Bekijk onze website www.gorrijk.nl

Jaargang 2024, Nummer (week) 13, 19 april 2024

 

In het weekbericht van de Groepsondernemingsraad Rijk (GOR Rijk) vind je de actuele berichtgeving van de GOR Rijk.

 

Wil je in contact komen met de GOR Rijk? Mail ons: postbus GOR Rijk

 

 

Onderwerpen in dit GOR Rijk weekbericht:

Actueel
 
Werkgroep Arbo - bijdrage zienswijze Masterplannen
 
Werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering - in gesprek met de ABD
 
Werkgroep P beleid voor de MZ - implementatie referentieprofielen
 
Vorige week
 
Werkplekmanagementsysteem (WMS)
 
Interessant
 
Podcast Topsturing
 
Term 'Belangrijk' in artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden
 
Boek: De Ondernemingsraad
 
Beleid omtrent ongewenste omgangsvormen: voor de bühne of integraal!
 
Wist je dat?
 
de NVP code sociale veiligheid
 
SER Dossier grensoverschrijdend gedrag
 
Burgers gelijkwaardig aan de ontwerptafel van beleid
 
Save-the-date Landelijk DI-Festival 12 november 2024
 
Financieel Vitaal (FinVit) voor Rijksmedewerkers
 
GOR Rijk planning
 
Tegeltjeswijsheid
 

Actueel

Werkgroep Arbo - bijdrage zienswijze Masterplannen

Op maandag was de werkgroep Arbo in beperkte omvang bij elkaar.

 

Er zijn een aantal onderwerpen besproken:

  • De stand van zaken m.b.t. de pilot BHV nu is stopgezet conform de gemaakte afspraken. Wat zijn de vervolgstappen die gezet gaan worden?
  • De bijdrage van de werkgroep aan het GOR Rijk jaarplan.
  • De deelname aan de gesprekken over  de Dienstverleningsafspraken (DVA) 2025. Dit is nodig omdat de GOR Rijk akkoord is gegaan met het verlengen van de bestaande afspraken met één jaar.

Daarnaast zal de Arbowerkgroep een bijdrage leveren aan de zienswijze op de werkplekfactor kantoorhuisvesting voor de Masterplannen kantoorhuisvesting die, na consultatie van de Tweede Kamer, door de minister van BZK worden vastgesteld en daarmee onder het politieke primaat vallen.

 

Werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering - in gesprek met de ABD

Op maandagmiddag verzamelde de werkgroep Rijksbrede Bedrijfsvoering zich op digitale wijze voor zijn werkgroepbespreking. Een agenda met interessante en uitdagende onderwerpen was de leidraad voor de vergadering.

 

Een aantal onderwerpen die zijn besproken:

 

Gesprek met de ABD

De werkgroep kijkt met tevredenheid terug naar het gesprek dat zij heeft gehad met de Directeur-generaal (DG) van de ABD over het visitatierapport (zie ons vorige weekbericht). Het rapport geeft een aantal aanbevelingen die ook in lijn liggen met de opmerkingen die door de GOR Rijk zijn gemaakt. Er is een vervolggesprek afgesproken om over deze onderwerpen in contact te blijven.

 

De ABD heeft een vacature voor een nieuwe Directeur-generaal geplaatst waarin deze veranderingen worden benoemd. De nieuwe DG zal met deze veranderingen aan de slag gaan. De werkgroep zal ook met de nieuwe DG deze constructieve gesprekken voortzetten omdat deze veranderingen ook van belangzijn voor de gehele Rijkdienst.

 

Prioriteiten van de Werkgroep

Tijdens de GOR Rijk ontwikkeldagen in Veldhoven is gesproken over de drie prioriteiten van de GOR Rijk en is aan de werkgroepen gevraagd om voor het jaarplan 2024 drie onderwerpen te benoemen die passen binnen de Missie/Visie, de drie prioritaire thema’s en de drie prioriteiten van de GOR Rijk.

 

De werkgroep heeft de volgende onderwerpen benoemd:

  • Ontwikkeling/Aanpassingen van de Algemene Bestuursdienst (ABD)
  • Betrokkenheid van de Medezeggenschap bij benoemen van (TOP-) bestuurders
  • Vereenvoudiging van beleid en regelgeving

 

Overige Onderwerpen

Daarnaast hebben nog een aantal andere onderwerpen de revue gepasseerd zoals de prioritaire thema’s van de ICBR, de brief aan de informateur, het aankomende debat Functioneren Rijksdienst en is vooruitgekeken naar het gesprek met de voorzitter van de ICBR op 14 mei a.s. en de onderwerpen die de werkgroep in dat gesprek naar voren zal brengen.

