Op maandag 27 mei kwamen de GOR Rijk-leden weer bij elkaar voor een interne vergadering, het grootse deel van de leden waren aanwezig in Utrecht en een aantal leden sloten aan via Webex.
Kennismaking personeelsraadgevers
Voor de vergadering formeel begon was er een kennismaking met een aantal departementale personeelsraadgevers van het Rijk, bij sommige ministeries hebben zij de functiebenaming ombudsfunctionaris. Zij vertelden kort wie zij waren en wat een “personeelsraadgever” is en wat het verschil met HR adviseur voor de medewerker inhoudt. Verder werd er gekeken wat de medezeggenschap en de raadgevers voor elkaar kunnen betekenen en vertelden zij over de aankomende evaluatie van de functie personeelsraadgever waar ook de vakbonden bij betrokken worden. Hierover kunnen jullie meer lezen in het onderstaande stuk.
Handreiking Grondrechten, ruimte en beperkingen
Het onderwerp Handreiking Grondrechten, ruimte en beperkingen wordt al enige tijd door de GOR Rijk met de bestuurder besproken, hierover kunnen jullie ook lezen in voorgaande weekberichten. De GOR Rijk is bezorgd over de handreiking ambtenaar en grondrechten en vindt het belangrijk dat ook ambtenaren de mogelijkheid hebben om deel te nemen aan het publieke debat en dat zij vrijheid van meningsuiting hebben binnen de geldende regels. De GOR Rijk blijft over dit onderwerp in gesprek gaan met de bestuurder en hoopt op korte termijn met een door beide partijen goedgekeurde versie te komen van de handreiking. Ook via deze weg wilt de GOR Rijk de collega’s in de medezeggenschap oproepen om hierover het gesprek met de eigen bestuurder aan te gaan.
Ook deden de GOR Rijk-leden een eerste globale verkenning van het hoofdlijnenakkoord en wat deze mogelijk kan betekenen voor de medezeggenschap en werd er gesproken over de Themasessie Ambtelijk Activisme, Tegenspraak en Gevoelde sociale Veiligheid afgelopen 13 mei.
Instemmingsverzoeken
In de tweede helft van de vergadering werden een aantal instemmingsverzoeken besproken over de onderwerpen: Autorisatiematrix P-direktportaal en Personeelsdossier, gekwalificeerde elektronische handtekening, Pilot BHV in de hybride omgeving en Verlenging Pilots WMS. Hierover kunnen jullie binnenkort meer lezen in ons weekbericht.
|
|
Bezoek Personeelsraadgever aan de GOR Rijk
|
|
Zoals je hier boven kan lezen waren op maandag 27 mei een grote delegatie van departementale personeelsraadgevers aanwezig bij de GOR Rijk vergadering om verslag te doen van hun werkzaamheden.
De functie van personeelsraadgever (PRG) is op de meeste departementen vorm gegeven als een pilot op grond van het onderhandelaarsakkoord CAO Rijk 2022-2024. Op enkele departementen bestond de functie of rol van PRG al veel langer, maar op grond van de cao is dit nu ook verder vormgegeven richting andere departementen. Op het ministerie van Financiën en Binnenlandse zaken blijkt er nog geen PRG te zijn. Bij de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OC&W) bestaat de PRG al jaren. Deels onder een andere naam zoals raadsman of ombudsfunctionaris.
In deze fase van de pilot zijn de PRG’s op een plek aangekomen dat er een evaluatie geschreven moet worden over hun functioneren Tijdelijke benoemingen als PRG zouden daarbij omgezet kunnen worden naar vaste functies met de daarbij behorende waardering. Hoewel de PRG’s bijdragen gaan leveren aan de evaluatie zijn het de vakbonden die samen met de werkgever zelf eerst nog een format moeten vaststellen voor de evaluatie. Dat doen zij binnen het Sector Overleg Rijk (SOR), zoals afgesproken in het arbeidsvoorwaarden akkoord CAO Rijk 2024-2025 (hoofdstuk Sociale Veiligheid). De GOR Rijk heeft richting de adviseur van de bestuurder aangegeven betrokken te willen worden bij die evaluatie. Voor de GOR Rijk staat eigenlijk al vast dat de PRG voldoet aan een behoefte onder de rijksambtenaren. Wel moet goed gekeken worden naar de relatie met de bestaande hulpstructuren en afbakening met infopunten personeel, de HR-adviseur voor de medewerker, adviesrol klokkenluiders en het Rijksloket advies en bemiddeling arbeidszaken (het RABA).
