Interview Ronald van den Hoogen RADIO

Deze week is onze zomergast: Ronald van den Hoogen, manager van de RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO).

Wat ik ga doen deze zomer? Tijdens mijn vakantie in augustus gaan we wandelen in Luxemburg. Ik heb drie kinderen en mijn oudste zoon en zijn vriendin gaan een dag of vijf met ons mee. Mijn vrouw en ik zijn al aan het oefenen omdat we goed voor de dag willen komen, we hebben afgelopen weekend 20 kilometer gelopen, ook door het zand, dus dat voel ik nog wel! Gelukkig hebben we goede wandelschoenen en een passende rugzak aangeschaft, niets houdt ons meer tegen. Wel moet ik op 29 augustus terug zijn, dan hebben we een evenement van RADIO op de planning staan van de Algemene Bestuursdienst.

Ik zit nu twee jaar bij RADIO, hiervoor heb ik bij het bureau van de Algemene Bestuursdienst gewerkt en daar deed ik vergelijkbaar werk op het gebied van digitalisering maar dan voor de ambtelijk top. Dat pakket komt nu naar RADIO, we gaan de DG’s en SG’s leren nog beter en strategischer om te gaan met IT. Daar hopen we impact mee te maken. Digitalisering en informatievoorziening zijn echt strategische thema’s, dus ik kan de medezeggenschap ook aanbevelen om hier actief op te zijn en te blijven!

Het team van RADIO bestaat uit negen personen en we doen grofweg twee dingen: we organiseren opleidingen en we maken lesmateriaal zoals e-learningswebinarspodcasts en serious games. We zijn erg tevreden over het afgelopen half jaar, mensen weten ons steeds beter te vinden en we ontwikkelen steeds meer producten. Er komen veel collega’s met vragen voor opleidingen op allerlei terreinen, het loopt als een trein.

Wat op het punt van starten staat zijn de opleidingen voor de ambtelijke top en de BZK-directeuren, dat zijn grote klussen voor ons. Alle directeuren bij BZK die een ICT-project in hun directie hebben zijn door de Bestuursraad naar ons verwezen voor een opleiding. We zijn een netwerkorganisatie. Er zit zoveel kennis bij de Rijksoverheid, daar maken we gebruik van. Ik vertel altijd graag over wat we doen, als meer collega’s ons kennen levert dat weer nieuwe vragen op. We werken met het BETA-model, daar zit alles in: basiskennis, ervaring, toepassing en actie, zo bouwen wij de opleidingen op.

Wij onderhouden ook onze website goed, deze is altijd voorzien van nieuw materiaal en je kunt ons ook volgen op LinkedIn. RADIO doet het anders dan normaal, opleiden gaat bij ons niet zoals het op een school gaat. Vaak krijgen wij de vraag: heb je een cursus over… Dan vertel ik: wij hebben niks op de plank maar we kunnen alles maken! Waar ben je mee bezig, wat is lastig en hoe kunnen we dit verbeteren? Mensen zijn zich bijvoorbeeld veel bewuster van de privacyaspecten van het werk, er zijn veel vragen over algoritmes, ook data en AI zijn populair. Mensen zijn op zoek naar basiskennis en willen de vertaling maken naar het werk: wat moet en kan ik er nou mee?

Een voorbeeld is het Rijksvastgoedbedrijf, zij kwamen bij ons met een vraag of wij een opleiding konden aanbieden. Wij hebben voor hen een opleiding op maat gemaakt, iets wat erg succesvol was! De cursus zat dit jaar al drie keer vol en na de zomer weer drie keer vol! Mensen zien in: dit is niet zomaar een cursus, dit gaat over mijn werk. De sleutel tot succes is dat we elke organisatie op maat bedienen. RADIO bestaat vijf jaar waarvan we de laatste jaren echt inzetten op vraaggericht werken. Ook organiseren we Rijksbrede activiteiten zoals de maand van de digitale fitheid, afgelopen maart.

Mijn tips voor collega’s:
Voor collega’s die deze zomer aan het werk zijn en die zin hebben wat bij te leren kan ik onze micro-learnings aanbevelen: een echte digitale snack! Dat zijn korte filmpjes waarin bepaalde thema’s worden toegelicht door deskundigen. We hebben hier nog niet over gecommuniceerd, maar deze zijn wel al te vinden op onze website. Mensen hebben niet altijd de tijd om een uur naar een webinar te kijken, maar een paar korte clipjes op een dag, daar heeft iedereen wel tijd voor. Het gaat over onderwerpen die wel over IT gaan maar net een beetje buiten scoop vallen zoals duurzaamheid en ethiek.