 

Tenslotte is besproken hoe werkgroep dichter op de besluitvorming van de ICBR kaan aansluiten gezien de discrepantie in de vergaderfrequentie tussen de ICBR en de werkgroep.

 

Werkgroep P beleid voor de MZ - implementatie referentieprofielen

Afgelopen week zijn een aantal leden van de werkgroep en de adviseur MZ van de SG BZK bijeengeweest om een intake te hebben met een adviseur van O&P Rijk voor het formuleren van een opdracht voor het implementeren van de referentieprofielen medezeggenschap binnen de Overheid.

 

Tijdens dit gesprek kwam naar voren dat we hiervoor diverse kanalen gaan gebruiken, zoals het Interdepartementale Commissie Organisatie en Personeel (ICOP) en het informeren van stakeholders van de adviseurs van de SG-en. Eveneens willen we graag informatiebijeenkomsten organiseren per departement om deze referentieprofielen te promoten. Hoe dit verder vorm krijgt wordt nog vervolgd.

 

Het eindresultaat is de Rijksbrede inzet van het Referentiekader Medezeggenschap als een volwaardig instrument bij de gesprekken van leidinggevenden en OR medewerkers over hun loopbaanontwikkelingen. De opdracht betreft een co-productie van directie A&O, GOR Rijk, Organisatieadvies, Loopbaan- en talentontwikkeling en Communicatie.

 

Wordt vervolgd......

Vorige week

Werkplekmanagementsysteem (WMS)

Op 21 maart praatte de projectleider van het Werkplekmanagementsysteem (WMS) een kleine delegatie vanuit de GOR Rijk bij. Sinds 1 november is de pilot van start gegaan. Het WMS bestaat uit twee componenten:

  • de meting of afzonderlijke werkplekken bezet zijn;
  • de mogelijkheid om werkplekken te reserveren.

Uit het eerste component komt een schat aan data naar voren die helpt om gebouwen beter in te richten. Zo bleek uit WMS-data dat bepaalde werkenplekken in het kantoor Fellenoord in Eindhoven altijd onbezet zijn. De reden daarachter was de geluidsoverlast. Dat kan nu worden aangepakt.

 

De tweede component  van het WMS blijkt maar beperkt te worden gebruikt. Onduidelijk is nog waarom. In de loop van de pilot is verder duidelijk geworden dat de omgang met ‘vlekken’ – gebieden binnen de kantoren die voor een bepaald organisatiegedeelte zijn gereserveerd – een belangrijke rol speelt in het gebruik van het WMS. Omdat die omgang van plaats tot plaats verschilt en soms niet helder is nog onduidelijk welke rol die speelt.

 

Oorspronkelijk was voorzien om na 1 mei te beginnen met de besluitvorming over de toekomst van het WMS. Schalen we het op naar meer of alle kantoorgebouwen binnen het Rijk of niet? Vanwege de constateringen hierboven zijn er echter op

1 mei waarschijnlijk nog onvoldoende gegevens voor zo’n go/no-go-beslissing.

De bestuurder overweegt daarom de pilot te verlengen.

 

De GOR Rijk ziet het instemmingsverzoek daarvoor graag tegemoet.

 

Interessant

Podcast Topsturing

 

In deze podcast serie praat Paul-Jan Linker met topambtenaren, zoals Directeuren-generaal, Algemeen Directeuren, Gemeentesecretarissen en leden van Raden van Bestuur van grote uitvoeringsorganisaties.

 

Elk gesprek is een drieluik. Eerst maak je kennis met de mens achter de functie: hoe is de gast geworden tot wie hij/zij nu is? Vervolgens praten we over de sturingsvisie/-filosofie van de gast en tot slot vertelt de gast dit toepast in de overheidsorganisatie waar hij/zij nu leiding aan geeft.

 

De eerste drie afleveringen van de podcast Topsturing zijn op 29 maart uitgekomen en is te beluisteren o.a. op Spotify en Apple podcast en via de podcast website: Topsturing (springcast.fm).

 

Gasten in de eerste drie afleveringen zijn:

  • Mattheus Wassenaar:  Inspecteur-Generaal bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
  • Yvonne van der Brugge-Wolring : Directeur-Generaal, en daarmee hoogste leidinggevende, bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB)
  • Leonard Geluk: Algemeen Directeur bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Paul-Jan Linker, de directeur en eigenaar van Sturingsadvies en De Muzikale Organisatie, is een expert op het gebied van organisatieadvies en training. Hij heeft maar liefst 20 jaar ervaring op alle niveaus binnen organisaties, voornamelijk bij overheidsinstanties.

