Op dag twee gaat men inhoudelijk aan de slag met de aanbestedingskalender, het stellen van prioriteiten en de werkverdeling. Twee dagen om naar uit te kijken!

 

In gesprek met de voorzitter ICHF

Op 12 maart sprak een afvaardiging van de GOR Rijk met de voorzitter van de Interdepartementale Commissie Huisvesting en Faciliteiten (ICHF). Er kwamen een groot aantal onderwerpen langs die nu spelen in de ICHF.  Waar nodig zijn afspraken gemaakt over vervolgstappen. 

 

Dit zijn in het kort de besproken onderwerpen:

  • De uitnodiging aan de GOR Rijk om zijn zienswijze te geven op de werkplekfactor volgt spoedig;
  • De GOR Rijk zal samen met de bestuurder gaan schrijven aan een document dat vastlegt welke rol de medezeggenschap speelt op huisvestingsterrein;
  • Er wordt op korte termijn een technisch overleg belegd over hoe verder met de FWR 3.0;
  • We gaan met de benen op tafel overleggen over de bezetting van kantoren. Er kan een spanningsveld bestaan tussen de psychologische aspecten van het hybride werken en een efficiënte benutting van gebouwen. Onderwerpen die daarbij een rol spelen zijn het werplekmanagementsysteem in relatie tot ‘vlekken’, de bezettingsgraadmetingen en gedrag en teamvorming binnen het hybride werken.

 

En dan was er nog een nieuwtje. Er komt een rijkshub in Middelburg, de verwachte opening is in 2025.

 

 

GOR Rijk en Jong Rijk

De GOR Rijk en jongerenvereniging Jong Rijk behartigen allebei de belangen van Rijksambtenaren. De GOR Rijk voor alle ruim 140.000 ambtenaren binnen de Rijksoverheid en Jong Rijk voor alle jonge ambtenaren. Reden genoeg om met elkaar verbinding te zoeken.

 

Na een eerste kennismaking afgelopen maand hebben GOR Rijk en Jong Rijk elkaar deze week opnieuw getroffen. Behalve belangrijke thema’s, als sociale veiligheid, aantrekkelijk werkgeverschap of de Handreiking Grondrechten Ambtenaren, is ook gesproken over de wijze waarop we de belangen van alle Rijksambtenaren (jong en oud) kunnen behartigen en hoe de twee partijen elkaar hierbij kunnen helpen.

 

GOR Rijk en Jong Rijk kunnen samen optrekken bij belangrijke dossiers en de adviezen verrijken met inbreng vanuit Jong Rijk. Omgekeerd kan de GOR Rijk Jong Rijk helpen bij het verder uitbouwen van hun belangenbehartiging van jonge ambtenaren binnen het Rijk. Het bestuur van Jong Rijk is uitgenodigd om binnenkort aan te schuiven bij een overlegvergadering. Ook zullen de twee partijen elkaar regelmatig spreken en informeren. 

Interessant

Theatervoorstelling over AI op de werkvloer

Wat voor impact heeft Artificial Intelligence (AI) op jouw werk en vaardigheden? En hoe ziet dat er eigenlijk uit, zo’n wereld waarin we gebruikmaken van kunstmatige intelligentie? In dit tijdperk van digitale transformatie evolueren bedrijven en organisaties in een razendsnel tempo. AI krijgt daarin een steeds prominentere rol en heeft de potentie ons werkende leven drastisch te veranderen.

 

Daarom denken we graag samen na over de invulling van AI op de werkvloer. De eerste stap? De interactieve theatervoorstelling ‘TheAiter – De gevolgen van AI op het werk van de ambtenaar’!

 

Aanmelden: klik HIER

 

Wilt u meer weten over AI op de werkvloer, lees dan het artikel "AI en de arbeidsmarkt: zes vragen aan hoogleraar Anna Salomons".

 

Dat artikel vindt u HIER

 

Een driesnijdend zwaard: bureaucratie, ambtenaren en vrijheid

Na ruim 12 jaar eindigt de termijn van prof. dr. Frits van der Meer, hoogleraar aan de Leerstoel Comparative public Service and Civil Service Reform van de Universiteit Leiden en Stichting CAOP.

 

Daarom organiseren wij op 28 maart 2024 het slotwebinar ‘Een driesnijdend zwaard: bureaucratie, ambtenaren en vrijheid. Tijdens dit webinar gaan we het hebben over bureaucratie en ambtenaren als hulp en bedreiging van een duurzame democratische rechtsstaat en persoonlijke vrijheid.