Er wordt ook gekeken of er een rijksbreed kader ontwikkeld zou moeten worden vergelijkbaar aan het kader uniforme basiseisen vertrouwenspersonen en of er een formeel interdepartementaal samenwerkingsverband opgericht door de werkgever moet komen om de onderlinge werkrelaties van de departementale PRG’s te verstevigen. Tijdens het bezoek van de PRG’s werd vastgesteld dat rijksambtenaren nu moeite hebben snel hun weg te vinden, door al die verschillende hulpfunctionarissen (naast de bestaande vertrouwenspersonen) die de werkgever beschikbaar stelt aan de medewerker.
|
|
Bijeenkomst ASpiratie Rijk
|
|
Op dinsdag 28 mei was er weer een bijeenkomst van ASpiratie Rijk, hét netwerk van ambtelijk secretarissen, adviseurs en andere ondersteuners van de medezeggenschap bij het Rijk. Vier keer per jaar ontmoeten de collega’s elkaar voor een informatieve sessie waarbij een onderwerp onder de loep wordt genomen. Het is altijd goed om op deze manier te leren van elkaar, elkaar te ontmoeten en te netwerken tijdens een gezellige lunch of borrel.
Dit keer stond de bijeenkomst in het thema van ''opleiding voor de AS''. Karin en Marisca vertelden over hun ervaringen en met behulp van een interactieve presentatie via Mentimeter konden de aanwezigen ook hun ervaringen delen. Het ging onder andere over de opleidingen: Leergang 4, Politiek bestuurlijke gevoelligheid en Coachingsvaardigheden voor de AS. Ook werden er interessante analysemodellen besproken zoals: 7-S, vissengraad, mindmap, BOB en SWOT.
Na afloop was er, voor de collega’s die fysiek aanwezig waren, de gelegenheid om tijdens een borrel nog even door te praten, het was leuk om elkaar op deze manier te ontmoeten.
De volgende ASpiratie Rijk is op 24 september en ben jij ambtelijk secretaris, adviseur of andere ondersteuner van de medezeggenschap en sta je nog niet op de verzendlijst van ASpiratie Rijk? Meld je dan via team Ambtelijk Secretariaat GOR Rijk, dan word je op de lijst gezet.
|
|
Fysieke Werkomgeving Rijk 3.0
|
|
Op 30 mei werd een aantal leden van de GOR Rijk bijgepraat over de stand van zaken rond de Fysieke Werkomgeving Rijk 3.0 (FWR 3.0). FWR 3.0 staat voor Fysieke Werkomgeving Rijk, versie 3.0. Het is het stelsel van kadernormen waaraan de inrichting van Rijkskantoren moet voldoen. De FWR 3.0 is een nieuwe versie van de huidige FWR 21/22. De herziening is onder andere nodig om het hybride werken beter te faciliteren. Omdat deze kadernormen de arbo-omstandigheden binnen kantoren bepalen zijn zij instemmingsplichtig bij de GOR Rijk. Overigens zijn de keuzes die worden gemaakt uit de FWR-kaders voor de inrichting van individuele kantoren op hun beurt instemmingsplichtig bij de lokale ondernemingsraad.
De behandeling van de FWR 3.0 heeft een tijd stilgelegen. Reden hiervoor was dat de bestuurder eerst de besluitvorming over de masterplannen wilde afronden. Nu de vaststelling van de masterplannen dichtbij is, en daarmee duidelijk wordt welke organisatie in welk kantoorpand komt, vindt de GOR Rijk het de hoogste tijd om te gaan kijken naar de inrichting van de kantoren. Hij is blij dat de bestuurder nu ook haast wil maken met de afronding van de plannen.
De bestuurder is van plan de FWR 3.0 in twee fasen ter instemming voor te leggen, fase 1 en fase 2. FWR 3.0 fase 1 bevat de kadernomen om met de inrichting van de kantoren aan de slag te gaan. FWR 3.0 fase 2 is een verfijning daarvan die iets meer is gericht op de wat langere termijn. Op 1 juli wil de bestuurder, tijdens de overlegvergadering met de GOR Rijk, het instemmingsverzoek voor fase 1 voor het eerst bespreken. De GOR Rijk zal de bestuurder dan vragen naar de samenhang met fase 2. Streven is om fase 1 en fase 2 voor het einde van 2024 te hebben afgehandeld.
|
|
Interessante bijeenkomsten
|
|
Summerschool 2024 A+O fonds
|
|
Het is zo ver: je kan je aanmelden voor Summerschool 2024 van het A+O fonds Rijk. Je kan deze Summerschool fysiek of digitaal bijwonen.
Summerschool op locatie
Wil jij graag fysiek met andere rijksmedewerkers aan de slag? Dat kan! Er worden dit jaar vier Summerschool-dagen op locatie georganiseerd. En wat voor een locaties! De Summerschool vindt dit jaar plaats in concertzalen door het hele land en zorgen voor een klinkende dag op:
|
|
Online Summerschool
Ga jij liever online aan de slag? Ook dat kan! De Online Summerschool wordt op twee dagen georganiseerd. Je kan online inchecken voor dit ochtendprogramma op:
|
|
Je kunt gratis meedoen aan de Summerschool van het A+O fonds Rijk als je werkt bij de Rijksoverheid en onder de CAO Rijk valt.
Meld je aan voor de Summerschool 2024!
Wil jij geen nieuws missen over Summerschool? Volg het A+O fonds Rijk dan op Facebook , LinkedIn en/of Instagram ! Daar vind je alles over de voorbereidingen, locaties, trainingen en meer.