 

In een van zijn video’s op het Sturingsadvies YouTube-kanaal, legt Paul-Jan Linker uit hoe je een organisatie langs vijf samenhangende dimensies kunt sturen op basis van 'de bedoeling. Een interessante benadering!

 

 

Term 'Belangrijk' in artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden

In de podcasts over medezeggenschap nemen wij jullie mee in diverse onderwerpen die spelen in de dagelijkse praktijk van het medezeggenschapswerk. We nodigen hiervoor deskundigen uit die gespecialiseerd zijn op het terrein van het te behandelen thema. Je kan je voor de podcasts aanmelden zodat er ook een aantal momenten zijn waarop je je eigen vragen kan stellen. Inschrijven voor het bijwonen van een podcast is: https://bubberman.nl/webinars-medezeggenschap/

 

Deze keer een podcast met  mr. Dennis Schwartz, advocaat bij Sprengers Advocaten in Utrecht, over wat nu precies de term 'belangrijk' inhoud zoals dat genoemd in artikel 25, lid 1 van de WOR

 

Klik HIER om de podcast te beluisteren.

 

Boek: De Ondernemingsraad

Deze titel geeft een goed beeld over de bevoegdheden en positie van de ondernemingsraad anno 2024 in zijn volle omvang in wetgeving en rechtspraak.

 

De elf auteurs die aan deze uitgave hebben meegewerkt beschikken over ruime ervaring in de juridische praktijk en/of de wetenschap met het thema van het boek: de ondernemingsraad.

 

Bestel via deze link een exemplaar.

 

 

 

Beleid omtrent ongewenste omgangsvormen: voor de bühne of integraal!

Alain Hoekstra, adviseur, beleidsonderzoeker & auteur, pleit voor een nieuwe en betere aanpak van ongewenste omgangsvormen. Hij ziet te veel ad hoc en incident gedreven initiatieven genomen worden om ongewenste omgangsvormen op de werkvloer tegen te gaan. Maar dat veelal de samenhang ontbreekt waardoor de effectiviteit van deze maatregelen te wensen over laat. 

 

In een column voor Platformoverheid pleit hij voor andere aanpak. Een integrale aanpak die ingebed wordt in het integriteitsbeleid. De prikkelende kop van zijn column is: “Beleid omtrent ongewenste omgangsvormen: voor de bühne of integraal!”

 

Lees zijn column op Platformoverheid.

 

 

Wist je dat?

de NVP code sociale veiligheid

De NVP (de vereniging voor HR Professionals) heeft op het voorjaarscongres de NVP code sociale veiligheid gepresenteerd. De code legt de basisprincipes vast voor het creëren en behouden van een gezonde, sociaal veilige, respectvolle en inclusieve werkomgeving. Het document biedt HR-professionals richtlijnen voor het ontwikkelen van beleid, het vormgeven van cultuur en het uitvoeren van taken met betrekking tot sociale veiligheid.

 

De code is ontwikkeld in samenwerking met de LVV (Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen), Movisie, Stichting van de Arbeid, Kyden en Caop en bedoeld als startpunt van een dialoog.

 

De code is hier te downloaden. 

Voor meer informatie, raadpleeg de website van de NVP.

 

SER Dossier grensoverschrijdend gedrag

Te veel werkenden in Nederland hebben te maken met grensoverschrijdend gedrag. Daarom hebben werkgevers- en werknemersorganisaties vanuit de Stichting van de Arbeid een gezamenlijke aanpak ontwikkeld tegen grensoverschrijdend gedrag. Dat gebeurde in nauwe samenwerking met het bureau van de regeringscommissaris Seksueel grensoverschrijdend gedrag.

 

De aanpak resulteert onder andere in het nieuwe online dossier ‘Grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer’ op het SER Arboplatform. Daar kunnen zowel werkenden, ondernemers als arboprofessionals terecht voor informatie, hulpmiddelen en handreikingen over het herkennen van dit gedrag, de wettelijke regels en maatregelen. Ook biedt het nieuwe dossier praktische handvatten voor gevallen waarin grensoverschrijdend gedrag toch voorkomt

 

Lees het hele artikel op de website van de Sociaal Economische Raad (SER).

 

De LINK naar het online dossier ‘Grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer.