 

Deze bijeenkomst vindt fysiek plaats op donderdag 28 maart 2024 van 15.00 tot 16.30 uur bij Stichting CAOP, Lange Voorhout 13 in Den Haag. De bijeenkomst wordt afgesloten met een borrel. Let op: er is een beperkt aantal plekken beschikbaar. U kunt de webinar ook volgen via de online livestream.

 

Aanmelden: klik HIER

 

 

 

Medezeggenschap in breed perspectief

In een tijd waarin medezeggenschap een centrale rol speelt in de ondernemings- en arbeidsrechtpraktijk, biedt dit boek een diepgaande verkenning van alle relevante onderwerpen, zowel binnen als buiten de Wet op de ondernemingsraden. Of je nu een jurist, advocaat, adviseur of gevorderde rechtenstudent bent, dit boek biedt een waardevol overzicht van de complexe juridische en praktische aspecten van medezeggenschap. Klaar om jouw kennis over dit boeiende vakgebied te verdiepen? Bestel via deze link een exemplaar: https://lnkd.in/e2QWMt6E

Tijdens de afsluiting van de Maand van de Medezeggenschap bij de SER werd het eerste exemlaar van dit boek overhandigd aan Jan de Kramer, lid van de SER Commissie Bevordering Medezeggenschap.

 

Microlearnings: Een zachte landing

Hoe zorg jij ervoor dat een collega met een arbeidsbijzonderheid fijn aan het werk gaat en blijft? Je weet het in 165 seconden!

 

Wil je de tips nalezen? Download dan de praatkaart met alle “doen-en-laten’s”

 

De campagne Zet alle hersenen aan het werk is een samenwerking van de Hersenstichting en Onbeperkte Denkers. Meer weten? Stuur een e-mail aan info@onbeperktedenkers.nl. 

Wist je dat?

Herbruikbare bekers op kantoor

Heb jij dat nou ook? Kom je op je kantoor, ben je je koffiebeker vergeten...

 

Waar dat op het ene kantoorpand geen enkel probleem is en je zo een beker kunt lenen, krijg je op een ander kantoorpand het gevoel dat je een doodzonde hebt begaan en dat je voor straf een dag zonder koffie moet werken. De GOR Rijk overweegt om de bestuurder op te roepen om ervoor te zorgen dat je in alle kantoorpanden op dezelfde manier een leenbeker kunt krijgen.

 

Laat weten of je dat een goed idee vindt.

 

Vlog: In het huis van de AC Rijksvakbonden

 

Wist u dat het Ambtenarencentrum periodiek een videoblog maakt onder de naam “In het huis van de AC Rijksvakbonden”?

 

In aflevering 13 wordt gesproken over “De haperende cao”. Onderhandelaars Marianne Wendt en Peter Wulms geven hun kijk op de cao-onderhandelingen.

 

Deze videoblog kun je HIER bekijken.

 

GOR Rijk planning

 

Het overzicht wordt niet gegarandeerd op volledigheid.

   

18 maart

GOR Rijk vervolgsessie Veldhoven

21 maart

Voortgangsoverleg Open op orde

21 maart

Gesprek GOR Rijk met (DG) ABD

25 maart

Werkgroep Privacy

25 maart

Werkgroep Bedrijfsvoering

25 maart

Werkgroep Arbo

26 maart

Werkgroep P-beleid voor de MZ

27 maart

Stuurgroep Hybride werken

2 april

Kwartaaloverleg DB met SG

3 april

Gesprek met Voorzitter CIO beraad

 

Tegeltjeswijsheid

 

Wil je jezelf aan- of afmelden voor het ontvangen van het GOR Rijk  weekbericht? Stuur dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk.

 

Voeg ons ook toe aan jouw netwerk op LinkedIn: www.linkedin.com/in/gorrijk

 

Wil je een werkgroep of vergadering bijwonen of heb je interesse in een bepaald onderwerp en wil je hier over spreken met een GOR Rijk-lid? Stuur ook dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk, dan brengen we je graag in contact met de juiste persoon.

 

Bijdragen voor het weekbericht die we uiterlijk donderdag vóór 12:00 uur ontvangen, kunnen dezelfde week nog geplaatst worden.