Summerschool van het A+O fonds Rijk is opgezet op initiatief van de vakbonden binnen de Rijksoverheid. Zij willen ervoor zorgen dat jij je werk met plezier doet en uit je loopbaan kunt halen wat je ervan verwacht. Of het nu gaat om je carrière, een veilige en leuke werkplek of opleidingen om jezelf te kunnen ontwikkelen.
|
|
Het is zover, vanaf nu kun je je weer samen met jouw OR-collega’s aanmelden voor hét OR-evenement van het jaar: OR Live. Elk jaar inspirerend, verrassend en vernieuwend.
Wat kan je verwachten?
-
Volg alle nieuwe OR-trends in een van de ruim 60 korte workshops;
-
Maak kennis met zo’n 25 opleiders, adviseurs en juristen op de OR Live expo;
-
Ontmoet OR-collega’s vanuit het hele land op het gezellige cateringterras.
Datum: woensdag 16 oktober,
Locatie: Fokker Terminal in Den Haag
Kosten: vanaf €125,-
Meer informatie
|
|
Geldt er voor ambtenaren een grotere beperking van meningsuiting?
|
|
Ambtelijk activisme is de laatste tijd een veelbesproken thema. In welke mate mogen ambtenaren zich kritisch uitspreken over overheidsbeleid, zowel intern als extern? Waar trekken we de grens? En wat betekent ambtelijk activisme voor het openbaar bestuur en de overheid? Deze en andere actuele vragen werden tijdens het webinar ‘Vrijheid van meningsuiting, waar ligt de grens?’ op 15 april vanuit juridisch en bestuurskundig perspectief benaderd.
Klik op deze link om het hele artikel te lezen.
Klik op deze link om het webinar te bekijken.
|
|
Zo blijf je mentaal sterk: tips van een officier
|
|
Als het gaat om fysieke én mentale kracht, dan kunnen we veel leren van onze collega's van de Luchtmobiele Brigade. Lin werkt bij de 11 Luchtmobiele Brigade, een gevechtseenheid met 2.000 militairen. Wat doen zij en haar collega's om mentaal vitaal te zijn? En hoe zorgen zij dat ze mentaal sterk blijven na tegenslag en teleurstelling?
Leest het artikel op de website van O&P Rijk.
|
|
In deze podcastserie praat Paul-Jan Linker met topambtenaren, zoals Directeuren-generaal, Algemeen Directeuren, Gemeentesecretarissen en leden van Raden van Bestuur van grote uitvoeringsorganisaties.
Elk gesprek is een drieluik. Eerst maak je kennis met de mens achter de functie: hoe is de gast geworden tot wie hij/zij nu is? Vervolgens praten we over de sturingsvisie/-filosofie van de gast en tot slot vertelt de gast dit toepast in de overheidsorganisatie waar hij/zij nu leiding aan geeft.
|
|
|
In aflevering 5 van deze interessante serie is het gesprek met Harmen Harmsma, Directeur-generaal bij DUO. De postcast is o.a. op Spotify en Apple podcast en via de podcast website: Topsturing (springcast.fm) te beluisteren.
Vorige zomer was Harmen een van onze zomergasten, wil je dit interview (opnieuw) lezen? Klik dan hier.
|
|
De WOR, de wet op de ondernemingsraden, werd in mei 1950 ingevoerd. De WOR is na 1950 veelvuldig gewijzigd. Belangrijke wijzigingen waren de verzelfstandiging van de OR (1979), de uitbreiding van de werkingssfeer van de WOR tot de overheid (1995) en de vele taken en bevoegdheden die de OR op grond van de WOR en andere wetten in de loop der jaren zijn toebedeeld.
De Voort Advocaten | Mediators organiseerde een verjaardagfeestje voor trainers, adviseurs en medezeggenschappers om bij te praten over een aantal interessante ontwikkelingen op het gebied van de WOR. ZO werd er stil gestaan bij een aantal interessante uitspraken zie ook weekbericht nr 5/2024) voor medezeggenschap, de uitspraak van de Hooge Raad die TUI verplichte te onderhandelen met de FNV over een CAO, en het begrip “medeondernemerschap” binnen overheden. Ook de term ‘primaat van de politiek’’ kwam nog even voorbij.
Een goed gesprek tussen Medezeggenschap en Bestuurder staat voorop en daarmee kunnen al veel problemen voorkomen worden. Mocht dat uiteindelijk niet lukken is het belangrijk om je als medezeggenschap tijdig te laten bijstaand door een deskundige. De WOR biedt hier ook ruimte voor.
|
|
|
Het overzicht wordt niet gegarandeerd op volledigheid.
|
|
|
3 juni
|
Werkgroep IV ICT
|
3 juni
|
Werkgroep Huisvesting
|
3 juni
|
GOR Rijk overlegvergadering
|
10 juni
|
Werkgroep Bedrijfsvoering
|
12 juni
|
Werkgroep Arbo
|
17 juni
|
Werkgroep Privacy
|
17 juni
|
Werkgroep Organisatie & Personeel
|
19 juni
|
Stuurgroep Hybride werken
|
|
|
|