 

Burgers gelijkwaardig aan de ontwerptafel van beleid

Het essay ‘Burgers gelijkwaardig aan de ontwerptafel van beleid’ is geschreven ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het SCP. Het is een vervolg op het essay dat Van Oudenhoven in maart 2023 publiceerde: ‘Op weg naar een veerkrachtige en empathische overheid’.

 

SCP-directeur Karen van Oudenhoven-van der Zee geeft aan wat er nodig is om de verbinding tussen burgers en overheid te herstellen. Zij pleit voor een gelijkwaardige rol van burgers en beleidsmakers aan de ontwerptafel van beleid. Om samen in gesprek te gaan over oplossingen voor de grote uitdagingen waar we als samenleving voor staan.

 

Lees het gehele artikel op de website van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

 

Save-the-date Landelijk DI-Festival 12 november 2024

Ben jij in je bedrijf of sector bezig met duurzame inzetbaarheid, reserveer dan

12 november alvast in je agenda! Na twee eerdere succesvolle edities in 2022 en 2023, organiseert SPDI ook in 2024 het Landelijk Festival Duurzame Inzetbaarheid. Een fantastisch evenement boordevol verrassende activiteiten, voor en met mensen uit de praktijk. Alles op deze dag is gericht op uitwisseling van kennis, inspiratie, praktijkvoorbeelden en mogelijkheden tot netwerken in het kader van duurzame inzetbaarheid.

 

Locatie

De festival locatie is het evenementencomplex Prodentfabriek in Amersfoort. 

 

Interesse?
Wil je zeker weten dat je erbij kunt zijn en wil je als eerste op de hoogte gehouden worden van het programma? Meld je nu dan alvast aan via dit formulier.

 

 

Financieel Vitaal (FinVit) voor Rijksmedewerkers

 

De koopkracht van werkenden in Nederland staat onder druk. Inflatie en prijsverhogingen zorgen voor geldstress en onstabiele economische posities.

Om de financiële weerbaarheid van rijksmedewerkers te vergroten biedt het A+O fonds Rijk, op initiatief van CNV, Financieel vitaal (FinVit) aan: een kosteloos programma voor zowel werkgever als werknemer om de financiële vitaliteit van rijksmedewerkers blijvend te verbeteren.

 

Er is een programma voor leidinggevenden, HR-medewerkers en medewerkers salarisadministratie die als doel hebben het leren signaleren en bespreekbaar maken van geldzorgen. Het programma biedt handvatten voor een goed gesprek over geld.

 

Daarnaast is er een programma voor medewerkers. Heb je weinig grip op je financiën? Dan is deze training voor jou. Doel: weer grip krijgen op inkomsten en uitgaven en intrinsiek gemotiveerd raken er blijvend mee aan de slag te gaan.

 

De training vinden plaats in regio Utrecht. Indien deze data je niet uitkomen kun je je alsnog opgeven, er volgen nog extra trainingen.

 

Tenslotte is er nog de mogelijkheid van een Individueel financieel advies. Kun jij wel wat hulp gebruiken van een budgetcoach? Deze helpt je je financiën in orde te maken. Er zijn 25 plekken beschikbaar.

 

Inschrijven en meer informatie via de website van het A+O Rijk Fonds.

 

GOR Rijk planning

 

Het overzicht wordt niet gegarandeerd op volledigheid.

   

2 april

Kwartaaloverleg DB met SG

3 april

Gesprek met Voorzitter CIO beraad

8 april

Werkgroep IV/ICT

8 april

GOR Rijk vergadering

10 april

Tweehoeksoverleg DB

15 april

Overlegvergadering

17 april

Vierhoeksoverleg DB

22 april

Werkgroep O&P

23 april

Tweede Kamerdebat over Functioneren Rijksdienst

 

In week 14, volgende week, is er i.v.m. Pasen geen weekbericht!

 

Het volgende weekbericht (week 15) verschijnt op 12 april a.s.

Tegeltjeswijsheid

 

Wil je jezelf aan- of afmelden voor het ontvangen van het GOR Rijk  weekbericht? Stuur dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk.

 

Voeg ons ook toe aan jouw netwerk op LinkedIn: www.linkedin.com/in/gorrijk

 

Wil je een werkgroep of vergadering bijwonen of heb je interesse in een bepaald onderwerp en wil je hier over spreken met een GOR Rijk-lid? Stuur ook dan een mailtje naar het ambtelijk secretariaat van de GOR Rijk, dan brengen we je graag in contact met de juiste persoon.

 

Bijdragen voor het weekbericht die we uiterlijk donderdag vóór 12:00 uur ontvangen, kunnen dezelfde week nog geplaatst worden.